Popis projektu

Predmetom predkladanej ŽoNFP je zvýšenie technickej vybavenosti pre marginalizované rómske komunity v obci Východná a to prostredníctvom vybudovania zberného dvora, obstarania mechanizačných prostriedkov na nakladanie s drobným stavebným odpadom a dobudovaním systému triedeného zberu a odvozu komunálneho odpadu na území obce. Projekt je zameraný na výstavbu zberného dvora a stojiska formou stavebných prác, vrátane zabezpečenia techniky a zberných nádob a kontajnerov s cieľom riešenia zberu BRO a DSO v katastrálnom území obce. Vzhľadom na prevenciu umiestnenia odpadov na nelegálnych skládkach je potrebné z dôvodu environmentálnej ochrany a zlepšenia kvality života na danom území pristúpiť k preventívnym opatreniam a to k výstavbe zberného dvora, vybaveného adekvátnou technikou a zabezpečeniu nového stojiska pre plastové kontajnery. Projektom riešené činnosti vyhovujú environmentálnym, technickým, hospodárskym a sociálnym potrebám, pričom tieto činnosti v obci zabezpečia rast počtu rómskych domácností s prístupom k zlepšením podmienkam na bývanie.

V obci Východná evidujeme 341 obyvateľov marginalizovaných rómskych komunít. V obci neexistuje segregovaná rómska komunita, čiže uvažujeme v kontexte pojmu „separovaná rómska komunita“ respektíve „integrovaná rómska komunita“. Separovanú rómsku komunitu predstavuje v obci súbor desiatok rodinných domov obývaných rómskou komunitou v súvislej zástavbe obce cca 350m od centra obce. Druhou, výrazne menšou separovanou rómskou komunitou je súbor troch vedľa seba stojacich rodinných domov, ktoré obýva marginalizovaná rómska komunita priamo v centre obce. Tieto komunity podľa podmienok súladu projektu s princípmi 3D v prípade odpadového hospodárstva / príloha č. 9 /spadá pod kategóriu

Separované rómske osídlenia/komunity v obci Integrované/koncentrované (osídlenia, v ktorých žije viac ako 80% Rómov a tvoria aspoň 3 obydlia)

 Za integrovaných Rómov potom považujeme ľudí, ktorý majú príbytky roztrúsené medzi príbytkami majoritného obyvateľstva. Tieto v našich podmienkach môžeme v zmysle uvedenej prílohy považovať za  Separované rómske osídlenia/komunity v obci Integrované/koncentrované (osídlenia, v ktorých žije viac ako 80% Rómov a tvoria aspoň 3 obydlia).

Zberné miesto sa nachádza priamo  pri koncentrovanom separovanom rómskom osídlení/komunity v centrálnej časti obce a približne 350m /4 min pešej chôdze/ od najväčšieho koncentrovaného separovaného rómskeho osídlenia/komunity. Táto vzdialenosť je dostatočne dostupná, aby motivovala užívateľov k využívaniu stojiska. Výhodou lokalizácie zberného miesta priamo v centre obce je, že je lokalizovaná pri všetkej dôležitej občianskej vybavenosti / pošta, obchod, obecný úrad, kostol /, ktorú frekventovane využívajú i obyvatelia MRK. Vzhľadom na zastavanosť a charakter obce, ako i vlastnícke vzťahy k pozemkom neexistuje iná, dostupnejšia možnosť lokalizácie zberného miesta tak, aby sa vzdialenosť minimalizovala.

Zberný dvor sa nachádza v okrajovej časti obce, 14km od najbližšiebo zberného dvora v Liptovskom Hrádku a o jeho umiestnení bolo rozhodnuté na základe vlastníckych vzťahov, keďže obec nedisponuje dostatočným pozemkom pri separovanom rómskom osídlení,  a ani nebolo možné získať parcelu, u ktorej by bolo možné uplatniť dlhodobý nájom za účelom výstavby takéhoto objektu. Zároveň nie je ambíciou obce stavať zberný dvor v rozpore s územným plánom v zastavanom území a v lokalite ktorá je klasifikovaná ako individuálna výstavba pre bývanie. Ambíciou je zabezpečiť v prípade potreby a vyžiadania od tejto komunity pristavenie veľkoobjemových kontajnerov na biologicky rozložiteľný odpad a drobný stavebný odpad tak, aby sa nachádzali pri obydliach iba minimálnu nevyhnutnú dobu a po ich naplnení ich technikou previesť na zberný dvor. Taktiež vhodnými prevádzkovo organizačnými opatreniami dôjde k zabezpečeniu zberu odpadov zo separovaného územia pomocou zvozu odpadu zo zberného miesta na zberný dvor. Tým sa zabezpečí pravidelný odvoz komunálneho odpadu, ktorý bude koncentrovaný na zbernom dvore pripravený na ďaľšiu manipuláciu. 

Touto formou obec naplní jeden zo špecifických cieľov operačného programu Ľudské zdroje , ktorým  je zvýšiť počet rómskych domácností k zlepšeným podmienkam bývania, čoho neoddeliteľnou súčasťou je aj zabezpečenie a zlepšenie systému zberu a odvozu komunálneho odpadu. Podporou pravidelného odvozu komunálneho odpadu sa zlepší kvalita bývania a hygieny obyvateľov v marginalizovaných rómskych komunitách .

Z pohľadu 3D projekt reflektuje destigmatizáciu tým, že vybudovaním infraštruktúry pre zber odpadov sa vytvoria predpoklady pre zvýšenie kvality života separovaného rómskeho osídlenia a tým sa pri dodržaní postupov popísaných v časti informačné a osvetové aktivity dosiahne zosúladenie vzhľadu okolia z pohľadu voľne sa nachádzajúceho odpadu so zvyškom obce. Akonáhle sa podarí projekt zrealizovať, odpadne jeden z  dôvodov pre stigmatizáciu v našej obci v spojitosti so vzhľadom okolia obydlí. Z pohľadu degetoizácie a desegregácie má projekt pozitívny dopad, keďže realizáciou projektu sa zároveň zvýši kvalita života obyvateľov separovanej komunity, čím sa čiastočne priblíži k úrovni majority a vytvorí predpoklad pre lepšiu integráciu obyvateľstva do celoobecnej komunity.

Obec zabezpečí spracovanie jednoduchého informačného letáku, z obsahu ktorého bude zrejmé, že separovanie odpadu a jeho uskladňovanie na zberných miestach a zbernom dvore má pozitívny dopad nielen pre ochranu životného prostredia ako celku, čo môže dotknutá komunita považovať za veľmi všeobecnú a málo hmatateľnú informáciu ale, že správnym využívaním zberného dvora, zberných miest, ako i techniky dôjde ku hmatateľnému a okamžitému zvýšeniu kvality života samostatnej komunity. Táto sa prejaví jednoducho tým, že v okolí obydlí obývaných rómskymi komunitami nebude umiestnený neriadený odpad, vytvorí sa priestor na skvalitnenie okolitej infraštruktúry a celková situácia v prostredí, ktoré obývajú. Informačná kampaň bude cielená v duchu porovnania situácie „pred“ a „po“.

Tento leták nemá byť jediným nástrojom informačnej a osvetovej kampane, ale jej základným pilierom. Bude distribuovaný do domácností osobne pracovníkmi obecného úradu, s tým, že obyvatelia dostanú základné i doplňujúce údaje aj ústne. Filozofia letáku spočíva v tom, aby sa odkomunikovali 3 základné témy a aby prijímateľ informácie nebol zasypaný informačným balastom.

Tieto 3 témy sú nasledovné :

  1. Pokiaľ separovateľný odpad separuješ a spolu s komunálnym prinesieš na zberné miesto alebo zberný dvor, nemáš pri obydlí neporiadok a tvoja rodina vyrastá v kvalitnejšom a hygienickejšom prostredí prostredí.
  2. Pokiaľ vyrastáš v kvalitnejšom a čistejšom prostredí, tvoje deti si na to zvyknú a prenesú si túto skúsenosť do života a budú sami takéto prostredie vo svojom okolí vytvárať, čo nielen skvalitní ich život, ale i mieru ich akceptácie okolím.
  3. Podľa toho ako sa staráš o svoje obydlie, tak ťa i okolie posudzuje, získanou investíciou sa ti vytvorili podmienky, aby si neprajníkom zobral z rúk jeden z argumentov pre ktorý ťa kritizuje/stigmatizuje.

Celkovo ale nie je ambíciou kampane osloviť iba rómsku komunitu, aby sa títo obyvatelia necítili stigmatizovaný v zmysle prečo obec robí osvetu  iba pre rómov, či sú horší a podobne – celková filozofia je taká, že oslovená bude celá obec, tak, aby bol dodržaný rovnaký prístup k majorite i minorite. Práve destigmatizácia je jedným z cieľov predkladania projektu a súčasťou osvetovej kampane. Filozofia je taká, že stigmatizovaný má byť ten, kto svoj odpad ukladá mimo predpísaných miest bez ohľadu na rasu či pôvod. A ten kto túto príležitosť využije na skvalitnenie svojho bývania a jeho okolia by mal byť naopak destigmatizovaný.

Zapracuje sa na webovú stránku obce, odkiaľ bude stiahnutý i na sociálne siete s tým, aby sa o tejto veci začala viesť aj diskusia vo virtuálnom priestore a osloví sa tak i mladšia generácia. V obdobiach s najväčšou frekvenciou tvorby odpadu / apríl-máj a september / sa informačná kampaň zintenzívni. V tomto období obec na informovanie o nevyhnutnosti využívania zberného dvora a zberných miest využije i obecný rozhlas a svojho technického zamestnanca, ktorý nenásilnou formou osloví dotknuté obyvateľstvo.

Obec sa stotožnila i s myšlienkou zapracovať informačno-vzdelávacie aktivity v oblasti environmentálnej výchovy priamo v materskej i základnej škole, kde priame informačné výstupy z letáku obohatené o informácie súvisiace so zvýšením kvality života a zlepšením stavu životného prostredia získajú deti v ZŠ resp. MŠ a detským entuziazmom budú vplývať v domácnostiach na svojich rodičov.

Zároveň po realizácii projektu obec plánuj v rámci informačného stretnutia v termíne obecného zastupiteľstva informovať obyvateľov o realizovanom projekte, jeho pozitívnom dopade na kvalitu života rómskej komunity, ako i obyvateľov obce ako celku a zdôrazní nevyhnutnosť zapojenia obyvateľov do separovania odpadu.

C

Z pohľadu udržateľnosti projektu, túto môžeme rozdeliť na niekoľko súvisiacich a na seba nadväzujúcich častí, a to technickú, prevádzkovú, finančnú a personálnu udržateľnosť projektu.

Technická udržateľnosť projektu:

Z pohľadu technickej udržateľnosti predmetom projektu sú zariadenia zaradené do druhej odpisovej skupiny, a teda ich ekonomická životnosť predstavuje 6 rokov. V prípade zberného dvora resp. zberného miesta, tu je ekonomická udržateľnosť 40 ročná. Pri správne zvolených postupoch práce s technikou a vybavením, však v komunálnych podmienkach pri adekvátnej starostlivosti a údržbe, ako i servisnom zabezpečení táto technika môže slúžiť i dvojnásobné obdobie. Z pohľadu záručného servisu, tu je zákonom stanovená 2 ročné záručná doba, avšak obec plánuje i po tejto dobe dodržiavať servisné intervaly a zabezpečiť tak prevádzkyschopnosť zariadení. Z pohľadu hrozby poškodenia, obec zariadenia poistí a eliminuje tak riziko poškodenia a ich následného vyradenia z prevádzky. Z pohľadu stavebných objektov, tu sa v prvých rokoch z neočakáva nevyhnutnosť udržiavacích prác, avšak po istej dobe prevádzky / 10-15 rokov / samozrejme bude nevyhnutnú zabezpečiť základnú údržbu, s čím obec počíta. Ako servisné výdavky, tak i poistné a udržiavacie práce sa prejavia v nákladoch, ktorým sa venuje časť finančná udržateľnosť projektu.

Prevádzková udržateľnosť projektu

Z prevádzkového hľadiska je projekt koncipovaný v istej po sebe nasledujúcej schéme:

Uloženie odpadu na zberných miestach resp. na zbernom dvore – zodpovední za túto časť sú občania.

Prevoz odpadu zo zberných miest na zberný dvor, uskladnenie odpadu na zbernom dvore, manipulácia s odpadom a príprava na jeho likvidáciu, resp. odvoz – zodpovedná za túto časť je obec.

Odvoz odpadu a jeho následné spracovanie resp. likvidácia – zodpovedné za túto časť sú spoločnosti s ktorými obec i v súčasnosti spolupracuje, a ktoré sa venujú odpadovému hospodárstvu.

Za predpokladu dobrého zvládnutia informačnej kampane existuje vysoký predpoklad, že občania svoj diel zodpovednosti pri prevádzke zvládnu. Obec na základe svojich doterajších skúsenosti v oblasti plnenia si svojich legislatívnych povinností preukázala, že je schopná svoje úlohy zabezpečiť, čoho dôkazom je, že za posledných 5 rokov nedošlo zo strany kompetentných orgánov k uloženiu nápravných opatrení, ani sankcií. V prípade partnerov zo súkromného sektora spolupráca úspešne funguje niekoľko rokov, a teda nie je predpoklad, že by svoju časť kompetencií tieto spoločnosti nenaplnili.

Finančná udržateľnosť projektu

Samotná prevádzka projektu, tak ako je popísaná v horeuvedenej stati generuje z finančného pohľadu záporné cash flow. Keďže však obec nie je podnikateľských subjektom a plní i všeobecne prospešné úlohy, tak finančnú prevádzku jednotlivých stavieb, ako i zariadení bude financovať z obecného rozpočtu. Tento istý prístup uplatní i pri spolupráci s externými dodávateľmi. Už v súčasnosti je ekonomický model nakladania s odpadmi v obci postavený na financovaní z obecného rozpočtu a obec ako taká v osobe starostu, ako i zastupiteľstva je s takýmto postupom stotožnená. Ako kompenzácia za tento prístup je tu kvalita života obyvateľstva tak majoritného, ako i rómskeho. Zároveň pri financovaní prevádzky tohto projektu sa očakáva nielen skvalitnenie života rómskej komunity, ale skvalitnenie vzhľadu okolia ich obydlí, čo prispeje nielen k skvalitneniu života MRK, ale i obyvateľov celej obce a zníži tlak na stigmatizáciu minoritného obyvateľstva.  

Viac
Subjekt
Obec Východná
Miesta realizácie
Východná
Stav
Projekt riadne ukončený (K)
Realizácia
01.03.2017 - 01.11.2018
Celková suma
151,906 €
Vlastné zdroje
7,595 €
Vyčerpané z projektu
150,181 €

Ako sa čerpal tento projekt

Názov Typ Plánovaný začiatok Skutočný začiatok Plánovaný koniec Skutočný koniec
Názov
Vybudovanie, resp. dobudovanie systému …
Typ
Vybudovanie, resp. …
Plánovaný začiatok
01.03.2017
Skutočný začiatok
23.03.2017
Plánovaný koniec
01.11.2018
Skutočný koniec
16.11.2018
Názov
Podporné aktivity
Typ
Podporné aktivity
Plánovaný začiatok
01.01.2018
Skutočný začiatok
12.01.2018
Plánovaný koniec
01.11.2018
Skutočný koniec
30.11.2018
Názov Hodnota Cieľ Naposledy aktualizované Riziko
Názov
Počet obyvateľov MRK, ktorým sa zlepšili podmienky bývania prostredníctvom vybudovania stojísk
Hodnota
341,0 (osoby)
Cieľ
341,0 (osoby)
Naposledy aktualizované
18.06.2021
Riziko
-
Názov
Počet vytvorených pracovných miest cielene pre MRK prostredníctvom uplatnenia sociálneho aspektu vo verejných obstarávaniach
Hodnota
1,0 (pracovné miesto)
Cieľ
1,0 (pracovné miesto)
Naposledy aktualizované
18.06.2021
Riziko
-
Názov
Počet obyvateľov MRK, ktorým sa zlepšili podmienky bývania prostredníctvom vybudovania zberného dvora
Hodnota
341,0 (osoby)
Cieľ
341,0 (osoby)
Naposledy aktualizované
18.06.2021
Riziko
-
Názov Vlastník dokladu Dodávateľ Žiadaná suma Schválené na preplatenie Realizácia
Názov

drvič BRO - štiepkovač - LASKI LS 150D 2018/382 v.č. TJR2B2xOH1070197

Faktúra číslo 20180631

Vlastník dokladu
Obec Východná
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
17,400 €
Schválené na preplatenie
17,400 €
Realizácia
06.07.2018
Názov

1 100 l kontajner - žiarovozinkovaný

Faktúra číslo 20180366

Vlastník dokladu
Obec Východná
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
4,116 €
Schválené na preplatenie
4,116 €
Realizácia
14.05.2018
Názov

veľkokapacitný kontajner 7m3 otvorený

Faktúra číslo 20180366

Vlastník dokladu
Obec Východná
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
2,684 €
Schválené na preplatenie
2,684 €
Realizácia
14.05.2018
Názov

stavebné práce podľa súpisu vykonaných prác

Faktúra číslo 20180093

Vlastník dokladu
Obec Východná
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
59,136 €
Schválené na preplatenie
57,412 €
Realizácia
19.06.2018
Názov

XV príves traktor. PRONAR T663/1:31273

Faktúra číslo 810180046

Vlastník dokladu
Obec Východná
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
-
Schválené na preplatenie
-
Realizácia
20.11.2018
Názov

KB traktor M5091 KUBOTA s príslušenstvom:8221

Faktúra číslo 810180046

Vlastník dokladu
Obec Východná
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
59,000 €
Schválené na preplatenie
59,000 €
Realizácia
20.11.2018
Názov

KB nakladač čelný s multifunkčnou lopatou SNR 2050:12125

Faktúra číslo 810180046

Vlastník dokladu
Obec Východná
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
3,600 €
Schválené na preplatenie
3,600 €
Realizácia
20.11.2018
Názov

externý manažment podľa súpisu činností v pracovnom výkaze

Faktúra číslo 2018063

Vlastník dokladu
Obec Východná
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
411 €
Schválené na preplatenie
411 €
Realizácia
27.03.2018
Názov

externý manažment podľa súpisu činností v pracovnom výkaze

Faktúra číslo 2018043

Vlastník dokladu
Obec Východná
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
317 €
Schválené na preplatenie
317 €
Realizácia
28.02.2018
Názov

externý manažment podľa súpisu činností v pracovnom výkaze

Faktúra číslo 2018092

Vlastník dokladu
Obec Východná
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
411 €
Schválené na preplatenie
411 €
Realizácia
26.04.2018
Názov

externý manažment podľa súpisu činností v pracovnom výkaze

Faktúra číslo 2018139

Vlastník dokladu
Obec Východná
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
934 €
Schválené na preplatenie
934 €
Realizácia
01.06.2018
Názov

externý manažment podľa súpisu činností v pracovnom výkaze

Faktúra číslo 2018253

Vlastník dokladu
Obec Východná
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
93 €
Schválené na preplatenie
93 €
Realizácia
22.10.2018
Názov

externý manažment podľa súpisu činností v pracovnom výkaze

Faktúra číslo 2018159

Vlastník dokladu
Obec Východná
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
467 €
Schválené na preplatenie
467 €
Realizácia
19.06.2018
Názov

externý manažment podľa súpisu činností v pracovnom výkaze

Faktúra číslo 2018223

Vlastník dokladu
Obec Východná
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
747 €
Schválené na preplatenie
747 €
Realizácia
17.08.2018
Názov

externý manažment podľa súpisu činností v pracovnom výkaze

Faktúra číslo 2018192

Vlastník dokladu
Obec Východná
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
654 €
Schválené na preplatenie
654 €
Realizácia
13.09.2018
Názov

externý manažment podľa súpisu činností v pracovnom výkaze

Faktúra číslo 2018288

Vlastník dokladu
Obec Východná
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
167 €
Schválené na preplatenie
167 €
Realizácia
10.12.2018
Názov

Vypracovanie projektovej dokumentácie "Zberný dvor Východná" časť 2.

Faktúra číslo 20170016

Vlastník dokladu
Obec Východná
Dodávateľ
Ing. Jiří Tencar, Ph.D.
Žiadaná suma
1,500 €
Schválené na preplatenie
1,500 €
Realizácia
11.07.2017
Názov

vypracovanie projektovej dokumentácie "Zberný dvor Východná"

Faktúra číslo 20170008

Vlastník dokladu
Obec Východná
Dodávateľ
Ing. Jiří Tencar, Ph.D.
Žiadaná suma
270 €
Schválené na preplatenie
270 €
Realizácia
19.04.2017
Názov IČO
Názov
Ing. Jiří Tencar, Ph.D.
IČO
50685520
Názov
Support and Consulting, s.r.o.
IČO
36335576
Názov
MERKUR SLOVAKIA, s.r.o.
IČO
36415685
Názov
FEREX, s.r.o.
IČO
17682258
Názov
RILINE, s. r. o.
IČO
36745821
Názov
AGROPARK LIPTOV, s.r.o.
IČO
50629212
Táto stránka používa cookies, ktoré nám pomáhajú web ďalej vylepšovať. Zakliknutím políčka „Súhlasím“ prehlasujete, že ste sa zoznámili s našou politikou využívania súborov cookies zverejnenou v dokumente Cookies.