Popis projektu

Projekt „Modernizácia vybraných úsekov ciest I. triedy v BB kraji, 2. etapa“ obsahuje nasledujúce cestné úseky: I/69 Badín – Banská Bystrica, I/9 (I/50) Janova Lehota – Lutila  a I/72 Rimavská Baňa - Hnúšťa. Celková dĺžka rekonštruovaných úsekov je 16,776 km.

Projekt je zameraný na rekonštrukciu a rozšírenie vozovky, odvodnenie vozovky, rekonštrukciu priepustov, rekonštrukciu mostov, úpravu resp. výmenu dopravného značenia, výmenu a doplnenie bezpečnostných zariadení.

Úseky ciest I. triedy situované v Banskobystrickom kraji sú dôležitou súčasťou dopravy v regióne. Cesty I. triedy ako súčasť národného hospodárstva vytvárajú nevyhnutné podmienky a predpoklady pre normálne a efektívne fungovanie ekonomiky i celej spoločnosti. Realizáciou rekonštrukcie úsekov ciest nachádzajúcich sa na cestách I. triedy sa zlepší stavebno-technický stav a zvýši sa bezpečnosť na cestných komunikáciách. Z hľadiska ekonomickej efektívnosti je predpokladaná rýchla návratnosť doteraz vynaložených finančných prostriedkov, použitých na bežnú údržbu. Pri nerealizácií rekonštrukčných prác, by sa stavebný stav týchto úsekov zhoršoval čo by viedlo k rozširovaniu porúch dôležitých konštrukčných častí vozovky, k zníženiu zaťažiteľnosti úsekov a z toho vyplývajúcich obmedzení a znížení bezpečnosti cestnej premávky pre vnútornú a tranzitnú automobilovú dopravu.

Cieľmi projektu sú zlepšenie dopravnej situácie danej lokality, podmienok ochrany života a zdravia obyvateľov, ochrany životného prostredia, prevencie a vyváženého rozvoja regiónu. V neposlednom rade aj zníženie nehodovosti na ceste I. triedy.

Cieľom navrhovaného projektu je prostredníctvom odstránenia bezpečnostných rizík a zvýšenia technicko–dopravných parametrov zvýšiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky v predmetných úsekoch ciest I. triedy z pohľadu tranzitnej, osobnej a nákladnej dopravy.

Sociálno-ekonomické ciele:

  • Bezpečnosť pozemných komunikácií – zníženie počtu smrteľných nehôd a nehôd s ťažkými následkami, zvýšenie ochrany zraniteľných účastníkov cestnej premávky,
  • Zabezpečenie plynulosti dopravy predpísanou jazdnou rýchlosťou
  • Zníženie ekonomických následkov dopravných nehôd
  • Zníženie prevádzkových nákladov účastníkov premávky a správcu komunikácie,
  • Celospoločenský záujem na znížení dopravnej nehodovosti a jej následkov.

Cesty I. triedy sú dôležité pre medzinárodnú a celoštátnu cestnú dopravu, vzájomné prepojenia regiónov, sídiel samosprávnych krajov, okresov a prepojenia s cestnou sieťou susedných krajín. Dopravný, hospodársky i spoločenský význam ciest I. triedy deklarujú dosahované dopravné výkony, intenzity dopravy, skladba dopravného prúdu a ich podiel z celoštátnych ukazovateľov dosahovaných na celej cestnej sieti.

Jedným zo základných cieľov Slovenskej správy ciest je zlepšovanie kvality dopravnej infraštruktúry a zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky, čo je v súlade s dopravnou politikou SR a EÚ. Globálny cieľ dopravnej politiky SR je trvalo udržateľná mobilita, k čomu Slovenská správa ciest realizáciou projektov vo veľkej miere prispieva. Zlepšovanie kvality dopravnej infraštruktúry predstavuje dôležitý faktor vo zvyšovaní konkurencieschopnosti SR a vytvára spojenie medzi regiónmi SR a centrálnymi trhmi EÚ. Výkonný dopravný systém, ktorý umožňuje plne využívať vnútorný trh a globalizovaný obchod, je jedným z predpokladov ekonomického rastu.

Potreba podpory výstavby a modernizácie ciest I. triedy vyplýva predovšetkým z nedostatočnej kapacity cestných ťahov vedúcej k prekračovaniu prípustných intenzít, čím dochádza k ich nadmernej degradácii ako aj nevyhovujúcich stavebno-technických parametrov, ktoré spôsobujú zvýšené riziko v oblasti bezpečnosti cestnej premávky.

Viac
Subjekt
Slovenská správa ciest
Miesta realizácie
Lutila, Hnúšťa, Janova Lehota, Rimavská Baňa, Lovčica-Trubín, Rimavské Brezovo, Banská Bystrica
Stav
Projekt riadne ukončený (K)
Realizácia
01.10.2022 - 01.07.2024
Celková suma
16,489,807 €
Vlastné zdroje
0 €
Vyčerpané z projektu
0 €
Druh projektu
Národný projekt
Operačný program
Operačný program Integrovaná infraštruktúra
Názov Typ Plánovaný začiatok Skutočný začiatok Plánovaný koniec Skutočný koniec
Názov
I/9 (I/50) Janova Lehota - Lutila
Typ
A. Výstavba a moder…
Plánovaný začiatok
01.10.2022
Skutočný začiatok
31.10.2022
Plánovaný koniec
01.07.2024
Skutočný koniec
24.11.2023
Názov
I/69 Badín - Banská Bystrica
Typ
A. Výstavba a moder…
Plánovaný začiatok
01.10.2022
Skutočný začiatok
31.10.2022
Plánovaný koniec
01.07.2024
Skutočný koniec
08.12.2023
Názov
I/72 Rimavská Baňa - Hnúšťa
Typ
A. Výstavba a moder…
Plánovaný začiatok
01.11.2022
Skutočný začiatok
30.11.2022
Plánovaný koniec
01.07.2024
Skutočný koniec
14.06.2024
Názov
Podporné aktivity
Typ
Podporné aktivity
Plánovaný začiatok
01.10.2022
Skutočný začiatok
31.10.2022
Plánovaný koniec
01.07.2024
Skutočný koniec
31.07.2024
Názov Hodnota Cieľ Naposledy aktualizované Riziko
Názov
Počet odstránených kritických nehodových lokalít a kolíznych bodov na cestách I. triedy
Hodnota
3,0 (počet)
Cieľ
3,0 (počet)
Naposledy aktualizované
31.07.2024
Riziko
Áno
Názov
Celková dĺžka rekonštruovaných alebo zrenovovaných ciest (I. triedy)
Hodnota
16,776 (km)
Cieľ
16,776 (km)
Naposledy aktualizované
31.07.2024
Riziko
Áno
Názov
Celková dĺžka novovybudovaných ciest (cesty 1. triedy)
Hodnota
-
Cieľ
0,0 (km)
Naposledy aktualizované
-
Riziko
Áno
Názov IČO
Názov
Združenie "Ovčiarsko"
IČO
17317282
Názov
EUROVIA SK, a.s.
IČO
31651518
Názov
COLAS Slovakia, a.s.
IČO
31651402
Táto stránka používa cookies, ktoré nám pomáhajú web ďalej vylepšovať. Zakliknutím políčka „Súhlasím“ prehlasujete, že ste sa zoznámili s našou politikou využívania súborov cookies zverejnenou v dokumente Cookies.