Modernizácia informačných systémov Štatistického úradu - DATACube., OpenData, RPO, ISIS, SRBDB, Evidencia požiadaviek
Štatistický úrad Slovenskej republiky
Projekt rozvoja informačných systémov Štatistického úradu predstavuje kompiláciu viacerých zmenových požiadaviek pre viac inforamčných systémov, ktoré sú prevádzkované v súčasnosti na ŠÚSR. Jedná sa o nasledovné projektové iniciatívy:
- Modernizácia DATAcube. a OPEN DATA platformy - ďalej len DC a OD
- Modernizácia IS „Evidencia požiadaviek zákazníkov ŠUSR“ - ďalej len EPZ
- Rozvoj SODB - Vybudovanie Štatistického registra budov, domov a bytov - ďalej len ŠRBDB
- Modernizácia informačného systému - Register právnických osôb - ďalej len RPO
- Modernizácia informačného systému - Integrovaný štatistický informačný systém - ďalej len IŠIS
Vzhľadom k tomu, že sa jedná o unikátne projekty, ktorých finančné krytie bude realizované prostredníctvom jednej ZoNFP, sú v každej časti Popisu projektu definované kapaitoly pre vyššie uvedené projektové iniciatívy.
Všeky uvedené iniciatívy sú kryté exisujúcimi prevádzkovými zmluvami a to nasledovne:
- ZML-3-8/2019-500 - https://www.crz.gov.sk/3902100/
- IŠIS
- ZML-3-67/2020-500 - https://www.crz.gov.sk/zmluva/5021045/
- RPO
- ZML-1-11/2019-900 - https://crz.gov.sk/4283357/ a jej dodatok č. 5
- ŠRBDB
- ZML-3-68/2020-500 - https://crz.gov.sk/zmluva/5019486/
- DC a OD
- EPZ
Štatistický úrad Slovenskej republiky (ďalej aj „ŠÚ SR“) je správcom a prevádzkovateľom Integrovaného štatistického informačného systému (ďalej aj „IŠIS“). IŠIS je systém, prostredníctvom ktorého ŠÚ SR poskytuje elektronické služby a podporuje koncepčný prístup pri činnostiach súvisiacich s prácou so štatistickými údajmi. IŠIS priniesol predovšetkým zníženie administratívnej záťaže, zvýšenie efektivity a kvality spracovania dát. Pri vypĺňaní elektronického formulára nemusia spravodajské jednotky (právnické osoby, podnikatelia) zadávať údaje, ktoré systém získa a automaticky doplní z administratívnych zdrojov. Administratívne zdroje sa preberajú, resp. aktualizujú v stanovených termínoch vopred dohodnutých s vlastníkmi príslušného zdroja. Zároveň sa znížila aj chybovosť pri vypĺňaní formulárov, nakoľko nový systém automaticky detekuje chyby a upozorňuje na nutnosť ich opravy. Okrem úspory času, nákladov a minimalizovania chybovosti pri zbere údajov priniesol IŠIS vyššiu kvalitu poskytovaných údajov. Výstupy zo štatistických zisťovaní sú logickejšie usporiadané a koncoví užívatelia sa v nich ľahšie orientujú.
IŠIS poskytuje služby občanom, podnikateľom a orgánom verejnej moci. Na strane vstupu sú služby zamerané najmä na poskytovanie štatistických výkazov v elektronickej forme pre spravodajské jednotky (podnikateľ) a hromadné poskytovanie údajov orgánmi verejnej moci. Na strane výstupov sú služby poskytované prostredníctvom prezentačných služieb portálu www.statistics.sk, kde sú výstupy prezentované vo forme metadát (klasifikácií, číselníkov, správ o kvalite, informáciách k jednotlivým ukazovateľom a premenným). Súčasťou prezentačnej vrstvy sú aj štatistické produkty vo forme publikácií, informatívnych správ, reportov, dátových kociek a pod. Prezentačné služby sú určené pre občanov, podnikateľov aj orgány verejnej moci. Orgány verejnej moci môžu konzumovať elektronické služby pre získavanie dát o číselníkoch aj prostredníctvom webových služieb. Pre prípad špecifických štatistických údajov boli zriadené samostatné služby, prostredníctvom ktorých môže externý zákazník zažiadať o údaje, ktoré sa na stránke nenachádzajú. Štatistický informačný systém je zabezpečovaný v súlade s požiadavkami domácich a medzinárodných používateľov na rozsah, kvalitu a včasnosť poskytovaných štatistických informácií a služieb. Plnenie týchto požiadaviek je právne záväzné, čo vyplýva z príslušných právnych dokumentov SR a EÚ. Nároky na IŠIS sú, s ohľadom na uvedené skutočnosti, premietnuté aj do interných dokumentov úradu - Stratégia rozvoja ŠÚ SR a Systém manažérstva kvality. Vychádza z dátového modelu, ktorý definuje jeho obsah vrátane metadát a z funkčného modelu, ktorý popisuje postupy a činnosti (procesy - funkcie), ktoré sú nad týmto obsahom vykonávané.
Komplentný zoznam poskytovaných služieb IŠIS je uvedený v MetaIS, link: https://metais.vicepremier.gov.sk/detail/ISVS/9ea995af-93da-46b2-8281-892dfd5e7b9b/cimaster?tab=detailForm
Po zavedení IŠIS do prevádzky Štatistický úrad SR kontinuálne pokračoval v implementácii nových legislatívnych povinností a zmien vyplývajúcich z požiadaviek užívateľov IŠIS.
Projekt bude realizovaný prostredníctvom aktivít vyplývajúcich z Vyhlášky Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre
investície a informatizáciu č. 85/2020 Z. z. o riadení projektov - hlavné aktivity projektu:
- Analýza a Dizajn,
- Nákup technických prostriedkov, programových prostriedkov a služieb,
- Implementácia a Testovanie,
- Nasadenie.
Nižšie uvedené zmenové požiadavky (viď. kapitola 7.3) sú zamerané na, resp. je ich možné rozdeliť do nasledovných kategórií:
- rozvoj funkcionality IŠIS,
- rozvoj funkcionality v zmysle legislatívnych požiadaviek,
- zlepšenie UX dizajnu,
- kyberbezpečnosť.
Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci (ďalej aj "RPO") je od 1. novembra 2015, v súlade s príslušnou legislatívou, zdrojom právne platných údajov o právnických osobách, podnikateľoch a orgánoch verejnej moci, ktoré sú v súčasnosti registrované alebo evidované vo viac ako 100 zdrojových registroch a evidenciách rôznych informačných systémov. RPO predstavuje základný register v súlade s Národnou koncepciou informatizácie verejnej samosprávy (NKIVS), ako samostatný systém, ktorý obsahuje jednotný a dátovo konzistentný zdroj údajov všetkých právnych subjektov, ktoré prichádzajú do styku s verejnou správou. Prostredníctvom IS RPO je možné získať komplexné údaje o konkrétnom právnom subjekte z viacerých zdrojových registrov a na ich základe vykonávať proaktívne služby v rôznych životných situáciách právneho subjektu. Právne subjekty evidované v RPO sú jednoznačne identifikované prostredníctvom identifikátora právnických osôb a podnikateľov, ktorého generovanie zostáva zodpovednosťou Štatistického úradu SR. Štatistický úrad SR generuje identifikátor v súlade s existujúcimi pravidlami a pre subjekty s právnou subjektivitou to bude IČO, pričom organizácie bez právnej subjektivity budú identifikované rozšíreným identifikátorom IČO na 12 miest. Od 16.5.2016 je referenčným registrom v súlade s § 51 zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente).
Poskytované elektronické služby
Služby, ktoré sú určené pre občanov a podnikateľov, zahŕňajú napríklad aj výpis z RPO alebo elektronický odpis z RPO pre orgány verejnej moci. Ďalšou funkcionalitou je online prideľovanie identifikačných čísel organizácií (IČO) pri vzniku všetkých typov právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci.
Služby sú poskytované prostredníctvom:
- Ústredného portálu verejnej správy www.slovensko.sk,
- Portálu ŠÚ SR https://rpo.statistics.sk/rpo
Motiváciou projektu je reagovať na požiadavky na úpravy a ďalšie rozšírenia funkcionalít RPO vyplývajúcich
- z legislatívy Európskej únie, medzinárodných štandardov a noriem,
- z legislatívy Slovenskej republiky a pripravovanej zmeny legislatívy registra RPO,
- požiadaviek používateľov RPO.
Projekt predstavuje snahu vybudovať samosatný Štatistický register budov, domov a bytov. Zároveň treba povedať, že súčasné riešenie ESDB by tvorilo základ pre Štatistický register budov, domov a bytov a mohol by pokračovať rovnako ako bolo nastavené počas sčítania domov a bytov 2021.
Základ pre naplnenie údajov do Štatistického registra budov, domov a bytov by tvorila ZBD_D 2021, ZBD_B 2021 a zrušené AB pre nebytové budovy (tieto neboli predmetom ESDB ale pre Štatistický register bytov sú potrebné). V prípade nebytových budov bude potrebné pridať príznak, že ide o nebytovú budovu a nebude možné vytvoriť v nej byt.
Iniciatíva vybudovania ŠRBDB vychádza zo záverov zasadnutia Ústrednej komisie pre sčítanie zo 15.6.2022, kedy:
- berie na vedomie
- informáciu o stave prác na projekte SODB 2021
- vyššiu kvalitu údajov s ohľadom na použitý koncept sčítania
- odporúča ŠÚ SR
- za účelom zabezpečenia vyššej kvality údajov v oblasti spracovania a šírenia údajov uplatniť zvýšené nároky na expertov s dopadom na rozpočet
- zabezpečiť finančné prostriedky na realizáciu Štatistického registra budov, domov a bytov
Štatistický úrad v súčasnosti prevádzkuje rôzne databázy, pričom jednými z nich sú aj:
- DATAcube.
- OPEN DATA platforma
DATAcube. a OPEN DATA platforma obsahujú dátové tabuľky (kocky) za ukazovatele hospodárskeho a sociálno-ekonomického vývoja. Údaje z rôznych štatistických okruhov sú dostupné v mesačných, štvrťročných alebo ročných časových radoch a umožňujú vytváranie vlastných výberov. Dáta sú štatisticky spracované v územných štruktúrach za Slovenskú republiku, oblasti, kraje a okresy. Tam, kde to systém ochrany údajov umožňuje, sú sprístupnené údaje až do úrovne obcí. Výstupy je možné exportovať do formátov: XLS (Excel 97-2003) alebo PDF.
Vzhľadom na meniace sa prostredie a vznikajúce požiadavky na kvalitu a publikovanie dát boli počas prevádzky súčasných ISVS identifikované viaceré potrebné technické, organizačné a procesné zmeny, ktoré majú samotný systém rozvinúť a prispieť tak k produkcii kvalitnejších štatistických údajov, využiteľných nielen pre samotné štatistické účely ale aj pre širokú verejnosť ako aj štátnu a verejnú správu.
Projektom je teda zamýšľané doručiť identifikované zmeny, ktoré sú nasledovné:
- Iniciatíva pre vybudovanie nového modulu DATAcube., ktorý bude riešiť nasledovné nedostatky:
- Poloautomatické odovzdávanie údajov z diseminačnej platformy JISSU do DATAcube
- Riešenie technologických nedostatkov súčasného DATAcube.
- Riešenie kvality spracovani údajov pre DATAcube. a ich dostupnosti.
- Neexistujúca správa oblasti, dimenzií a následné mapovanie na schválené datasety
- Iniciatíva na dobudovanie „platformy“ na tvorbu a publikovanie OPEN DATA, ktorá vychádza predovšetkým z nasledovných nedostatkov:
- Manuálne preklápanie a čistenie údajov z existujúceho DATAcube.
- Riešenie nepokrýva základné bezpečnostné požiadavky
- Neexistujúca správa dimenzií a následné mapovanie na schválené datasety
Preto je nevyhnuté tieto požiadavky splniť, odstrániť nedostatky a vybudovať takýto nástroj, pričom tento nástroj je základom aj pre prípravu pokladov na publikovanie otvorených údajov v zmysle OPEN DATA platformy.
Riešenie prinesie nasledovné kvalitatívne prínosy:
- DATAcube.
- Metodické a procesné spravovanie oblastí diseminovaných údajov
- Správa a konsolidácia výstupných dimenzií pre diseminované produkty
- Možnosť správy údajov na úrovni schválených a publikovaných produktov v zmysle NŠS
- Automatická diseminácia údajov na DATAcube. s minimalizovaním časovej náročnosti a dopadom na kapacity pracovníkov ŠÚ SR
- OPEN DATA platforma:
- Automatické mapovanie a publikovanie údajov z Diseminačnej platformy JISSU (DP JISSU)
- Možnosť správy údajov na úrovni schválených a publikovaných produktov v zmysle NŠS
- Možnosť v rámci centrálnej správy dimenzií mapovať dimenzie na datasety a zvyšovať tak konfiguračne úroveň služieb
Štatistický úrad Slovenskej republiky je rozpočtovou organizáciou štátu, ktorá je svojimi príjmami a výdavkami zapojená na štátny rozpočet Slovenskej republiky. Medzi hlavné činnosti úradu patri okrem iného aj:
- tvorba štatistických produktov a ich zverejňovania alebo zabezpečenia prístupu k nim
- zabezpečenie dostupnosti štátnej štatistiky pre používateľa,
V poslednej dobe bolo vytvorené prostredie pre zjednotenie spracovateľských postupov a zlepšenia využitia dát, ktorými ŠÚSR disponuje pri tvorbe štatistických produktov. Jedna z oblastí, ktorá má potenciál prispieť k zefektívneniu tvorby štatistických produktov a najmä k zlepšeniu a skvalitneniu služieb, ktoré ŠÚ SR poskytuje svojim Zákazníkom, je oblasť využitia dát a metadát o Zákazníkovi a jeho požiadavkách a zefektívneniu jeho prístupu k zadaniu požiadavky a efektivite jej spracovania. Z tohto dôvodu sa ŠÚ SR rozhodol pristúpiť k modernizácii svojho IS „Evidencia požiadaviek zákazníkov ŠUSR“ formou realizácie rozvojovej požiadavky týkajúcej sa zlepšenia služby špecifikácie potrieb pre štatistické zisťovanie/produkt a spoločné previazanie na celkový ekosystém IS ŠUSR .
Súčasný systém „Evidencia požiadaviek zákazníkov ŠUSR“ bol implementovaný pracovníkmi ŠÚ SR a bol teda finančne realizovaný výlučne z rozpočtu ŠÚ SS.
V zmysle § 12a zákona o štátnej štatistike 540/2001 Z. z. a jeho noviel je ŠÚ SR povinný budovať Jednotný informačný systém štátnej štatistiky. Rovnako aby bola naplnená legislatívna požiadavku bodu 5 b) § 12a zákona o štátnej štatistike 540/2001 Z. z., t.j. sprístupnenie IS JISSU iným orgánom vykonávajúci štátnu štatistiku, ktoré sú povinné používať jednotný informačný systém štátnej štatistiky spôsobom určeným funkcionalitou tohto informačného systému a v rozsahu danom dostupnosťou jeho služieb, na šírenie štatistických produktov podľa § 8 ods. 1 písm. c) a § 11 ods. 1 písm. b), tak je potrebné modernizáciu IS „Evidencia požiadaviek zákazníkov ŠUSR“ realizovať vytvorením samostatných modulov Zákazník a Spätná väzba, ktoré budú súčasťou kolaboračného portálu JISSU.Názov | Typ | Plánovaný začiatok | Skutočný začiatok | Plánovaný koniec | Skutočný koniec |
---|---|---|---|---|---|
Názov
Nasadenie - DATACube./OpenData
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.08.2023
|
Skutočný začiatok
01.08.2023
|
Plánovaný koniec
01.12.2023
|
Skutočný koniec
31.10.2023
|
Názov
Implementácia a testovanie - DATACube./…
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.07.2023
|
Skutočný začiatok
01.07.2023
|
Plánovaný koniec
01.09.2023
|
Skutočný koniec
29.09.2023
|
Názov
Analýza a dizajn - DATACube./OpenData
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.04.2023
|
Skutočný začiatok
17.04.2023
|
Plánovaný koniec
01.06.2023
|
Skutočný koniec
30.06.2023
|
Názov
Nasadenie - Evidencia požiadaviek
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.08.2023
|
Skutočný začiatok
01.08.2023
|
Plánovaný koniec
01.12.2023
|
Skutočný koniec
31.10.2023
|
Názov
Implementácia a testovanie - Evidencia …
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.07.2023
|
Skutočný začiatok
01.07.2023
|
Plánovaný koniec
01.09.2023
|
Skutočný koniec
29.09.2023
|
Názov
Analýza a dizajn - Evidencia požiadaviek
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.04.2023
|
Skutočný začiatok
17.04.2023
|
Plánovaný koniec
01.06.2023
|
Skutočný koniec
30.06.2023
|
Názov
Nasadenie - ŠRBDB
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.09.2023
|
Skutočný začiatok
04.09.2023
|
Plánovaný koniec
01.12.2023
|
Skutočný koniec
27.10.2023
|
Názov
Implementácia a testovanie - ŠRBDB
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.06.2023
|
Skutočný začiatok
26.06.2023
|
Plánovaný koniec
01.08.2023
|
Skutočný koniec
31.08.2023
|
Názov
Analýza a dizajn - ŠRBDB
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.04.2023
|
Skutočný začiatok
17.04.2023
|
Plánovaný koniec
01.06.2023
|
Skutočný koniec
26.06.2023
|
Názov
Nasadenie - IŠIS
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.10.2023
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.11.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Implementácia a testovanie - IŠIS
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.02.2023
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.09.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Nasadenie - RPO
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.08.2023
|
Skutočný začiatok
01.08.2023
|
Plánovaný koniec
01.12.2023
|
Skutočný koniec
25.10.2023
|
Názov
Implementácia a testovanie - RPO
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.06.2023
|
Skutočný začiatok
27.06.2023
|
Plánovaný koniec
01.09.2023
|
Skutočný koniec
30.09.2023
|
Názov
Analýza a dizajn - RPO
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.06.2023
|
Skutočný začiatok
27.06.2023
|
Plánovaný koniec
01.08.2023
|
Skutočný koniec
31.08.2023
|
Názov
Analýza a dizajn - IŠIS
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.01.2023
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.02.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Podporné aktivity
|
Typ
Podporné aktivity
|
Plánovaný začiatok
01.03.2023
|
Skutočný začiatok
03.03.2023
|
Plánovaný koniec
01.12.2023
|
Skutočný koniec
30.11.2023
|
Názov | Hodnota | Cieľ | Naposledy aktualizované | Riziko |
---|---|---|---|---|
Názov
Počet nových optimalizovaných úsekov verejnej správy
|
Hodnota
1,0 (počet)
|
Cieľ
1,0 (počet)
|
Naposledy aktualizované
20.12.2023
|
Riziko
-
|
Názov | IČO |
---|---|
Názov
MICROCOMP - Computersystém s r. o.
|
IČO
31410952
|
Názov
ICZ Slovakia a. s.
|
IČO
36328057
|
Názov
Štatistický úrad Slovenskej republiky
|
IČO
00166197
|
Názov
GlobalTel, a.s.
|
IČO
35778199
|