Popis projektu

Hlavným cieľom projektu je podpora zvyšovania kvality vzdelávania v oblasti odborného vzdelávania a prípravy v prepojení na praktické vyučovanie.

tvorba, inovácia, realizácia vzdelávacích programov zameraných na zvýšenie prírodovednej, matematickej, environmentálnej, jazykovej, IKT gramotnosti vrátane rozvoja podnikateľských zručností a ekonomického myslenia, bude realizovaný prostredníctvom na ktorú sa neuplatňuje vzdelávací poukaz a nie je zaradená vo výchovnom programe školy.

Projekt sa skladá z jednej hlavnej aktivity:

  • z povinnej podaktivity:

Hlavnou cieľovou skupinou hlavnej aktivity sú: žiaci vrátane žiakov so ŠVVP vrátane marginalizovaných komunít ako sú napr. Rómovia, stredných škôl.

Projekt obsahuje aj  pedagogické kluby s výstupmi, a to pre cieľovú skupinu pedagogickí a odborní zamestnanci stredných odborných škôl. Hlavným cieľom voliteľnej podaktivity: pedagogické kluby s výstupmi je rozvoj kompetencií pedagogických a odborných zamestnancov ako nástroj rozvíjania kompetencií a gramotností žiakov potrebných pre prispôsobenie vzdelávania požiadavkám trhu práce v súlade s podaktivitou pre povinnú cieľovú skupinu žiakov.

Potreby cieľovej skupiny, ktoré projekt rieši: SOŠ Jána Antonína Baťu,  Námestie SNP 5, Partizánske, navštevuje 448 žiakov, z toho 73 žiakov má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby. V rámci identifikácie vzdelávacích potrieb žiakov sme spolupracovali aj so zamestnávateľmi príslušného zamerania v našom regióne, ktorý na základe pozorovania žiakov počas praktickej výučby a odborného výcviku zadefinovali najvýraznejšie absentujúce zručnosti a gramotnosti.

Medzi najproblematickejšie kompetencie, ktoré sú však nevyhnutné pre úspešné uplatnenie nášho absolventa, patria:

  • čitateľská gramotnosť a jazykové zručnosti - práca s textom, neschopnosť identifikovať kľúčové myšlienky, odlíšiť podstatné od menej podstatného, znížená schopnosť analýzy textu, hľadanie súvislostí, kritické myslenie pri práci s informáciami.
  • matematická gramotnosť - nižšia úroveň analytického myslenia, časté: slabé pojmové ukotvenie, nižšia úroveň abstrakcie, časté: riešenie úloh formou pokus -omyl. 
  • finančná gramotnosť- problematické  sú hlavne oblasti plánovania (všetky formy: krátkodobé, strednodobé i dlhodobé), nedostatok skúseností s nekalými obchodnými praktikami, nižšia úroveň pri tvorbe rozhodnutí.
  • IKT vedomostí - nižšia úroveň riešenia problémových úloh z oblasti IKT, prejavy "naučenej bezmocnosti".
  • podnikateľské zručností: rezervy v proklientskom prístupe, v komunikácii so zákazníkom, asertivita, schopnosť predchádzať konfliktom, správna argumentácia. 
  • prírodovedná gramotnosť: nízky záujem o aktivity z oblasti prírodovedného vzdelávania, časté: formalizované poznanie prírodných javov. 

Individuálne potreby žiakov, ich záujmy a príprava na budúce povolanie sú v predkladanom projekte plne podporené a projekt má prostredníctvom zakomponovania prvkov duálneho systému vzdelávania v podaktivitách mimoškolskej činnosti priamy vplyv na budúcu zamestnateľnosť absolventov.

Identifikovaná potreba cieľovej skupiny pedagogickí a odborní zamestnanci  školy - jedným z faktorov modernej SOŠ v systéme duálneho vzdelávania je zavedenie tímovej spolupráce naprieč vzdelávacím prostredím školy. V súčasnom edukačnom prostredí SOŠ nie je  tento faktor zavedený a zastabilizovaný, aj keď potreba stretávania sa učiteľov, výmeny dobrej praxe a spoločného celoživotného učenia sa opakovane odznieva z úst pedagogických a odborných zamestnancov škôl na odborných vzdelávacích podujatiach, ktoré organizuje štátny inštitút odborného vzdelávania. Učitelia medzi sebou zväčša nespolupracujú, neexistujú riešiteľské tímy, v rámci ktorých by dochádzalo k zdieľaniu Best practice, k medzigeneračnej výmene skúseností. Ak aj existuje spolupráca, je len krátkodobá a jej forma je založená na náhodnej situácii. Chýba systém stretávania sa, návyk, ktorý je bežný v SOŠ v EÚ (zdroj: EQAVET). Zavedením pedagogických klubov s výstupmi dôjde k zavedeniu faktoru modernej SOŠ - tímová štruktúra školy a tímová spolupráca vedená koordinátormi (tímlídrami) (EQAVET, ŠIOV 2019, http://dualnysystem.sk/dualne-vzdelavanie).

Hlavná aktivita 1 - mimoškolská činnosť sa skladá z 25 podaktivít, ktoré sú zacielené na rozvoj kompetencií žiakov v oblasti: 

  • čitateľskej gramotnosti,
  • matematickej gramotnosti,
  • prírodovednej gramotnosti,
  • finančnej gramotnosti,
  • podnikateľských vedomostí, 
  • jazykových a IKT zručností.

V projekte sme si naplánovali aj voliteľnú podaktivitu pre voliteľnú cieľovú skupinu: pedagogickí a odborní zamestnanci SOŠ s názvom:

  • Pedagogický klub č.1 s výstupom Čitateľskej gramotnosti  a kritického myslenia- prierezové témy 
  • Pedagogický klub č.2 s výstupom: pedagogický klub rozvoja IKT gramotností a informačnej spoločnosti - prierezové témy 
  • Pedagogický klub č.3 s výstupom: pedagogický klub rozvoja podnikateľských vedomostí  a kľúčových zručností - prierezové témy
  • Pedagogický klub č.4 s výstupom: pedagogický klub finančnej gramotnosti v príprave na život - prierezové témy.

Uvedené pedagogické kluby s výstupom sa líšia svojou zameranosťou na konrétnu gramotnosť a vhodne dopĺňajú kompetenčný profil pedagogického a odborného zamestnanca. Každý z pedagogických klubov rozvíja iné kompetencie pedagogického zamestnanca, ktoré sú dôležité pre jeho ďalšie odborné, pedagogické pôsobenie na žiaka.

Klub č.1 rozvíja  kompetencie, napr.: efektívnej komunikácie, práca so zdrojmi informácií (schopnosť spracovať, vyhodnotiť a vytvoriť vlastný záver), schopnosť aplikovať metodologické postupy v rozvoji čitateľskej gramotnosti žiakov. Zaoberá sa metódami kritického myslenia, ako sú napr. DITOR, IDEAL a iné.

Klub č.2 rozvíja kompetencie, napr.: schopnosť pracovať so zmenou v IT priestore, schopnosť stať sa súčasťou informačnej spoločnosti, chápať súčasné požiadavky priemyslu 4.0.

Klub č. 3 rozvíja kompetencie, napr.: schopnosť pre podnikavosť, kreativitu, zmysel pre inovácie, schopnosť aplikovať metodologické princípy ekonomického myslenia.

Klub č.4 rozvíja kompetencie, napr.: schopnosť aplikovať témy finančnej gramotnosti v OV a v praktickej príprave, schopnosť aplikovať metodologický základ pre implementáciu tejto témy, schopnosť kooperácie pri zavádzaní tém finančnej gramotnosti v OV a praktickej príprave na život.

Iba pedagogický /odborný zamestnanec, ktorý má sám dostatočnú úroveň týchto kompetencií, dokáže ich potom "poslať ďalej" žiakom.

Jedným z faktorov modelu modernej SOŠ je rozšírený kompetenčný profil pedagogického zamestnanca o nevyhnutné znalosti vyplývajúce z reálnych potrieb súčasnej spoločnosti. Zavedenie pedagogických klubov do školy je významným naplnením implementácie jedného z prvkov Systému duálneho vzdelávania.

Povinnou podaktivitou projektu je Riadenie a koordinácia projektu.

Uvedená podaktivita bude zabezpečená pozíciami:

  • projektový manažér,
  • finančný manažér, 
  • manažér monitorovania 
  • administratívny pracovník.

Pre realizáciu popísanej mimoškolskej činnosti je nevyhnutné aj zabezpečenie materiálnych  prostriedkov (zariadenie/vybavenie), ktoré zvýšia motiváciu žiakov  k rozvoju gramotností, k pochopeniu prírodných javov a princípov z rôznych oblastí spoločenského života, tieto prostriedky si budú požičiavať aj učitelia v rámci voliteľnej podaktivity Pedagogické kluby s výstupmi, s cieľom zvyšovania úrovne - rozvoja kompetenčného profilu. Nákupy zariadenia/vybavenia nevyhnutného k naplneniu cieľov projektu budú realizované prostredníctvom VO.

Viac
Subjekt
Stredná odborná škola Jána Antonína Baťu, Námestie SNP 5, Partizánske
Miesta realizácie
Partizánske
Stav
Zmluva uzavretá
Realizácia
01.09.2020 - 01.08.2023
Celková suma
242,323 €
Vlastné zdroje
12,116 €
Vyčerpané z projektu
0 €
Druh projektu
Dopytovo-orientovaný projekt
Operačný program
Operačný program Ľudské zdroje
Názov Typ Plánovaný začiatok Skutočný začiatok Plánovaný koniec Skutočný koniec
Názov
Podporné aktivity
Typ
Podporné aktivity
Plánovaný začiatok
01.09.2020
Skutočný začiatok
02.09.2020
Plánovaný koniec
01.08.2023
Skutočný koniec
31.08.2023
Názov
Mimoškolská činnosť
Typ
Tvorba, inovácia, r…
Plánovaný začiatok
01.09.2020
Skutočný začiatok
02.09.2020
Plánovaný koniec
01.08.2023
Skutočný koniec
31.08.2023
Názov Hodnota Cieľ Naposledy aktualizované Riziko
Názov
Počet účastníkov, ktorí absolvovali aktivity zamerané na podporu praktického vyučovania vrátane aktivít zameraných na zavádzanie prvkov systému duálneho vzdelávania
Hodnota
340,0 (počet)
Cieľ
200,0 (počet)
Naposledy aktualizované
26.09.2023
Riziko
-
Názov
Počet účastníkov zapojených do aktivít zameraných na podporu praktického vyučovania vrátane aktivít zameraných na podporu zavádzania prvkov systému duálneho vzdelávania
Hodnota
340,0 (počet)
Cieľ
224,0 (počet)
Naposledy aktualizované
26.09.2023
Riziko
-
Táto stránka používa cookies, ktoré nám pomáhajú web ďalej vylepšovať. Zakliknutím políčka „Súhlasím“ prehlasujete, že ste sa zoznámili s našou politikou využívania súborov cookies zverejnenou v dokumente Cookies.