Popis projektu

Cieľom predkladanej ŽoNFP je zvýšenie technickej vybavenosti pre marginalizované rómske komunity v obci Pribylina a to prostredníctvom vybudovania systému zberu a odvozu komunálneho odpadu na území obce. Vybudovaním systému zberu a odvozu komunálneho odpadu sa realizuje vybudovanie zberného dvora, troch stojísk na umiestnenie zberných nádob a nákup hnuteľných vecí na podporu triedeného zberu, ktorými sa predchádza vzniku miest s nelegálne umiestneným odpadom a zvýši kapacita triedeného zberu komunálnych odpadov vznikajúcich v záujmovom území. Projekt je v súlade s jedným zo špecifických cieľov operačného programu Ľudské zdroje, ktorým je zvýšiť počet rómskych domácností k zlepšeným podmienkam bývania, čoho neoddeliteľnou súčasťou je aj zabezpečenie a zlepšenie systému zberu a odvozu komunálneho odpadu. Podporou pravidelného odvozu komunálneho odpadu sa zlepší kvalita bývania a hygieny obyvateľov v marginalizovaných rómskych komunitách. Projektom riešené činnosti vyhovujú environmentálnym, technickým, hospodárskym a sociálnym potrebám, pričom tieto činnosti v obci zabezpečia rast počtu rómskych domácností s prístupom k zlepšením podmienkam na bývanie. 

1.A. Lokalita kde sa plánujú realizovať aktivity pre obyvateľov segregovaných a separovaných rómskych komunít.

V obci Pribylina evidujeme 280 obyvateľov marginalizovaných rómskych komunít. Z uvedeného počtu v zmysle prílohy č.9 podľa podmienok súladu projektu s princípmi 3D v prípade odpadového hospodárstva 272 predstavuje segregované rómske osídlenie/komunitu mimo obce, pričom medzi osídlením ktoré je mimo obce nie je súvislá zástavba.  Za integrovaných Rómov potom považujeme ľudí, ktorý majú príbytky roztrúsené medzi príbytkami majoritného obyvateľstva. Ide o 8 obyvateľov v dvoch domoch v obci. Tieto v našich podmienkach môžeme v zmysle uvedenej prílohy považovať za Separované rómske osídlenia/komunity v obci Integrované/koncentrované (osídlenia, v ktorých žije viac ako 80% Rómov a tvoria aspoň 3 obydlia).

Jedno zberné miesto sa nachádza 25 m od segregovaného  rómskeho osídlenia/komunity, keďže je lokalizované priamo pri osade.

Zberný dvor a druhé zberné miesto sa nachádza v centre obce, pričom umiestnením druhého zberného miesta v obci obec sleduje uspokojenie potrieb integrovaného rómskeho osídlenia, ktoré sa nachádza približne 50-70m od tohto miesta. Zároveň umiestnením zberného miesta v lokalite centra, kde sa frekventovane zdržuje i komunita MRK z osady, keďže v tomto území je všetka potrebná infraštruktúra, ktorá napĺňa ich životné potreby, akými je pošta, obecný úrad, obchod a podobne umožní využívať toto zberné miesto komunite MRK na nakladanie s drobným odpadom, akými sú obaly z nápojov, potravín a podobne. Zberný dvor je umiestnený v tej istej lokalite a o jeho umiestnení bolo rozhodnuté na základe vlastníckych vzťahov, keďže obec nedisponuje dostatočným pozemkom pri osade,  a ani nebolo možné získať parcelu, u ktorej by bolo možné uplatniť dlhodobý nájom za účelom výstavby takéhoto objektu.

Napriek tejto komplikácii však vhodnými prevádzkovo organizačnými opatreniami dôjde k zabezpečeniu zberu odpadov zo segregovaného územia pomocou zvozu odpadu zo zberného miesta na zberný dvor. Tým sa zabezpečí pravidelný odvoz komunálneho odpadu, ktorý bude koncentrovaný na zbernom dvore pripravený na ďaľšiu manipuláciu. 

Touto formou obec naplní jeden zo špecifických cieľov operačného programu Ľudské zdroje , ktorým  je zvýšiť počet rómskych domácností k zlepšeným podmienkam bývania, čoho neoddeliteľnou súčasťou je aj zabezpečenie a zlepšenie systému zberu a odvozu komunálneho odpadu. Podporou pravidelného odvozu komunálneho odpadu sa zlepší kvalita bývania a hygieny obyvateľov v marginalizovaných rómskych komunitách .

Z pohľadu 3D projekt reflektuje destigmatizáciu tým, že vybudovaním infraštruktúry pre zber odpadov sa vytvoria predpoklady pre zvýšenie kvality života segregovaného rómskeho osídlenia a tým sa pri dodržaní postupov popísaných v časti informačné a osvetové aktivity dosiahne zosúladenie vzhľadu okolia z pohľadu voľne sa nachádzajúceho odpadu so zvyškom obce. Akonáhle sa podarí projekt zrealizovať, odpadne jeden z  dôvodov pre stigmatizáciu v našej obci v spojitosti so vzhľadom okolia obydlí. Z pohľadu degetoizácie a desegregácie má projekt pozitívny dopad, keďže realizáciou projektu sa zároveň zvýši kvalita života obyvateľov segregovanej osady, čím sa čiastočne priblíži k úrovni majority a vytvorí predpoklad pre lepšiu integráciu obyvateľstva do obecnej komunity.

1.B. Informačné a osvetové aktivity

Obec zabezpečí spracovanie jednoduchého informačného letáku, z obsahu ktorého bude zrejmé, že separovanie odpadu a jeho uskladňovanie na zberných miestach a zbernom dvore má pozitívny dopad nielen pre ochranu životného prostredia ako celku, čo môže dotknutá komunita považovať za veľmi všeobecnú a málo hmatateľnú informáciu ale, že správnym využívaním zberného dvora, zberných miest, ako i techniky dôjde ku hmatateľnému a okamžitému zvýšeniu kvality života samostatnej komunity. Táto sa prejaví jednoducho tým, že v okolí obydlí obývaných rómskymi komunitami nebude umiestnený neriadený odpad, vytvorí sa priestor na skvalitnenie okolitej infraštruktúry a celková situácia v prostredí, ktoré obývajú. Informačná kampaň bude cielená v duchu porovnania situácie „pred“ a „po“.

Tento leták nemá byť jediným nástrojom informačnej a osvetovej kampane, ale jej základným pilierom. Bude distribuovaný do domácností osobne pracovníkmi obecného úradu, s tým, že obyvatelia dostanú základné i doplňujúce údaje aj ústne. Filozofia letáku spočíva v tom, aby sa odkomunikovali 3 základné témy a aby prijímateľ informácie nebol zasypaný informačným balastom.

Tieto 3 témy sú nasledovné :

  1. Pokiaľ separovateľný odpad separuješ a spolu s komunálnym prinesieš na zberné miesto alebo zberný dvor, nemáš pri obydlí neporiadok a tvoja rodina vyrastá v kvalitnejšom a hygienickejšom prostredí prostredí.
  2. Pokiaľ vyrastáš v kvalitnejšom a čistejšom prostredí, tvoje deti si na to zvyknú a prenesú si túto skúsenosť do života a budú sami takéto prostredie vo svojom okolí vytvárať, čo nielen skvalitní ich život, ale i mieru ich akceptácie okolím.
  3. Podľa toho ako sa staráš o svoje obydlie, tak ťa i okolie posudzuje, získanou investíciou sa ti vytvorili podmienky, aby si neprajníkom zobral z rúk jeden z argumentov pre ktorý ťa kritizuje/stigmatizuje.

Celkovo ale nie je ambíciou kampane osloviť iba rómsku komunitu, aby sa títo obyvatelia necítili stigmatizovaný v zmysle prečo obec robí osvetu  iba pre rómov, či sú horší a podobne – celková filozofia je taká, že oslovená bude celá obec, tak, aby bol dodržaný rovnaký prístup k majorite i minorite. Práve destigmatizácia je jedným z cieľov predkladania projektu a súčasťou osvetovej kampane. Filozofia je taká, že stigmatizovaný má byť ten, kto svoj odpad ukladá mimo predpísaných miest bez ohľadu na rasu či pôvod. A ten kto túto príležitosť využije na skvalitnenie svojho bývania a jeho okolia by mal byť naopak destigmatizovaný.

Zapracuje sa na webovú stránku obce, odkiaľ bude stiahnutý i na sociálne siete s tým, aby sa o tejto veci začala viesť aj diskusia vo virtuálnom priestore a osloví sa tak i mladšia generácia. V obdobiach s najväčšou frekvenciou tvorby odpadu / apríl-máj a september / sa informačná kampaň zintenzívni. V tomto období obec na informovanie o nevyhnutnosti využívania zberného dvora a zberných miest využije i obecný rozhlas a svojho technického zamestnanca, ktorý nenásilnou formou osloví dotknuté obyvateľstvo.

Obec sa stotožnila i s myšlienkou zapracovať informačno-vzdelávacie aktivity v oblasti environmentálnej výchovy priamo v materskej i základnej škole, kde priame informačné výstupy z letáku obohatené o informácie súvisiace so zvýšením kvality života a zlepšením stavu životného prostredia získajú deti v ZŠ resp. MŠ a detským entuziazmom budú vplývať v domácnostiach na svojich rodičov.

Zároveň po realizácii projektu obec plánuj v rámci informačného stretnutia v termíne obecného zastupiteľstva informovať obyvateľov o realizovanom projekte, jeho pozitívnom dopade na kvalitu života rómskej komunity, ako i obyvateľov obce ako celku a zdôrazní nevyhnutnosť zapojenia obyvateľov do separovania odpadu.

1.C. Opatrenia na zabezpečenie udržateľnosti

Z pohľadu udržateľnosti projektu, túto môžeme rozdeliť na niekoľko súvisiacich a na seba nadväzujúcich častí, a to technickú, prevádzkovú, finančnú a personálnu udržateľnosť projektu.
Technická udržateľnosť projektu:
Z pohľadu technickej udržateľnosti predmetom projektu sú zariadenia zaradené do druhej odpisovej skupiny, a teda ich ekonomická životnosť predstavuje 6 rokov. V prípade zberného dvora resp. zberného miesta, tu je ekonomická udržateľnosť 40 ročná. Pri správne zvolených postupoch práce s technikou a vybavením, však v komunálnych podmienkach pri adekvátnej starostlivosti a údržbe, ako i servisnom zabezpečení táto technika môže slúžiť i dvojnásobné obdobie. Z pohľadu záručného servisu, tu je zákonom stanovená 2 ročné záručná doba, avšak obec plánuje i po tejto dobe dodržiavať servisné intervaly a zabezpečiť tak prevádzkyschopnosť zariadení. Z pohľadu hrozby poškodenia, obec zariadenia poistí a eliminuje tak riziko poškodenia a ich následného vyradenia z prevádzky. Z pohľadu stavebných objektov, tu sa v prvých rokoch z neočakáva nevyhnutnosť udržiavacích prác, avšak po istej dobe prevádzky / 10-15 rokov / samozrejme bude nevyhnutnú zabezpečiť základnú údržbu, s čím obec počíta. Ako servisné výdavky, tak i poistné a udržiavacie práce sa prejavia v nákladoch, ktorým sa venuje časť finančná udržateľnosť projektu.
Prevádzková udržateľnosť projektu
Z prevádzkového hľadiska je projekt koncipovaný v istej po sebe nasledujúcej schéme:
Uloženie odpadu na zberných miestach resp. na zbernom dvore – zodpovední za túto časť sú občania.
Prevoz odpadu zo zberných miest na zberný dvor, uskladnenie odpadu na zbernom dvore, manipulácia s odpadom a príprava na jeho likvidáciu, resp. odvoz – zodpovedná za túto časť je obec.
Odvoz odpadu a jeho následné spracovanie resp. likvidácia – zodpovedné za túto časť sú spoločnosti s ktorými obec i v súčasnosti spolupracuje, a ktoré sa venujú odpadovému hospodárstvu.
Za predpokladu dobrého zvládnutia informačnej kampane existuje vysoký predpoklad, že občania svoj diel zodpovednosti pri prevádzke zvládnu. Obec na základe svojich doterajších skúsenosti v oblasti plnenia si svojich legislatívnych povinností preukázala, že je schopná svoje úlohy zabezpečiť, čoho dôkazom je, že za posledných 5 rokov nedošlo zo strany kompetentných orgánov k uloženiu nápravných opatrení, ani sankcií. V prípade partnerov zo súkromného sektora spolupráca úspešne funguje niekoľko rokov, a teda nie je predpoklad, že by svoju časť kompetencií tieto spoločnosti nenaplnili.
Finančná udržateľnosť projektu
Samotná prevádzka projektu, tak ako je popísaná v horeuvedenej stati generuje z finančného pohľadu záporné cash flow. Keďže však obec nie je podnikateľských subjektom a plní i všeobecne prospešné úlohy, tak finančnú prevádzku jednotlivých stavieb, ako i zariadení bude financovať z obecného rozpočtu. Tento istý prístup uplatní i pri spolupráci s externými dodávateľmi. Už v súčasnosti je ekonomický model nakladania s odpadmi v obci postavený na financovaní z obecného rozpočtu a obec ako taká v osobe starostu, ako i zastupiteľstva je s takýmto postupom stotožnená. Ako kompenzácia za tento prístup je tu kvalita života obyvateľstva tak majoritného, ako i rómskeho. Zároveň pri financovaní prevádzky tohto projektu sa očakáva nielen skvalitnenie života rómskej komunity, ale skvalitnenie vzhľadu okolia ich obydlí, čo prispeje nielen k skvalitneniu života MRK, ale i obyvateľov celej obce a zníži tlak na stigmatizáciu minoritného obyvateľstva. 

Personálna udržateľnosť projektu
Za samotnú prevádzku zberného dvora, zberných miest, ako i samochodného nosiča kontajnerov bude zodpovedný zamestnanec obce Andrej Flaischacker, ktorý na obci pôsobí od roku 2009 a mimo iných povinností sa venuje i zberu komunálneho i separovaného odpadu v obci. Disponuje potrebnými vodičskými oprávneniami a je u neho predpoklad, že obsluhu technického vybavenia zvládne tak, aby nedochádzalo k poruchám zapríčineným zlou obsluhou. Práve obsluha stroja do značnej miery determinuje jeho dlhšiu životnosť, a preto bude prevádzka projektu v kompetencii človeka, ktorý priamo na obci pôsobí už 8 rokov.

Viac
Subjekt
Obec Pribylina
Miesta realizácie
Pribylina
Stav
Projekt riadne ukončený (K)
Realizácia
01.01.2018 - 01.06.2018
Celková suma
105,952 €
Vlastné zdroje
5,298 €
Vyčerpané z projektu
105,952 €

Ako sa čerpal tento projekt

Názov Typ Plánovaný začiatok Skutočný začiatok Plánovaný koniec Skutočný koniec
Názov
Vybudovanie, resp. dobudovanie systému …
Typ
Vybudovanie, resp. …
Plánovaný začiatok
01.01.2018
Skutočný začiatok
09.01.2018
Plánovaný koniec
01.06.2018
Skutočný koniec
27.06.2018
Názov
Podporné aktivity
Typ
Podporné aktivity
Plánovaný začiatok
01.11.2017
Skutočný začiatok
22.11.2017
Plánovaný koniec
01.08.2018
Skutočný koniec
31.08.2018
Názov Hodnota Cieľ Naposledy aktualizované Riziko
Názov
Počet obyvateľov MRK, ktorým sa zlepšili podmienky bývania prostredníctvom vybudovania stojísk
Hodnota
280,0 (osoby)
Cieľ
280,0 (osoby)
Naposledy aktualizované
04.12.2020
Riziko
-
Názov
Počet vytvorených pracovných miest cielene pre MRK prostredníctvom uplatnenia sociálneho aspektu vo verejných obstarávaniach
Hodnota
1,0 (pracovné miesto)
Cieľ
1,0 (pracovné miesto)
Naposledy aktualizované
04.12.2020
Riziko
-
Názov
Počet obyvateľov MRK, ktorým sa zlepšili podmienky bývania prostredníctvom vybudovania zberného dvora
Hodnota
280,0 (osoby)
Cieľ
280,0 (osoby)
Naposledy aktualizované
04.12.2020
Riziko
-
Názov Vlastník dokladu Dodávateľ Žiadaná suma Schválené na preplatenie Realizácia
Názov

vozidlo s ramenovým nosičom veľkoobjemových kontajnerov

faktúra

Vlastník dokladu
Obec Pribylina
Dodávateľ
HYCA s.r.o.
Žiadaná suma
80,000 €
Schválené na preplatenie
80,000 €
Realizácia
-
Názov

vozidlo s ramenovým nosičom veľkoobjemových kontajnerov

faktúra

Vlastník dokladu
Obec Pribylina
Dodávateľ
HYCA s.r.o.
Žiadaná suma
80,000 €
Schválené na preplatenie
80,000 €
Realizácia
07.05.2018
Názov

kovový kontajner 1100 l žiar. zinkov.

faktúra

Vlastník dokladu
Obec Pribylina
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
646 €
Schválené na preplatenie
646 €
Realizácia
-
Názov

vaňový kontajner 7m3 otvorený

faktúra

Vlastník dokladu
Obec Pribylina
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
7,754 €
Schválené na preplatenie
7,754 €
Realizácia
-
Názov

vaňový kontajner 7m3 otvorený

faktúra

Vlastník dokladu
Obec Pribylina
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
7,754 €
Schválené na preplatenie
7,754 €
Realizácia
07.05.2018
Názov

kovový kontajner 1100 l žiar. zinkov.

faktúra

Vlastník dokladu
Obec Pribylina
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
646 €
Schválené na preplatenie
646 €
Realizácia
07.05.2018
Názov

Externý manažment pre projekt "Zberný dvor a stojiská Pribylina" -za 11 a 12/2017

Faktúra (Externý manažment - Zberný dvor a stojiská - za 11 a 12/2017)

Vlastník dokladu
Obec Pribylina
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
273 €
Schválené na preplatenie
273 €
Realizácia
24.01.2018
Názov

Externý manažment - Zberný dvor a stojiská - za 04/2018

Faktúra (Externý manažment - Zberný dvor a stojiská - za 04/2018)

Vlastník dokladu
Obec Pribylina
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
300 €
Schválené na preplatenie
300 €
Realizácia
30.05.2018
Názov

Externý manažment - Zberný dvor a stojiská - za 08/2018

Faktúra (Externý manažment - Zberný dvor a stojiská - za 08/2018

Vlastník dokladu
Obec Pribylina
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
554 €
Schválené na preplatenie
554 €
Realizácia
12.09.2018
Názov

Externý manažment - Zberný dvor a stojiská - za 07/2018

Faktúra (Externý manažment - Zberný dvor a stojiská - za 07/2018)

Vlastník dokladu
Obec Pribylina
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
354 €
Schválené na preplatenie
354 €
Realizácia
30.08.2018
Názov

Externý manažment - Zberný dvor a stojiská - za 06/2018

Faktúra (Externý manažment - Zberný dvor a stojiská - za 06/2018)

Vlastník dokladu
Obec Pribylina
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
204 €
Schválené na preplatenie
204 €
Realizácia
30.07.2018
Názov

Externý manažment pre projekt "Zberný dvor a stojiská Pribylina" -za 05/2018

Faktúra (Externý manažment - Zberný dvor a stojiská - za 05/2018)

Vlastník dokladu
Obec Pribylina
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
150 €
Schválené na preplatenie
150 €
Realizácia
29.06.2018
Názov

Externý manažment - Zberný dvor a stojiská - za 03/2018

Faktúra (Externý manažment - Zberný dvor a stojiská - za 03/2018)

Vlastník dokladu
Obec Pribylina
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
453 €
Schválené na preplatenie
453 €
Realizácia
27.04.2018
Názov

Externý manažment - Zberný dvor a stojiská - za 02/2018

Faktúra (Externý manažment - Zberný dvor a stojiská - za 02/2018)

Vlastník dokladu
Obec Pribylina
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
402 €
Schválené na preplatenie
402 €
Realizácia
10.04.2018
Názov

Externý manažment - Zberný dvor a stojiská - za 01/2018

Faktúra (Externý manažment - Zberný dvor a stojiská - za 01/2018)

Vlastník dokladu
Obec Pribylina
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
311 €
Schválené na preplatenie
311 €
Realizácia
26.02.2018
Názov

DPH - prenos daňovej povinnosti (Zberný dvor a stojiská Pribylina - stavebné práce)

DPH - prenos (stavebné práce Zberný dvor a stojiská)

Vlastník dokladu
Obec Pribylina
Dodávateľ
Obec Pribylina
Žiadaná suma
2,425 €
Schválené na preplatenie
2,425 €
Realizácia
23.07.2018
Názov

stavebné práce (zberný dvor a stojisko)

Faktúra (staveb. práce zberný dvor a stojiská)

Vlastník dokladu
Obec Pribylina
Dodávateľ
Cestné stavby Liptovský Mikuláš, spol. s r.o.
Žiadaná suma
12,126 €
Schválené na preplatenie
12,126 €
Realizácia
25.06.2018
Názov IČO
Názov
Obec Pribylina
IČO
00315711
Názov
Cestné stavby Liptovský Mikuláš, spol. s r.o.
IČO
31563732
Názov
HYCA s.r.o.
IČO
35900008
Názov
Ultima Ratio, s.r.o.
IČO
46862439
Názov
MEVA-SK s.r.o. Rožňava
IČO
31681051
Táto stránka používa cookies, ktoré nám pomáhajú web ďalej vylepšovať. Zakliknutím políčka „Súhlasím“ prehlasujete, že ste sa zoznámili s našou politikou využívania súborov cookies zverejnenou v dokumente Cookies.