Popis projektu

Cieľom predkladanej ŽoNFP je zvýšenie technickej vybavenosti pre marginalizované rómske komunity v obci Hybe a to prostredníctvom vybudovania systému zberu a odvozu komunálneho odpadu na území obce. Vybudovaním systému zberu a odvozu komunálneho odpadu sa realizuje vybudovanie zberného dvora, troch stojísk na umiestnenie zberných nádob a nákup hnuteľných vecí na podporu triedeného zberu, ktorými sa predchádza vzniku miest s nelegálne umiestneným odpadom a zvýši kapacita triedeného zberu komunálnych odpadov vznikajúcich v záujmovom území. Projekt je v súlade s jedným zo špecifických cieľov operačného programu Ľudské zdroje, ktorým je zvýšiť počet rómskych domácností k zlepšeným podmienkam bývania, čoho neoddeliteľnou súčasťou je aj zabezpečenie a zlepšenie systému zberu a odvozu komunálneho odpadu. Podporou pravidelného odvozu komunálneho odpadu sa zlepší kvalita bývania a hygieny obyvateľov v marginalizovaných rómskych komunitách. Projektom riešené činnosti vyhovujú environmentálnym, technickým, hospodárskym a sociálnym potrebám, pričom tieto činnosti v obci zabezpečia rast počtu rómskych domácností s prístupom k zlepšením podmienkam na bývanie. 

V obci Hybe evidujeme 70 obyvateľov marginalizovaných rómskych komunít. V obci neexistuje segregovaná rómska komunita, čiže uvažujeme v kontexte pojmu „separovaná rómska komunita“ respektíve „integrovaná rómska komunita“. Separovanú rómsku komunitu predstavujú v obci 2 súbory vedľa seba stojacich rodinných domov, ktoré obýva marginalizovaná rómska komunita. V Jednom prípade ide o 3 obydlia / 14 obyvateľov /, v druhom prípade o 4 obydlia / 19 obyvateľov /. Táto komunita podľa podmienok súladu projektu s princípmi 3D v prípade odpadového hospodárstva / príloha č. 9 /spadá pod kategóriu

Separované rómske osídlenia/komunity v obci Integrované/koncentrované (osídlenia, v ktorých žije viac ako 80% Rómov a tvoria aspoň 3 obydlia)

Za separovanú rómsku komunitu v obci Hybe tiež možno považovať veľké obydlie na parcele 26/16, ktorý je na okraji obce a ktorý obýva 21 Rómov. Nejde síce o zoskupenie domov, ale o väčšie obydlie, ktoré je na okraji obce a tvorí hranicu jej zastavanej časti. Toto osídlenie napĺňa

Separované rómske osídlenia/komunity na okraji (zoskupenie domov, obývané rómskou populáciou, tvorí hranicu zastavanej časti obce)

Za integrovaných Rómov potom považujeme ľudí, v našej obci 16ti, ktorí majú príbytky roztrúsené medzi príbytkami majoritného obyvateľstva. Tieto v našich podmienkach môžeme v zmysle uvedenej prílohy považovať za  Separované rómske osídlenia/komunity v obci Integrované/koncentrované (osídlenia, v ktorých žije viac ako 80% Rómov a tvoria aspoň 3 obydlia).

Zberný dvor, ako i zberné miesta boli z pohľadu lokalizácie navrhnuté tak, aby boli čo najdostupnejšie pre rómske osídlenie. Obec ale musela do úvahy vziať viacero faktorov, ktorými sú zastavanosť územia, vlastnícke vzťahy a územnoplánovacia dokumentácie obce. Nakoniec sa podarilo nájsť vhodné lokality, ktoré sú dostupné pre všetky tri separované rómske osídlenia, napriek tomu, že tieto sú od seba značne vzdialené.

Zberné miesta č. 1 a 2 lokalizované v centrálnej časti obce majú nasledovné vzdialenosti :

Od prvej menovanej separovanej rómskej komunity cca 100 m

Od druhej menovanej separovanej rómskej komunity cca 330 m

Od treťej menovanej separovanej rómskej komunity viac ako km

Vzhľadom na lokalizáciu v centrálnej časti obce tu uvažujeme s využívaním i pre integrovanú časť rómskej komunity, keďže miesta sú lokalizované pri obecnom úrade, obchode, pošte a ostatnej občianskej vybavenosti, takže frekvencia návštev daného územia obyvateľstvo je relatívne vysoká.

Zberný dvor a zberné miesto č. 3

Od prvej menovanej separovanej rómskej komunity cca 800 m

Od druhej menovanej separovanej rómskej komunity viac ako km

Od treťej menovanej separovanej rómskej komunity cca 200 m

Tieto vzdialenosti sú dostatočne dostupné, aby motivovali užívateľov k využívaniu stojísk i zberného dvora. Vzhľadom na zastavanosť a charakter obce, ako i vlastnícke vzťahy k pozemkom neexistuje iná, dostupnejšia možnosť lokalizácie zberných miest a zberného dvora pre túto skupinu obyvateľov ani nebola možná a obec maximalizovala dostupnosť jednotlivých miest v najväčšom možnom rozsahu. Najnižšia vzdialenosť ku zbernému miestu z pohľadu separovanej rómskej komunity je 100 m a najväčšia 330 m, čo je pri priemernej rýchlosti ľudskej chôdze 1-4 minúty.

B

Obec zabezpečí spracovanie jednoduchého informačného letáku, z obsahu ktorého bude zrejmé, že separovanie odpadu a jeho uskladňovanie na zberných miestach a zbernom dvore má pozitívny dopad nielen pre ochranu životného prostredia ako celku, čo môže dotknutá komunita považovať za veľmi všeobecnú a málo hmatateľnú informáciu ale, že správnym využívaním zberného dvora, zberných miest, ako i techniky dôjde ku hmatateľnému a okamžitému zvýšeniu kvality života samostatnej komunity. Táto sa prejaví jednoducho tým, že v okolí obydlí obývaných rómskymi komunitami nebude umiestnený neriadený odpad, vytvorí sa priestor na skvalitnenie okolitej infraštruktúry a celková situácia v prostredí, ktoré obývajú. Informačná kampaň bude cielená v duchu porovnania situácie „pred“ a „po“.

Tento leták nemá byť jediným nástrojom informačnej a osvetovej kampane, ale jej základným pilierom. Bude distribuovaný do domácností osobne pracovníkmi obecného úradu, s tým, že obyvatelia dostanú základné i doplňujúce údaje aj ústne. Filozofia letáku spočíva v tom, aby sa odkomunikovali 3 základné témy a aby prijímateľ informácie nebol zasypaný informačným balastom.

Tieto 3 témy sú nasledovné :

  1. Pokiaľ separovateľný odpad separuješ a spolu s komunálnym prinesieš na zberné miesto alebo zberný dvor, nemáš pri obydlí neporiadok a tvoja rodina vyrastá v kvalitnejšom a hygienickejšom prostredí prostredí.
  2. Pokiaľ vyrastáš v kvalitnejšom a čistejšom prostredí, tvoje deti si na to zvyknú a prenesú si túto skúsenosť do života a budú sami takéto prostredie vo svojom okolí vytvárať, čo nielen skvalitní ich život, ale i mieru ich akceptácie okolím.
  3. Podľa toho ako sa staráš o svoje obydlie, tak ťa i okolie posudzuje, získanou investíciou sa ti vytvorili podmienky, aby si neprajníkom zobral z rúk jeden z argumentov pre ktorý ťa kritizuje/stigmatizuje.

Celkovo ale nie je ambíciou kampane osloviť iba rómsku komunitu, aby sa títo obyvatelia necítili stigmatizovaný v zmysle prečo obec robí osvetu  iba pre rómov, či sú horší a podobne – celková filozofia je taká, že oslovená bude celá obec, tak, aby bol dodržaný rovnaký prístup k majorite i minorite. Práve destigmatizácia je jedným z cieľov predkladania projektu a súčasťou osvetovej kampane. Filozofia je taká, že stigmatizovaný má byť ten, kto svoj odpad ukladá mimo predpísaných miest bez ohľadu na rasu či pôvod. A ten kto túto príležitosť využije na skvalitnenie svojho bývania a jeho okolia by mal byť naopak destigmatizovaný.

Zapracuje sa na webovú stránku obce, odkiaľ bude stiahnutý i na sociálne siete s tým, aby sa o tejto veci začala viesť aj diskusia vo virtuálnom priestore a osloví sa tak i mladšia generácia. V obdobiach s najväčšou frekvenciou tvorby odpadu / apríl-máj a september / sa informačná kampaň zintenzívni. V tomto období obec na informovanie o nevyhnutnosti využívania zberného dvora a zberných miest využije i obecný rozhlas a svojho technického zamestnanca, ktorý nenásilnou formou osloví dotknuté obyvateľstvo.

Obec sa stotožnila i s myšlienkou zapracovať informačno-vzdelávacie aktivity v oblasti environmentálnej výchovy priamo v materskej i základnej škole, kde priame informačné výstupy z letáku obohatené o informácie súvisiace so zvýšením kvality života a zlepšením stavu životného prostredia získajú deti v ZŠ resp. MŠ a detským entuziazmom budú vplývať v domácnostiach na svojich rodičov.

Zároveň po realizácii projektu obec plánuj v rámci informačného stretnutia v termíne obecného zastupiteľstva informovať obyvateľov o realizovanom projekte, jeho pozitívnom dopade na kvalitu života rómskej komunity, ako i obyvateľov obce ako celku a zdôrazní nevyhnutnosť zapojenia obyvateľov do separovania odpadu.

C

Z pohľadu udržateľnosti projektu, túto môžeme rozdeliť na niekoľko súvisiacich a na seba nadväzujúcich častí, a to technickú, prevádzkovú, finančnú a personálnu udržateľnosť projektu.

Technická udržateľnosť projektu:

Z pohľadu technickej udržateľnosti predmetom projektu sú zariadenia zaradené do druhej odpisovej skupiny, a teda ich ekonomická životnosť predstavuje 6 rokov. V prípade zberného dvora resp. zberného miesta, tu je ekonomická udržateľnosť 40 ročná. Pri správne zvolených postupoch práce s technikou a vybavením, však v komunálnych podmienkach pri adekvátnej starostlivosti a údržbe, ako i servisnom zabezpečení táto technika môže slúžiť i dvojnásobné obdobie. Z pohľadu záručného servisu, tu je zákonom stanovená 2 ročné záručná doba, avšak obec plánuje i po tejto dobe dodržiavať servisné intervaly a zabezpečiť tak prevádzkyschopnosť zariadení. Z pohľadu hrozby poškodenia, obec zariadenia poistí a eliminuje tak riziko poškodenia a ich následného vyradenia z prevádzky. Z pohľadu stavebných objektov, tu sa v prvých rokoch z neočakáva nevyhnutnosť udržiavacích prác, avšak po istej dobe prevádzky / 10-15 rokov / samozrejme bude nevyhnutnú zabezpečiť základnú údržbu, s čím obec počíta. Ako servisné výdavky, tak i poistné a udržiavacie práce sa prejavia v nákladoch, ktorým sa venuje časť finančná udržateľnosť projektu.

Prevádzková udržateľnosť projektu

Z prevádzkového hľadiska je projekt koncipovaný v istej po sebe nasledujúcej schéme:

Uloženie odpadu na zberných miestach resp. na zbernom dvore – zodpovední za túto časť sú občania.

Prevoz odpadu zo zberných miest na zberný dvor, uskladnenie odpadu na zbernom dvore, manipulácia s odpadom a príprava na jeho likvidáciu, resp. odvoz – zodpovedná za túto časť je obec.

Odvoz odpadu a jeho následné spracovanie resp. likvidácia – zodpovedné za túto časť sú spoločnosti s ktorými obec i v súčasnosti spolupracuje, a ktoré sa venujú odpadovému hospodárstvu.

Za predpokladu dobrého zvládnutia informačnej kampane existuje vysoký predpoklad, že občania svoj diel zodpovednosti pri prevádzke zvládnu. Obec na základe svojich doterajších skúsenosti v oblasti plnenia si svojich legislatívnych povinností preukázala, že je schopná svoje úlohy zabezpečiť, čoho dôkazom je, že za posledných 5 rokov nedošlo zo strany kompetentných orgánov k uloženiu nápravných opatrení, ani sankcií. V prípade partnerov zo súkromného sektora spolupráca úspešne funguje niekoľko rokov, a teda nie je predpoklad, že by svoju časť kompetencií tieto spoločnosti nenaplnili.

Finančná udržateľnosť projektu

Samotná prevádzka projektu, tak ako je popísaná v horeuvedenej stati generuje z finančného pohľadu záporné cash flow. Keďže však obec nie je podnikateľských subjektom a plní i všeobecne prospešné úlohy, tak finančnú prevádzku jednotlivých stavieb, ako i zariadení bude financovať z obecného rozpočtu. Tento istý prístup uplatní i pri spolupráci s externými dodávateľmi. Už v súčasnosti je ekonomický model nakladania s odpadmi v obci postavený na financovaní z obecného rozpočtu a obec ako taká v osobe starostu, ako i zastupiteľstva je s takýmto postupom stotožnená. Ako kompenzácia za tento prístup je tu kvalita života obyvateľstva tak majoritného, ako i rómskeho. Zároveň pri financovaní prevádzky tohto projektu sa očakáva nielen skvalitnenie života rómskej komunity, ale skvalitnenie vzhľadu okolia ich obydlí, čo prispeje nielen k skvalitneniu života MRK, ale i obyvateľov celej obce a zníži tlak na stigmatizáciu minoritného obyvateľstva.  

Personálna udržateľnosť projektu
Za samotnú prevádzku zberného dvora, zberných miest, ako i traktora, drviča, vlečky a ostatného vybavenia bude zodpovedný zamestnanec obce Peter Špaňo, ktorý na obci pôsobí od roku 2006 a mimo iných povinností sa venuje i zberu komunálneho i separovaného odpadu v obci, pôsobí ako vodič i údržbár a opravár. V súčasnosti má na starosti i obsluhu obecnej Pragy V3S a Multicaru, ktoré pochádzajú ešte z 50tych rokov minulého storočia a najmä jeho zásluhou sú prevádzkyschopné,  i keď zub času na ich spoľahlivosti už zanechal značnú stopu. Zároveň je výhodou, že disponuje potrebnými vodičskými oprávneniami , pričom pri prevádzke predmetu projektu bude potrebovať vodičský preukaz skupiny T.

Viac
Subjekt
Obec Hybe
Miesta realizácie
Hybe
Stav
Projekt riadne ukončený (K)
Realizácia
01.11.2017 - 01.07.2018
Celková suma
149,091 €
Vlastné zdroje
7,455 €
Vyčerpané z projektu
149,091 €

Ako sa čerpal tento projekt

Názov Typ Plánovaný začiatok Skutočný začiatok Plánovaný koniec Skutočný koniec
Názov
Vybudovanie, resp. dobudovanie systému …
Typ
Vybudovanie, resp. …
Plánovaný začiatok
01.11.2017
Skutočný začiatok
10.11.2017
Plánovaný koniec
01.07.2018
Skutočný koniec
06.06.2018
Názov
Podporné aktivity
Typ
Podporné aktivity
Plánovaný začiatok
01.03.2017
Skutočný začiatok
06.03.2017
Plánovaný koniec
01.07.2018
Skutočný koniec
29.07.2018
Názov Hodnota Cieľ Naposledy aktualizované Riziko
Názov
Počet obyvateľov MRK, ktorým sa zlepšili podmienky bývania prostredníctvom vybudovania stojísk
Hodnota
70,0 (osoby)
Cieľ
70,0 (osoby)
Naposledy aktualizované
14.12.2020
Riziko
-
Názov
Počet vytvorených pracovných miest cielene pre MRK prostredníctvom uplatnenia sociálneho aspektu vo verejných obstarávaniach
Hodnota
1,0 (pracovné miesto)
Cieľ
1,0 (pracovné miesto)
Naposledy aktualizované
14.12.2020
Riziko
-
Názov
Počet obyvateľov MRK, ktorým sa zlepšili podmienky bývania prostredníctvom vybudovania zberného dvora
Hodnota
70,0 (osoby)
Cieľ
70,0 (osoby)
Naposledy aktualizované
14.12.2020
Riziko
-
Názov Vlastník dokladu Dodávateľ Žiadaná suma Schválené na preplatenie Realizácia
Názov

Drvič odpadu NEGRI C19TPN

Faktúra číslo 3800002

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
14,821 €
Schválené na preplatenie
14,821 €
Realizácia
04.06.2018
Názov

Drvič odpadu NEGRI C19TPN

Faktúra číslo 3800002

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
14,821 €
Schválené na preplatenie
14,821 €
Realizácia
-
Názov

Veľkokapacitný kontajnter 7,0 m3

Faktúra číslo 20180175

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
4,439 €
Schválené na preplatenie
4,439 €
Realizácia
31.05.2018
Názov

1 100 l kontajner - žiarovozinkovaný

Faktúra číslo 20180175

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
3,000 €
Schválené na preplatenie
3,000 €
Realizácia
31.05.2018
Názov

1 100 l kontajner - žiarovozinkovaný

Faktúra číslo 20180175

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
3,000 €
Schválené na preplatenie
3,000 €
Realizácia
-
Názov

Veľkokapacitný kontajnter 7,0 m3

Faktúra číslo 20180175

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
4,439 €
Schválené na preplatenie
4,439 €
Realizácia
-
Názov

stavebné práce podľa súpisu vykonaných prác

Faktúra číslo 2018038

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
Cestné stavby Liptovský Mikuláš, spol. s r.o.
Žiadaná suma
900 €
Schválené na preplatenie
900 €
Realizácia
07.08.2018
Názov

stavebné práce podľa súpisu vykonaných prác

Faktúra číslo 2018038

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
Cestné stavby Liptovský Mikuláš, spol. s r.o.
Žiadaná suma
52,918 €
Schválené na preplatenie
52,918 €
Realizácia
-
Názov

stavebné práce podľa súpisu vykonaných prác

Faktúra číslo 2018038

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
Cestné stavby Liptovský Mikuláš, spol. s r.o.
Žiadaná suma
52,918 €
Schválené na preplatenie
52,918 €
Realizácia
07.08.2018
Názov

Traktorová vlečka: Traktorový náves PRONAR T663/2

Faktúra číslo 21803014

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
-
Schválené na preplatenie
-
Realizácia
-
Názov

Kolesový traktor New Holland T5.95

Faktúra číslo 21803014

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
57,120 €
Schválené na preplatenie
57,120 €
Realizácia
-
Názov

Čelný nakladač TL240 SL

Faktúra číslo 21803014

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
9,010 €
Schválené na preplatenie
9,010 €
Realizácia
-
Názov

Traktorová vlečka: Traktorový náves PRONAR T663/2

Faktúra číslo 21803014

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
-
Schválené na preplatenie
-
Realizácia
07.08.2018
Názov

Kolesový traktor New Holland T5.95

Faktúra číslo 21803014

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
57,120 €
Schválené na preplatenie
57,120 €
Realizácia
07.08.2018
Názov

Čelný nakladač TL240 SL

Faktúra číslo 21803014

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
9,010 €
Schválené na preplatenie
9,010 €
Realizácia
07.08.2018
Názov

externý manažment podľa súpisu činností v pracovnom výkaze

Faktúra číslo 2018138

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
934 €
Schválené na preplatenie
934 €
Realizácia
31.05.2018
Názov

externý manažment podľa súpisu činností v pracovnom výkaze

Faktúra číslo 2018044

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
372 €
Schválené na preplatenie
372 €
Realizácia
15.03.2018
Názov

externý manažment podľa súpisu činností v pracovnom výkaze

Faktúra číslo 2018064

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
336 €
Schválené na preplatenie
336 €
Realizácia
28.03.2018
Názov

externý manažment podľa súpisu činností v pracovnom výkaze

Faktúra číslo 2018191

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
560 €
Schválené na preplatenie
560 €
Realizácia
16.07.2018
Názov

externý manažment podľa súpisu činností v pracovnom výkaze

Faktúra číslo 2018090

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
504 €
Schválené na preplatenie
504 €
Realizácia
23.04.2018
Názov

externý manažment podľa súpisu činností v pracovnom výkaze

Faktúra číslo 2018158

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
934 €
Schválené na preplatenie
934 €
Realizácia
14.06.2018
Názov

interný manažment 3/2018

výplatná páska 3/2018

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
Obec Hybe
Žiadaná suma
402 €
Schválené na preplatenie
402 €
Realizácia
04.04.2018
Názov

interný manažment 6/2018

výplatná páska 6/2018

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
Obec Hybe
Žiadaná suma
402 €
Schválené na preplatenie
402 €
Realizácia
09.07.2018
Názov

externý manažment podľa súpisu činností v pracovnom výkaze

Faktúra číslo 2018222

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
560 €
Schválené na preplatenie
560 €
Realizácia
22.08.2018
Názov

interný manažment 3/2017

výplatná páska 3/2017

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
Obec Hybe
Žiadaná suma
339 €
Schválené na preplatenie
339 €
Realizácia
03.04.2017
Názov

interný manažment 2/2018

výplatná páska 2/2018

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
Obec Hybe
Žiadaná suma
402 €
Schválené na preplatenie
402 €
Realizácia
02.03.2018
Názov

interný manažment 5/2018

výplatná páska 5/2018

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
Obec Hybe
Žiadaná suma
402 €
Schválené na preplatenie
402 €
Realizácia
06.06.2018
Názov

interný manažment

výplatná páska 4/2017

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
Obec Hybe
Žiadaná suma
331 €
Schválené na preplatenie
331 €
Realizácia
03.05.2017
Názov

interný manažment 4/2018

výplatná páskač. 4/2018

Vlastník dokladu
Obec Hybe
Dodávateľ
Obec Hybe
Žiadaná suma
402 €
Schválené na preplatenie
402 €
Realizácia
03.05.2018
Názov IČO
Názov
Obec Hybe
IČO
00315231
Názov
Cestné stavby Liptovský Mikuláš, spol. s r.o.
IČO
31563732
Názov
Support and Consulting, s.r.o.
IČO
36335576
Názov
AGROTEM-PULZ,s.r.o
IČO
36399281
Názov
FEREX, s.r.o.
IČO
17682258
Názov
ŠTÝL EU s.r.o.
IČO
45329478
Táto stránka používa cookies, ktoré nám pomáhajú web ďalej vylepšovať. Zakliknutím políčka „Súhlasím“ prehlasujete, že ste sa zoznámili s našou politikou využívania súborov cookies zverejnenou v dokumente Cookies.