Popis projektu

Projekt je zameraný na vybudovanie chodníka na Hlavnej ulici v Stupave, v lokalite vymedzenej Železničnou a Zdravotníckou ulicou. V rámci predloženého projektu je riešená I. etapa širšej investície do chodníkov, ktorá bude následne realizovaná v priamej väzbe na dopravne najfrekventovanejšiu cestnú komunikáciu Stupavy. I keď je v názve aktivity uvedený pojem "I. etapa", projekt je koncipovaný ako samostatný funkčný a logický celok a ide iba o pojmové odlíšenie od tých častí cestnej infraštruktúry, ktoré budú realizované v lokalite Hlavnej ulice v Stupave nezávisle od predmetného projektu v rámci tejto žiadosti. Cieľom predloženého projektu je zatraktívnenie dopravnej infraštruktúry a prispenie k zvýšeniu bezpečnosti všetkých účastníkov dopravy, najmä však cieľovej skupiny peších účastníkov cestnej premávky - obyvateľov aj návštevníkov mesta. V rámci projektu budú realizované zemné a búracie práce, kompletná výmena dlažby, vytvorenie nábehových profilov stretu chodníkov a cesty pre zdravotne znevýhodnených obyvateľov a návštevníkov mesta. Budú tiež revitalizované zelené plochy nadväzujúce na riešený chodník.

Projekt prispieva k fokusovej oblasti „6.B podpora miestneho rozvoja vo vidieckych oblastiach“.

Z dopravného hľadiska je Hlavná ul. (cesta I/2) v prieťahu mestom Stupava charakterizovaná ako zberná miestna cesta.

Návrh rekonštrukcie chodníkov vyplynul z dôvodu nevyhovujúceho stavebno-technického stavu, čo má priamy súvis na bezpečnosť chodcov. Kryt existujúcich chodníkov je v súčasnosti tvorený prevažne asfaltovým betónom ale aj betónovými tvárnicami rôzneho typu, rôzneho rozsahu poškodenia. Návrhom dôjde k zjednoteniu povrchu chodníkov, a to z betónovej dlažby. V miestach priechodov pre chodcov je navrhnutá debarierizačná úprava chodníkov v zmysle TP 048, čím sa zabezpečí jednoduchší a bezpečný pohyb osôb s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie. Existujúce kamenné obrubníky sa zachovávajú, v prípade poškodenia je navrhnutá ich výmena. Existujúce vjazdy k nehnuteľnostiam sú v súčasnosti tvorené kamennými kockami rôzneho rozsahu poškodenia. V rámci PD je navrhnuté ich obnoviť z rovnakého materiálu. Existujúce zábradlie je navrhnuté vymeniť, v mieste križovatky so Zdravotníckou ul. je navrhnuté predĺženie. Cieľom návrhu je odstránenie nevyhovujúceho stavu povrchu chodníkov, zjednotenie povrchu chodníkov, a zvýšenie bezpečnosti a komfortu chodcov.

Projekt bude financovaný z vlastných prostriedkov žiadateľa a následne po refundácii účtovne spracovaný v kontexte zaradenia zdroja financovnia v účtovnom systéme prijímateľa.

V rámci návrhu je potrebné vybúranie celej konštrukcie existujúceho chodníka a vybudovanie novej konštrukcie. Základná šírka chodníka je navrhnutá 2,0 m, v miestach vjazdov, autobusovej zastávky a vstupov do nehnuteľností je šírka premenná. Kamenné obrubníky sa navrhujú zachovať, v prípade poškodenia je navrhnutá ich výmena za nové kamenné obrubníky. Vjazdy z kamenných kociek (andezit) rôzneho poškodenia sú navrhnuté vybúrať, kamenné kocky očistiť, a opätovne použiť pri realizácií nových vjazdov. Kocky sú navrhnuté uložiť do bet. lôžka C16/20 hr. min. 100 mm. Škáry medzi kockami sú navrhnuté vyplniť cementovou maltou. V miestach provizórnych vjazdov (betónové prílepky popri kamenných obrubníkoch) je navrhnuté vybúranie betónu a vybudovanie nového vjazdu z kamenných kociek. Na opačnej strane je chodník lemovaný záhonovým bet. obrubníkom, uloženým do bet. lôžka C16/20 hr. min. 100 mm. Záhonový obrubník je navrhnutý s prevýšením +5 cm, v mieste vjazdov je zapustený.

V križovatke so Železničnou ulicou je v súčasnosti exist. priechod pre chodcov vyvedený do zelene, preto je v rámci PD navrhnutá časť nového chodníka v križovatke, čím sa zabezpečí bezproblémový prechod chodcov. Vzniknutý polomer zaoblenia v križovatke je navrhnutý R = 5,00 m.
V miestach priechodov pre chodcov je navrhnutá debarierizačná úprava v zmysle TP 048.
Exist. poškodené zábradlie bude demontované a nahradené novým zábradlím (Obexia – typ Blois). Exist. zábradlie pri križovatke so Zdravotníckou ul. je zároveň navrhnuté predĺžiť až po priechod pre chodcov na Zdravotníckej ul.. Z dôvodu obmedzených šírkových možností chodníka v týchto úsekoch bude zábradlie umiestnené čo najbližšie k obrubníkom. Zábradlie bude ukotvené do bet. pätiek z betónu C30/37.

Na úsekoch exist. zelene popri chodníku je navrhnuté na šírke 0,50 m zahumusovanie v hr. 100 mm + zatrávnenie. Základný priečny sklon chodníka je navrhnutý 2,00%, je však potreba rešpektovať dané pozdĺžne sklony zachovávaných obrubníkov, vstupov a vjazdov do objektov a potrebu dôsledného odvodnenia.

Pri realizovaní zemných prác musia byť splnené požiadavky STN 73 3050. Po zrealizovaní zemných prác sa posúdia základové pomery konštrukcií a v prípade neúnosného podložia budú navrhnuté opatrenia na zvýšenie únosnosti podložia. Konštrukcie spevnených plôch sú navrhnuté s ohľadom na minimalizovanie stavebných nákladov. Technologický postup je navrhnutý odborným odhadom s možnosťou prípadnej zmeny v priebhu realizácie stavby pri fyzickom zistení zloženia podložia stavby.

Odvodnenie chodníka zostáva zachované. Dažďová voda steká pozdĺžnym a priečnym sklonom k obrubníku, na komunikáciu a následne do existujúcich uličných vpustov.

Stavba zemného cestného telesa bude zodpovedať požiadavkám STN 73 6133 Teleso pozemných komunikácií. Pre prípravu, zhotovovanie, kontrolu a preberanie zemných prác pozemných komunikácií, chodníkov a iných spevnených plôch platia Technicko-kvalitatívne podmienky MDVRR SR, časť 2: Zemné práce s účinnosťou od 01.01.2011. Účelom týchto TKP je spresnenie požiadaviek stanovených v STN 73 6133.
Zemné práce je nutné vykonávať v suchom období. Cestná pláň nesmie byť vystavená nepriaznivým poveternostným podmienkam (dážď, sneh, mráz atď.) a neprimeranej staveniskovej doprave.
Pláň pod násypmi musí byť ochránená pred nepriaznivým poveternostným podmienkami a neprimeranou staveniskovou dopravou.
Odhumusovanie je navrhnuté v hr. 200 mm.
Nevhodný vyťažený materiál bude odvezený na skládku TKO.
Navrhované plochy zelene budú zahumusované v hr. 100 mm a zatrávnené.
Časť výkopového materiálu sa spätne použije na zásypy rýh, jám, násypové vrstvy. Zvyšný výkopový materiál bude odvezený na skládku TKO, resp. podľa rozhodnutia vlastníkov.
Upravované časti okolia budú po ukončení stavebných prác upravené do pôvodného stavu a zatrávnené.

Zvláštnu pozornosť je potrebné venovať existujúcim inžinierskym sieťam. Tie je potrebné pred začiatkom stavebných prác vytýčiť a rešpektovať ich vedenie. V prípade potreby je možné po dohode s príslušným správcom zrealizovať úpravu alebo preložku inžinierskych sietí podľa príslušných STN a TP. V mieste inžinierskych sietí je potrebné výkopy realizovať ručne aby nedošlo k ich porušeniu!!!
Na údržbu novovybudovaných spevnených plôch nebudú kladené zvláštne požiadavky. Po vybudovaní ich konštrukčných vrstiev bude treba dbať o ich celistvý povrch, prípadné porušenie krytu vzniknuté ich používaním je potrebné ihneď odstrániť, aby sa predišlo väčším škodám.

Rekonštrukcia chodníka si vyžiada vybúranie celej konštrukcie exist. chodníka, odstránenie poškodených kamenných obrubníkov, kamenných kociek v miestach vjazdov resp. pozdĺž komunikácie v prípade poškodenia pri kladení nových obrubníkov. V miestach nových častí chodníkov (križovatka so Železničnou ul. a Devínskou cestou) je potrebné vybúrať časť konštrukčných vrstiev vozovky v rozsahu potrebnom pre realizáciu nových častí chodníka. Exist. zábradlie sa demontuje a nahradí novým.


Cieľom návrhu dočasného dopravného značenia je zaistiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky na miestnych cestách dotknutých výstavbou počas prebiehajúcich stavebných prác súvisiacich s úpravou križovatky a v jej blízkom okolí. Počas budovania dôjde k dočasnému obmedzeniu premávky. Projekt dočasného dopravného značenia je spracovaný v zmysle TP 69/2022 „Použitie dopravných značiek a dopravných zariadení na označovanie pracovných miest“ schválený MDaV SR s účinnosťou od 1.1.2022, v zmysle zákona NR SR 08/2009 „Zákon o premávke na pozemných komunikáciách“, v zmysle vyhlášky MV SR č. 30/2020, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia a novelizácie č.467/2014, podľa miestnych podmienok v území a konzultovaný s príslušným dopravným inšpektorátom. Dočasné dopravné značenie je navrhnuté v zmysle zásad dopravného značenia na pozemných komunikáciách v zmysle zákona NR SR 8/2009, vyhlášky MV SR 30/2020, STN 01 8020, STN 73 6101, VL 6.1, VL 6.2 a ich opráv a zmien.


Trvalé dopravné značenie je navrhnuté v zmysle zásad dopravného značenia na pozemných komunikáciách v zmysle zákona NR SR 8/2009, Vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o dopravnom značení č. 30/2020, STN 01 8020, STN 73 6101, TP 117, TP 118, VL 6.1, VL 6.2 ich opráv a zmien. Cieľom návrhu trvalého dopravného značenia je zaistiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky v riešenej lokalite. Projekt uvažuje s použitím vodorovných trvalých dopravných značiek.
Vodorovné dopravné značky budú vyhotovené v zmysle STN 01 8020 z dvojzložkového plastu v retroreflexnom prevedení. Hmoty, z ktorých sa zhotovujú vodorovné dopravné značky, musia byť odolné voči pôsobeniu chemických rozmrazovacích látok a nesmú spôsobiť zhoršenie viditeľnosti vo dne ani v noci, ani zhoršenie drsnosti alebo trvanlivosti povrchu vozovky. Pri križovatke so Železničnou ul. je navrhnutá demontáž exist. dopravnej značky IS17b vrátane stĺpika, nakoľko sa jedná o duplicitnú dopravnú značku. O pár metrov ďalej je umiestnená dopravná značka s rovnakým významom 363-20.

Viac
Subjekt
Mesto Stupava
Miesta realizácie
Stupava
Stav
Zmluva uzavretá
Realizácia
01.12.2024 - 01.06.2025
Celková suma
88,829 €
Vlastné zdroje
0 €
Vyčerpané z projektu
0 €
Druh projektu
CLLD (Miestny rozvoj vedený komunitou)
Operačný program
Program rozvoja vidieka 2014-2020
Názov Typ Plánovaný začiatok Skutočný začiatok Plánovaný koniec Skutočný koniec
Názov
Modernizácia chodníkov na Hlavnej ulici…
Typ
6B. Podpora na inve…
Plánovaný začiatok
01.12.2024
Skutočný začiatok
15.04.2025
Plánovaný koniec
01.06.2025
Skutočný koniec
30.04.2025
Názov
Podporné aktivity
Typ
Podporné aktivity
Plánovaný začiatok
-
Skutočný začiatok
15.04.2025
Plánovaný koniec
-
Skutočný koniec
30.04.2025
Názov Hodnota Cieľ Naposledy aktualizované Riziko
Názov
Počet novovytvorených pracovných miest projektom prepočítaný na ekvivalent plného pracovného úväzku
Hodnota
-
Cieľ
0,0 (pracovné miesto)
Naposledy aktualizované
-
Riziko
-
Táto stránka používa cookies, ktoré nám pomáhajú web ďalej vylepšovať. Zakliknutím políčka „Súhlasím“ prehlasujete, že ste sa zoznámili s našou politikou využívania súborov cookies zverejnenou v dokumente Cookies.