Modernizácia vybraných úsekov ciest I. triedy v BB kraji, 2. etapa
Slovenská správa ciest
Projekt „Modernizácia vybraných úsekov ciest I. triedy v BB kraji, 2. etapa“ obsahuje nasledujúce cestné úseky: I/69 Badín – Banská Bystrica, I/9 (I/50) Janova Lehota – Lutila a I/72 Rimavská Baňa - Hnúšťa. Celková dĺžka rekonštruovaných úsekov je 16,776 km.
Projekt je zameraný na rekonštrukciu a rozšírenie vozovky, odvodnenie vozovky, rekonštrukciu priepustov, rekonštrukciu mostov, úpravu resp. výmenu dopravného značenia, výmenu a doplnenie bezpečnostných zariadení.
Úseky ciest I. triedy situované v Banskobystrickom kraji sú dôležitou súčasťou dopravy v regióne. Cesty I. triedy ako súčasť národného hospodárstva vytvárajú nevyhnutné podmienky a predpoklady pre normálne a efektívne fungovanie ekonomiky i celej spoločnosti. Realizáciou rekonštrukcie úsekov ciest nachádzajúcich sa na cestách I. triedy sa zlepší stavebno-technický stav a zvýši sa bezpečnosť na cestných komunikáciách. Z hľadiska ekonomickej efektívnosti je predpokladaná rýchla návratnosť doteraz vynaložených finančných prostriedkov, použitých na bežnú údržbu. Pri nerealizácií rekonštrukčných prác, by sa stavebný stav týchto úsekov zhoršoval čo by viedlo k rozširovaniu porúch dôležitých konštrukčných častí vozovky, k zníženiu zaťažiteľnosti úsekov a z toho vyplývajúcich obmedzení a znížení bezpečnosti cestnej premávky pre vnútornú a tranzitnú automobilovú dopravu.
Cieľmi projektu sú zlepšenie dopravnej situácie danej lokality, podmienok ochrany života a zdravia obyvateľov, ochrany životného prostredia, prevencie a vyváženého rozvoja regiónu. V neposlednom rade aj zníženie nehodovosti na ceste I. triedy.
Cieľom navrhovaného projektu je prostredníctvom odstránenia bezpečnostných rizík a zvýšenia technicko–dopravných parametrov zvýšiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky v predmetných úsekoch ciest I. triedy z pohľadu tranzitnej, osobnej a nákladnej dopravy.
Sociálno-ekonomické ciele:
- Bezpečnosť pozemných komunikácií – zníženie počtu smrteľných nehôd a nehôd s ťažkými následkami, zvýšenie ochrany zraniteľných účastníkov cestnej premávky,
- Zabezpečenie plynulosti dopravy predpísanou jazdnou rýchlosťou
- Zníženie ekonomických následkov dopravných nehôd
- Zníženie prevádzkových nákladov účastníkov premávky a správcu komunikácie,
- Celospoločenský záujem na znížení dopravnej nehodovosti a jej následkov.
Cesty I. triedy sú dôležité pre medzinárodnú a celoštátnu cestnú dopravu, vzájomné prepojenia regiónov, sídiel samosprávnych krajov, okresov a prepojenia s cestnou sieťou susedných krajín. Dopravný, hospodársky i spoločenský význam ciest I. triedy deklarujú dosahované dopravné výkony, intenzity dopravy, skladba dopravného prúdu a ich podiel z celoštátnych ukazovateľov dosahovaných na celej cestnej sieti.
Jedným zo základných cieľov Slovenskej správy ciest je zlepšovanie kvality dopravnej infraštruktúry a zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky, čo je v súlade s dopravnou politikou SR a EÚ. Globálny cieľ dopravnej politiky SR je trvalo udržateľná mobilita, k čomu Slovenská správa ciest realizáciou projektov vo veľkej miere prispieva. Zlepšovanie kvality dopravnej infraštruktúry predstavuje dôležitý faktor vo zvyšovaní konkurencieschopnosti SR a vytvára spojenie medzi regiónmi SR a centrálnymi trhmi EÚ. Výkonný dopravný systém, ktorý umožňuje plne využívať vnútorný trh a globalizovaný obchod, je jedným z predpokladov ekonomického rastu.
Potreba podpory výstavby a modernizácie ciest I. triedy vyplýva predovšetkým z nedostatočnej kapacity cestných ťahov vedúcej k prekračovaniu prípustných intenzít, čím dochádza k ich nadmernej degradácii ako aj nevyhovujúcich stavebno-technických parametrov, ktoré spôsobujú zvýšené riziko v oblasti bezpečnosti cestnej premávky.
Názov | Typ | Plánovaný začiatok | Skutočný začiatok | Plánovaný koniec | Skutočný koniec |
---|---|---|---|---|---|
Názov
I/9 (I/50) Janova Lehota - Lutila
|
Typ
A. Výstavba a moder…
|
Plánovaný začiatok
01.10.2022
|
Skutočný začiatok
31.10.2022
|
Plánovaný koniec
01.07.2024
|
Skutočný koniec
24.11.2023
|
Názov
I/69 Badín - Banská Bystrica
|
Typ
A. Výstavba a moder…
|
Plánovaný začiatok
01.10.2022
|
Skutočný začiatok
31.10.2022
|
Plánovaný koniec
01.07.2024
|
Skutočný koniec
08.12.2023
|
Názov
I/72 Rimavská Baňa - Hnúšťa
|
Typ
A. Výstavba a moder…
|
Plánovaný začiatok
01.11.2022
|
Skutočný začiatok
30.11.2022
|
Plánovaný koniec
01.07.2024
|
Skutočný koniec
14.06.2024
|
Názov
Podporné aktivity
|
Typ
Podporné aktivity
|
Plánovaný začiatok
01.10.2022
|
Skutočný začiatok
31.10.2022
|
Plánovaný koniec
01.07.2024
|
Skutočný koniec
31.07.2024
|
Názov | Hodnota | Cieľ | Naposledy aktualizované | Riziko |
---|---|---|---|---|
Názov
Počet odstránených kritických nehodových lokalít a kolíznych bodov na cestách I. triedy
|
Hodnota
3,0 (počet)
|
Cieľ
3,0 (počet)
|
Naposledy aktualizované
31.07.2024
|
Riziko
Áno
|
Názov
Celková dĺžka rekonštruovaných alebo zrenovovaných ciest (I. triedy)
|
Hodnota
16,776 (km)
|
Cieľ
16,776 (km)
|
Naposledy aktualizované
31.07.2024
|
Riziko
Áno
|
Názov
Celková dĺžka novovybudovaných ciest (cesty 1. triedy)
|
Hodnota
-
|
Cieľ
0,0 (km)
|
Naposledy aktualizované
-
|
Riziko
Áno
|
Názov | IČO |
---|---|
Názov
Združenie "Ovčiarsko"
|
IČO
17317282
|
Názov
EUROVIA SK, a.s.
|
IČO
31651518
|
Názov
COLAS Slovakia, a.s.
|
IČO
31651402
|