Komplexný analytický nástroj pre podporu ekonomickej regulácie
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
Národný projekt má za cieľ vytvorenie predpokladov a nástrojov pre ekonomickú reguláciu v zdravotnej starostlivosti a jeho primárnym východiskom je reformný zámer Lepšia regulácia – kvalitnejšie a udržateľné zdravotníctvo. Rezort zdravotníctva a jeho inštitúcie majú celonárodné pokrytie a poskytovatelia zdravotníckej starostlivosti, ktorých sa regulácia v zdravotníctve týka sú geograficky rozmiestnení po celom Slovensku. Oblasť regulácie, je potrebné spravovať a koordinovať centrálne na národnej úrovni a v rámci rezortu zdravotníctva vytvoriť a spravovať komplexný nákladový model. Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky v súčasnosti reguluje niektoré oblasti sektora zdravotníctva a zároveň je jedinou inštitúciou, ktorá má kompetencie na ekonomickú reguláciu v rezorte zdravotníctva.
Zamýšľaný informačný systém "Analytický nástroj pre podporu ekonomickej regulácie zo strany MZ SR" bude budovaný v súlade s výnosom č. 55/2014 Z. z. Ministerstva financií Slovenskej republiky o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy, resp. časťami výnosu vzťahujúcimi sa na tento IS .
Výkon a efektívne riadenie regulácie si vyžaduje okrem legislatívnej a normatívnej základne aj inteligentné analytické, rozhodovacie mechanizmy a nástroje, ktoré umožnia implementovať legislatívne zmeny do praxe. Momentálne sú používané nástroje pre podporu regulačných činností zväčša na úrovni tabuľkových procesorov, makier, samostatných databáz a aplikácií zobrazovania výstupov, ktoré poskytujú čiastkové výpočty a štruktúrované evidencie. Tento spôsob spracovania vykazuje chybovosť a spôsobuje prácnosť z dôvodu vysokej miery neautomatizovaného spracovania údajov.
Z tohto dôvodu je potrebné implementovať analytický nástroj pre podporu regulácie, ktorý poskytne pre dotknuté útvary pokročilé funkcie spracovania dát akými sú zber, analýza, modelovanie, predikcia, interaktívne zobrazovanie a reportovanie nastavených modelov.
Analytický nástroj pre podporu ekonomickej regulácie v zdravotníctve prispieva k vyššie uvedeným cieľom. Analytický nástroj pre podporu regulácie a súvisiaca infraštruktúra prispejú k efektívnejšiemu vynakladaniu prostriedkov na IKT v rezorte zdravotníctva.
Spracovanie a vyhodnotenie aktuálnych analytických dát z rezortu umožní prijímať informované rozhodnutia pre podporu efektívneho vynakladania peňažných prostriedkov na zdravotnú starostlivosť.
Efektívna regulácia a monitorovanie nákladov v oblasti zdravotníctva sú možné nastavením ekonomického nákladového modelu, ktorý bude podporovaný centralizovaným analytickým nástrojom, ktorý v súčasnosti chýba. Nevyhnutným predpokladom pre realizáciu projektu sú:
· Schválený rámec ekonomickej regulácie a nákladový model v zdravotníctve, ktorého pravidlá a požiadavky budú do analytického nástroja implementované;
· Kvalitné vstupné údaje: Údajové základňa MZ SR bude obsahovať aktuálne a dôveryhodné údaje pre analytické a modelovacie kalkulácie potrebné pre ako vstup pre výpočty a simulácie.
Ak by sa projekt Analytický nástroj pre podporu ekonomickej regulácie zo strany MZ SR z OP II nerealizoval a nebol by spustený alebo implementovaný, vzniknú obrovské nároky na potrebu personálnych kapacít na MZ SR ľudí v dôsledku prepočtov a aktualizácií cien zdravotných výkonov. Pravdepodobne by regulačný útvar nebol schopný vykonávať aktualizácie s ročnou periodicitou a takisto by nebol schopný vykonávať všetky činnosti a spracovať dokumentované výstupy definované v opise tohto projektu.
Projekt Analytický nástroj pre podporu ekonomickej regulácie zo strany MZ SR bude vychádzať z metodiky definovanej projektom ekonomickej regulácie. Začiatok realizácie projektu Analytický nástroj pre podporu ekonomickej regulácie zo strany MZ SR je plánovaný na 2. polrok 2019 (po schválení metodiky referenčného nákladového modelu, ktorá bude vytvorená v rámci tohto národného projektu). Medzi hlavné funkcionality komplexného analytického nástroja bude patriť napríklad:
• Kalkulácia oprávnených nákladov jednotlivých zdravotných výkonov poskytovaných PZS v granularite personálnych nákladov v závislosti od odborných požiadaviek jednotlivých zdravotných výkonov, materiálových vstupov, odpisov podľa potrebného prístrojového a iného vybavenia, a alokácie spoločných nákladov podľa príčinnej súvislosti s poskytovaním jednotlivých zdravotných výkonov;
• Hodnotenie liečby podľa zdravotných výkonov potrebných podľa štandardizovaných postupov liečby;
• Kontrolu oprávnenosti nákladov, simulácie, archiváciu pre potrebu podloženia jednotlivých regulačných rozhodnutí;
• Benchmarkingu cenových vstupov v granularite potrebnej na efektívny výkon zdravotnej politiky;
• Modelovanie ekonomickej výhodnosti prevencie ako čiastočného substitútu liečby a s tým spojených hypotetických nákladov;
• Modelovanie očakávaných nákladov na zdravotníctvo s ohľadom na zdravotné postupy, epidemiologickú a demografickú situáciu a vývoj cien nákladových vstupov;
• Na základe vyššie uvedených detailných kalkulácií zohľadňuje dopady na štátny rozpočet a jednotlivých PZS.
Názov | Typ | Plánovaný začiatok | Skutočný začiatok | Plánovaný koniec | Skutočný koniec |
---|---|---|---|---|---|
Názov
Nasadenie
|
Typ
M. Podpora využívan…
|
Plánovaný začiatok
01.07.2022
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.09.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Testovanie
|
Typ
M. Podpora využívan…
|
Plánovaný začiatok
01.04.2022
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.09.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Implementácia
|
Typ
M. Podpora využívan…
|
Plánovaný začiatok
01.02.2022
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.08.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Nákup HW a krabicového softvéru
|
Typ
M. Podpora využívan…
|
Plánovaný začiatok
01.01.2022
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.09.2022
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Analýza a dizajn
|
Typ
M. Podpora využívan…
|
Plánovaný začiatok
01.10.2021
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.06.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Podporné aktivity
|
Typ
Podporné aktivity
|
Plánovaný začiatok
01.02.2020
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.09.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Podporné aktivity
|
Typ
Podporné aktivity
|
Plánovaný začiatok
01.10.2021
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.09.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov | Hodnota | Cieľ | Naposledy aktualizované | Riziko |
---|---|---|---|---|
Názov
Počet dodatočných centrálnych podporných systémov vnútornej správy v rámci ISVS (ako služieb v cloude SaaS)
|
Hodnota
-
|
Cieľ
0,0 (počet)
|
Naposledy aktualizované
-
|
Riziko
-
|
Názov
Dodatočný počet úsekov verejnej správy, v ktorých je rozhodovanie podporované analytickými systémami (napríklad pre analýzu rizík)
|
Hodnota
0,0 (počet)
|
Cieľ
1,0 (počet)
|
Naposledy aktualizované
31.12.2020
|
Riziko
-
|
Názov
Počet nových optimalizovaných úsekov verejnej správy
|
Hodnota
0,0 (počet)
|
Cieľ
1,0 (počet)
|
Naposledy aktualizované
31.12.2020
|
Riziko
-
|