Popis projektu

Predmetná Žiadosť o poskytnutie nenávratného finančného príspevku, resp. projekt nadväzuje na schválený reformný zámer "Komplexné zvýšenie kvality procesov v podmienkach Zboru väzenskej a justičnej stráže" a na schválenú štúdiu uskutočniteľnosti "Optimalizácia procesov riadenia a prevádzky Zboru väzenskej a justičnej stráže". Paralelne sa realizuje komplementárny projekt Operačného programu Efektívna verejná správa "Zavedenie systému riadenia kvality v Zbore väzenskej a justičnej stráže.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwj48PiM047iAhVYwcQBHcrpCagQFjABegQIBBAC&url=https%3A%2F%2Fwww.finance.gov.sk%2Ffiles%2Farchiv%2F71%2FZVJS_UHP_hodnotenie_181210.pdf&usg=AOvVaw1HnyVYNrVKVRLxJaRYfyrvVKVRLxJaRYfyrv

  • Príležitosť: Podporiť koncepčné zámery v oblasti výkonu väzby a výkonu trestu odňatia slobody, ľudských zdrojov, vzdelávania, legislatívy a informačno-komunikačných technológií v súlade s Koncepciou väzenstva Slovenskej republiky na roky 2011 až 2020;
  • Problém: Procesy realizované v rámci životného cyklu klienta (obvinený/odsúdený), cyklu príslušníka/zamestnanca na jednotlivých ústavov sú značne diverzifikované a neefektívne;
  • Príležitosť: Optimalizácia procesov v rámci ZVJS s cieľom rozhodovania a riadenia na základe evidencie zozbieraných údajov/dát (tzv. evidence based decision making);
  • Problém: Nevyhovujúci stav technických prostriedkov v rámci systému ochrany objektov a stráženia osôb z hľadiska ich výraznej morálnej zastaranosti a prekonanej životnosti. Narastajúci počet súdnych konaní a konaní o dohode o vine a treste má dopad aj na zaistenie bezpečnosti pri predvádzaní väznených osôb na súdy a prokuratúry, do zdravotníckych zariadení, pri strážení väznených osôb v objektoch zdravotníckych zariadení a na pracoviskách zriadených mimo ústavov;
  • Príležitosť: Modernizácia elektronického zabezpečenia na báze integrovaného bezpečnostného systému využitím najmodernejších technológií;
  • Problém: Pokračujúci nárast obvinených a odsúdených má v rámci súčasných postupov negatívny dopad na zvyšovanie agendy a záťaž pracovníkov zboru;
  • Príležitosť: Optimalizované procesy a ich elektronizácia eliminujú dopady a zjednodušia pracovné postupy;
  • Príležitosť: Optimalizáciou a elektronizáciou procesov dosiahnuť úsporu administratívnych nákladov.

je teda optimalizovať, inovovať a elektronizovať životný cyklus klienta, ako aj inovovať, elektronizovať, modifikovať a zjednotiť postupy zboru za pomoci procesných, manažérskych, informačno-komunikačných nástrojov a periférnych zariadení. V tejto súvislosti je
potrebné spomenúť, že samotný návrh budúcich procesov je súčasťou už realizovaného projektu, resp. projektu v realizácií v rámci Operačného programu efektívna verejná správa s názvom „Zavedenie systému riadenia kvality v Zbore väzenskej a justičnej stráže“.

  • Podporiť koncepčné zámery v oblasti výkonu väzby a výkonu trestu odňatia slobody, ľudských zdrojov, vzdelávania, legislatívy a informačno-komunikačných technológií v súlade s Koncepciou väzenstva Slovenskej republiky na roky 2011 až 2020;
  • Vytvoriť podmienky v oblasti monitorovania miest, kde môžu byť zadržiavané osoby, ktorým bola obmedzená osobná sloboda a predpoklady integrácie čo najširšieho počtu odsúdených do všeobecnej väzenskej populácie v súlade s odporúčaniami Európskeho výboru na zabránenie mučenia a neľudského či ponižujúceho zaobchádzania alebo trestania;
  • Optimalizovať, inovovať a elektronizovať životný cyklus klienta - procesy v rámci evidencie obvinených a odsúdených;
  • Optimalizovať, inovovať a elektronizovať životný cyklus klienta - procesy v rámci výkonu väzby a výkonu trestu odňatia slobody;
  • Podporiť optimalizáciu a elektronizáciu agendy príslušníka a zamestnanca;
  • Posilniť predpoklady pre úspešnú resocializáciu odsúdených – príprava na elektronický spôsob komunikácie s OVM po prepustení.

  • 5 212 zamestnancov a príslušníkov ZVJS;
  • 18 ústavov v pôsobnosti GR ZVJS a viac ako 550 objektov v správe ZVJS;
  • 1 687 osôb vo výkone väzby – obvinení (počet ku dňu 10.09.2018);
  • 8 803 osôb vo výkone trestu odňatia slobody – odsúdení (počet ku dňu 10.09.2018);
  • viac ako 200 zamestnávateľov obvinených a odsúdených - partnerov ZVJS;
  • Blízke osôb vo vzťahu k obvineným a odsúdeným;
  • Potenciálne všetkých budov súdov, prokuratúry, iných miest (zdravotnícke zariadenia, miesta s výkonom zamestnania obvinených, a pod.) ako aj osôb v ich blízkosti, kde má byť zabezpečená ochrana poriadku a bezpečnosti v súvislosti s obvinenými a odsúdenými.

Realizácia uvedeného projektu  prispeje k dosiahnutiu cieľov  predmetného strategického dokumentu a to v nasledujúcich oblastiach:

  • rozvoj elektronických služieb:
    •  posun k službám zameraným na zvyšovanie kvality života;
    •  posun k službám zameraným na nárast konkurencieschopnosti;
    •  neustále zlepšovanie služieb pri využívaní moderných technológií.
  • podpora eInklúzie:
    •  posun k službám zameraným na zvyšovanie kvality života
    •  vytvorenie bezpečného prostredia pre občana, podnikateľa a verejnú správu.
  • podpora procesov efektívnej verejnej správy:
    •  priblíženie verejnej správy k maximálnemu využívaniu dát v zákaznícky orientovaných procesoch;
    •  optimalizácia využitia informačných technológií vo verejnej správe vďaka platforme zdieľaných služieb;
  • bezpečnosť:
    • vytvorenie bezpečného prostredia pre občana, podnikateľa a verejnú správu

Uvedený projekt, ako aj jeho výstupy sú v plnom súlade s platnými štandardmi vydanými na základe zákona o informačných systémoch verejnej správy a aktuálne platným výnosom o štandardoch informačných systémoch verejnej správy. Rovnako projekt a jeho výstupy spĺňajú medzinárodný štandard W3C pre dostupnosť v IT. Výstupy projektu budú spĺňať všetky relevantné technické normy ako ISO, EN aSTN. Projekt a jeho realizácia bude prebiehať v plnom súlade so Strategickou architektúrou verejnej správy Slovenskej republiky 2020. Prístup k riadeniu projektu bude spočívať v kombinácií metodiky WATERFALL a AGILNĚHO RIADENIA.

Integračná platforma ZVJS, ktorá nie je súčasťou projektu, bude budovaná na princípoch SOA (Service-oriented Architecture) architektúry, bude zabezpečovať integráciu s komponentmi v rámci ZVJS ako aj s externými systémami, ďalej bude zabezpečovať sprostredkovanie komunikácie medzi službami komponentov prostredníctvom správ, pričom zabezpečí transformáciu správ a ich obsahu, verifikáciu správ, ich spoľahlivé doručenie a zabezpečenie transparentnosti informácie o pripojených systémoch a technologických rozdieloch pre jednotlivé integrované aplikácie, monitoring a dohľad transakcií (bude možné sledovať výkonnosť celého riešenia a dohľadávať v prípade požiadavky konkrétnu transakciu). Predmetom navrhovaného projektu bude rozšírenie tejto platformy (jej budovanie bude zabezpečené z rozpočtu ešte pred realizáciou tohto projektu). Manažérsky informačný systém ZVJS, ktorý bude nasadený v rámci projektu OP EVS „Zavedenie systému riadenia kvality v Zbore väzenskej a justičnej stráže“ využije vyššie uvedené komponenty a funkcionality, a zároveň bude využívať údaje z jednotlivých evidencií prostredníctvom Data Warehous-u.

Z pohľadu externého prostredia budú IS v správe ZVJS integrované prostredníctvom Integračnej platformy a Modulu procesnej integrácie a integrácie údajov (súčasťou projektu bude integrácia na procesnú časť vzhľadom na to, že sa plánuje realizácie integrácie na CSRÚ) na nasledujúce systémy:

  • ÚPVS a spoločné moduly: Modul elektronických schránok, Autentifikačný modul, Modul centrálnej elektronickej podateľne, Modul elektronických formulárov, Notifikačný modul, Modul elektronického doručovania, Modul dlhodobého uchovávania, z dôvodu správnej realizácie procesov elektronickej komunikácie v zmysle zákona o eGovernmente;
  • Portál data.gov.sk z dôvodu poskytovania otvorených údajov vo forme datasetov;
  • Referenčný Register a identifikátor právnických osôb a podnikateľov z dôvodu získavania údajov o právnických osobách;
  • Referenčný Register fyzických osôb, v prípadoch získavania a využívania údajov o fyzických osobách;
  • Základné číselníky prostredníctvom Centrálneho metainformačného systému, ak v ňom budú dostupné;
  • IS EOO / RTO - Evidencia odsúdených osôb z dôvodu získavania údajov z Registra trestov (výpisy a odpisy);
  • IS súdny manažment z dôvodu výmeny údajov v rámci súdnej agendy (rozhodnutia a iné);
  • Informačné systémy pátrania v správe Ministerstva vnútra SR – predovšetkým Informačný systém PATROS, ktorý eviduje hľadané osoby (osoby podozrivé zo spáchania trestného činu, osoby, na ktoré bol vydaný príkaz na zatknutie a podobne).

V prípade integrácie na systémy Ministerstva spravodlivosti SR, Ministerstva vnútra SR a Generálnej prokuratúry je možné uvažovať aj o integrácií bod – bod v prípade výmeny operatívnych údajov, ktoré nemajú povahu referenčných údajov. Zamestnanci a príslušníci ZVJS budú zároveň v rámci realizácie ďalších podporných a súvisiacich agend a činností využívať viacero ďalších externých systémov bez priamej integrácie v roli používateľa.

  • Každá služba, či už jednoduchá alebo komplexná musí mať jasne definovaného správcu, ktorý zodpovedá za jej poskytovanie, rozvoj a údržbu. Je jasné, ktoré služby sú spravované útvarmi ZVJS, a ktoré sú spravované inými OVM.
  • Architektúra verejnej správy je založená na definícii služieb, ktoré odrážajú procesy reálneho sveta. To znamená, že akákoľvek vrstva architektúry verejnej správy (vrstva procesov, IS, technológií) – aj v rámci riešenie ZVJS - komunikuje s okolitým svetom prostredníctvom služieb , ktoré sú konzumované prostredníctvom rôznych kanálov (rozhraní). Zámerom je podporiť digitálnu transformáciu verejnej správy, ktoré bude poskytovať používateľsky prívetivé elektronické služby ako štandard, a to aj pre cezhraničné vybavovanie životných situácií.
  • Pri interakcii s verejnou správu budú od používateľov systému využívané len tie údaje, ktorými verejná správa doposiaľ nedisponuje.
  • Používatelia sa môžu spoľahnúť, že poskytovateľ služieb bude garantovať kvalitu, dostupnosť a spoľahlivosť služieb ZVJS. Napríklad akákoľvek poskytnutá informácia musí byť správna, autentická, aktuálna a úplná.
  • Informatizácia v rámci ZVJS sleduje najvyššiu hodnotu za peniaze a prebieha na základe kontinuálneho vyhodnocovania nákladov a prínosov. Je v súlade s informatizáciou VS.
  • Údaje sú aktíva, ktoré majú hodnotu a sú podľa toho riadené a spravované. Každý údajový prvok v rámci riešenia ZVJS má jasne definovaného vlastníka a správcu zodpovedného za jeho správnosť. Je jasné, ktoré údaje sú spravované útvarmi ZVJS, a ktoré sú spravované inými OVM.
  • Autentifikovaní používatelia budú mať v rámci využitia služieb ZVJS okamžitý prístup ku všetkým údajom na ktoré majú legitímny nárok, či už pre informatívne účely alebo pre naplnenie svojich povinností (referenčné údaje).
  • V rámci riešenia ZVJS sa využijú spoločné údajové ontológie a definície konceptov. Koncepty a vzťahy medzi nimi sú konzistentne definované v celej verejnej správe pre danú problematiku a definície sú zrozumiteľné a sú k dispozícii.
  • Údaje otvorenej vlády musia byť dostupné a prehľadné. Vybrané množiny v legislatíve definovaných údajov nebudú podliehať princípom otvorených údajov. Toto platí aj pre prípad ZVJS.
  • Aplikácie, ktoré sú jednotne využívané v rámci ZVJS (vo VS) sú preferované pred použitím obdobných aplikácií alebo pred vývojom duplicitných aplikácií. Na tomto princípe je uzákonené aj používanie spoločných modulov v zmysle e-Government zákona.
  • Používanie aplikácií ZVJS musí byť jednoduché či už z technického alebo obsahového hľadiska. Použité technológie budú používateľsky prívetivé, takže sa používateľ môže sústrediť na kroky a úlohy, ktoré chce riešiť.
  • Aplikácie IKT navrhované v rámci riešenia ZVJS sú členené na menšie samostatné časti, ktoré sú prepojené dobre definovanými rozhraniami s cieľom zvýšiť flexibilitu riešení.
  • Použitý softvér a hardvér musí byť v súlade s definovanými štandardami, ktoré podporujú interoperabilitu údajov, aplikácií a technológií, a to v celom európskom priestore.
  • IS alebo aplikácie, ktoré budú v rámci ZVJS rozvíjané alebo implementované budú primárne postavené na využití dostupných služieb vládneho cloudu (IaaS, PaaS alebo SaaS). Nákup vlastného HW/SW sa realizuje len tam, kde nie sú dostatočné alebo dostupné služby vládneho cloudu.
  • Údaje budú chránené najmä pred neoprávneným prístupom, manipuláciou, použitím a zverejnením (zachovanie dôvernosti údajov), ich úmyselnou alebo neúmyselnou modifikáciou (zachovanie integrity údajov), pričom budú dostupné v požadovanom čase a v požadovanej kvalite (zachovanie dostupnosti údajov).
  • V rámci riešenia ZVJS sa využijú spoločné údajové ontológie a definície konceptov. Koncepty a vzťahy medzi nimi sú konzistentne definované v celej verejnej správe pre danú problematiku a definície sú zrozumiteľné a sú k dispozícii.
  • Riadenie informačnej bezpečnosti, najmä výkon dohľadu a kontroly, musí byť zabezpečený postupmi, ktoré garantujú ich transparentnosť a  opakovateľnosť.
  • Riadenie informačného prostredia v rámci celého riešenia bude pre-používať princípy a pravidlá, ktoré umožnia výkon kontroly a zároveň umožnia generovanie auditných a iných log záznamov s požadovanou úrovňou ich ochrany.

Viac
Subjekt
Generálne riaditeľstvo Zboru väzenskej a justičnej stráže
Partneri
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky
Miesta realizácie
Trnavský kraj, Trenčiansky kraj, Nitriansky kraj, Prešovský kraj, Košický kraj, Žilinský kraj, Banskobystrický kraj, Bratislavský kraj
Stav
Zmluva uzavretá
Realizácia
01.09.2020 - 01.06.2024
Celková suma
17,130,479 €
Vlastné zdroje
0 €
Vyčerpané z projektu
0 €
Druh projektu
Národný projekt
Operačný program
Operačný program Integrovaná infraštruktúra
Názov Typ Plánovaný začiatok Skutočný začiatok Plánovaný koniec Skutočný koniec
Názov
Podporné aktivity
Typ
Podporné aktivity
Plánovaný začiatok
01.01.2020
Skutočný začiatok
01.01.2020
Plánovaný koniec
01.12.2023
Skutočný koniec
31.12.2023
Názov
Nákup HW a krabicového softvéru
Typ
K. Modernizácia fun…
Plánovaný začiatok
01.12.2020
Skutočný začiatok
28.01.2021
Plánovaný koniec
01.12.2023
Skutočný koniec
30.06.2023
Názov
Podporné aktivity
Typ
Podporné aktivity
Plánovaný začiatok
01.01.2020
Skutočný začiatok
01.01.2020
Plánovaný koniec
01.12.2023
Skutočný koniec
31.12.2023
Názov
Nasadenie
Typ
K. Modernizácia fun…
Plánovaný začiatok
01.12.2022
Skutočný začiatok
01.09.2023
Plánovaný koniec
01.06.2024
Skutočný koniec
28.06.2024
Názov
Testovanie
Typ
K. Modernizácia fun…
Plánovaný začiatok
01.12.2022
Skutočný začiatok
31.12.2023
Plánovaný koniec
01.05.2024
Skutočný koniec
28.06.2024
Názov
Implementácia
Typ
K. Modernizácia fun…
Plánovaný začiatok
01.12.2020
Skutočný začiatok
01.01.2023
Plánovaný koniec
01.12.2023
Skutočný koniec
20.12.2023
Názov
Analýza a dizajn
Typ
K. Modernizácia fun…
Plánovaný začiatok
01.09.2020
Skutočný začiatok
30.12.2020
Plánovaný koniec
01.12.2023
Skutočný koniec
31.12.2022
Názov Hodnota Cieľ Naposledy aktualizované Riziko
Názov
Dodatočný počet úsekov verejnej správy, v ktorých je rozhodovanie podporované analytickými systémami (napríklad pre analýzu rizík)
Hodnota
0,0 (počet)
Cieľ
1,0 (počet)
Naposledy aktualizované
17.10.2023
Riziko
-
Názov
Počet dodatočných centrálnych podporných systémov vnútornej správy v rámci ISVS (ako služieb v cloude SaaS)
Hodnota
-
Cieľ
0,0 (počet)
Naposledy aktualizované
-
Riziko
-
Názov
Počet nových optimalizovaných úsekov verejnej správy
Hodnota
0,0 (počet)
Cieľ
1,0 (počet)
Naposledy aktualizované
17.10.2023
Riziko
-
Táto stránka používa cookies, ktoré nám pomáhajú web ďalej vylepšovať. Zakliknutím políčka „Súhlasím“ prehlasujete, že ste sa zoznámili s našou politikou využívania súborov cookies zverejnenou v dokumente Cookies.