Popis projektu

Hlavným cieľom projektu "Modernizácia zastávok cestnej verejnej osobnej dopravy v obci Zákamenné je skvalitnenie existujúcej infraštruktúry verejnej dopravy, jej prispôsobenie potrebám človeka 21. storočia a zvýšenie atraktivity a konkurencieschopnosti verejnej dopravy najmä voči v regióne za posledných desať rokov čoraz intenzívnejšie využívanej automobilovej doprave.

Napĺňaním tohto cieľa projekt prispieva k zlepšeniu kvality života a zabezpečeniu udržateľného poskytovania verejných služieb s dopadom na vyvážený a udržateľný rozvoj, hospodársku, územnú a sociálnu súdržnosť regiónov, miest a obcí a to konkrétne obce Zákamenné a regiónu Orava a Žilinského samosprávneho kraja. 

Projekt pripravuje živnú pôdu pre zelenú, digitálnu a odolnú obnovu hospodárstva, jednak obce a jednak krajiny a to realizáciou jeho aktivít a podaktivít:

Podaktivity hlavnej projektovej aktivity Modernizácia zastávok cestnej verejnej osobnej dopravy v obci Zákamenné: 

  1. 1 výmena pôvodných prístreškov 6 zastávok: Zákamenné, Babinec (C-KN 1659/3); Zákamenné, Michalica (E-KN 5882); Zákamenné, rázc. Novoť smer Oravská Lesná/centrum dediny (C-KN 1316); Zákamenné, rázc. Novoť smer Novoť (C-KN 6373/20), Zákamenné, OcÚ (C-KN 503); Zákamenné, Oravice (E-KN 73058/101) za nové, ktoré budú v súlade s normou STN 73 6425 Stavby pre dopravu. Autobusové, trolejbusové a električkové zastávky,  
  2. 2 zabezpečenie vyššej miery informovanosti cestujúcich o aktuálnom stave vo VOD regiónu Horná Orava, neskôr IDS Žilinského samosprávneho kraja. Toto zlepšenie informovanosti cestujúcich z obce sa dosiahne cez integráciu LED obrazoviek a nabíjacích technológií (USB, indukcia) do plášťa nových autobusových prístreškov. Tieto digitálne technológie vytvárajú základ pre budúci integrovaný systém dopravy, informačný, či telematický systém jednotného IDS ŽSK a TSK.
  3. 3 Eliminácia vplyvov dopravy na životné prostredie a to: 1) využitím solárnej technológie a 2) zlepšením informovanosti cestujúcich VOD o meškaniach ich spojov, neskôr nadchádzajúcich spojoch v rámci IDS krajov, čím sa VOD stáva flexibilnejšia, preferovanejšia. Tým sa v konečnom dôsledku šetrí životné prostredie.
  4. 4 Debarierizácia zastávok v obci podľa TP 048 – uspokojuje potreby zdravotne postihnutých osôb a osôb s obmedzenou pohyblivosťou. Tým tento prvok infraštruktúry pešej dopravy, VOD a IAD oslovuje väčšiu cieľovú skupinu obohatenú o obyvateľov a návštevníkov obce s obmedzenou pohyblivosťou, v konečnom dôsledku zvyšuje počet osôb využívajúcich VOD.
  5. 5 Zvýšenie miery bezpečnosti verejnej infraštruktúry obce - zabudovanie nových bezpečnostných prvkov: 1) bodového osvetlenia v spodnej časti zastávky, 2) obojstranne osvetleného cityligthu, tzv. lightbox displaya – do nosnej konštrukcie, čím sa zvyšuje bezpečnosť/kvalita verejnej osobnej, pešej a individuálnej automobilovej dopravy v obci/okrese/kraji.

Podaktivity Podporných aktivít projektu:

2. 1 zabezpečenie povinnej publicity projektu a

2. 2 interné riadenie projektu.  

Cieľovou skupinou projektu je obyvateľstvo obce Zákamenné (5214 obyvateľov, zdroj: SODB 2011) a čiastočne obyvateľstvo Hornej Oravy, Oravy a Žilinského samosprávneho kraja, ktoré navštevuje obec Zákamenné za účelom dochádzania do práce, turistiky, prestupu, využívajúci autobusové zastávky obce Zákamenné pri prestupovaní na nadväzujúci spoj do iného okresu, vzdialenejšej časti Slovenskej republiky, iného štátu – z obce sú pravidelne prevádzkované spoje do Českej republiky a Poľska.

Miesto realizácie projektu je obec Zákamenné, vyššie uvedené parcely sú zapísané v LV č. 1490, 4085 a 5501. Všetky vymenované parcely sa nachádzajú v katastrálnom území obce, okres Námestovo, Žilinský samosprávny kraj. Výlučným vlastníkom parciel je Obec Zákamenné, okrem percley č. C-KN 6373/20, ktorá je vo vlastníctve fyzických osôb – manželov Lučivňákovcov (Viliama a Márie), s ktorými má obec podpísanú nájomnú zmluvu, dodatok k zmluve a súhlasné stanovisko s realizáciou tohto proejktu. 

Merateľným ukazovateľom projektu je 6 zmodernizovaných zastávok pozostávajúce zo 6 prístreškov cestnej verejnej osobnej dopravy napĺňajúce potreby súčasníka. 

DOPLNENIE: celá nasledujúca časť je presunutá do Časti 7.1, kam pôvodne patrila. Tu bola pôvodne daná omylom vypracovateľa projektu. 

Navrhnutý projekt je plne v súlade s aktuálnou Stratégiou udržateľného rozvoja

dopravy a mobility (ďalej len "SURM") Žilinského samosprávneho kraja (ďalej len "ŽSK "), ktorý je vo forme čistopisu zverejnený na https://www.zilinskazupa.sk/sk/aktuality/aktuality/strategia-udrzatelneho-rozvoja-dopravy-mobility-zilinskeho-samospravneho-kraja.html. Návrhová časť SURM ŽSK bola vypracovaná na základe jej Analytickej časti, kde bol posúdený existujúci stav dopravného systému kraja a na základe schválených Vízií, ktoré nastavili parametre pre rozvoj mobility v kraji pre horizonty rokov 2028 a 2048. A čistopis je návrh so zapracovaním odporúčaní vyplývajúcich zo Záverečného stanoviska z procesu posudzovania vplyvov strategického dokumentu na životné prostredie v zmysle zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení. 

Čo sa týka zastávok VOD tu bolo odporučené v rámci spomenutej návrhovej časti SURM ŽSK: 

  • Všetky zastávky PAD v ŽSK pri väčších opravách cestných komunikácií prestavať podľa požiadaviek STN 73 6425 Stavby pre dopravu. Autobusové, trolejbusové a električkové zastávky a požiadavky metodiky TP 048. Navrhovanie debarierizačných opatrení pre osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie na pozemných komunikáciách a vrátane budúcich technických štandardov pre IDS ŽSK pre zastávky PAD.
  • Na Trati Kraľovany – Trstená z hľadiska vylepšenia služieb v osobnej železničnej preprave je nevyhnutné vybudovať aj TIOP v žst Oravský Podzámok (rekonštrukcia výpravnej budovy, rekonštrukcia nástupíšť, prestup bus – vlak systémom hrana - hrana).  Zlepšenie prístupu k železničnej doprave na regionálnej železničnej trati Trstená – Kraľovany si vyžaduje zavedenie systému B+R aj na železničnej stanici Tvrdošín.
  • V rámci budovania IDS ŽSK boli zrealizované tieto opatrenia:
    • v rámci budúceho fungovania IDS bola uzatvorená spoločná dohoda v podobe podpisu memoranda o spolupráci na úrovni ŽSK a TSK ako spoločného funkčného regiónu.
    • V septembri 2017 bola V ŽSK zriadený organizátor IDS a to Integrovaná doprava Žilinského kraja, s.r.o. (IDŽK), ktorej spoločníkmi sú Žilinský samosprávny kraj a Mesto Žilina. Čiže z hľadiska zriadenie organizátora IDS a postupne budovania aj jeho odborného personálneho zabezpečenia boli urobené štandardné kroky.
  • Z hľadiska technickej integrácie možno špecifikovať požiadavky na:
    • dopravné prostriedky (vo väzbe na dopravné výkony),
    • organizáciu výdaja cestovných dokladov a zjednotenie cestovných dokladov (média),
    • vybavenie železničných staníc, zastávok a označníkov,
    • cestovné poriadky a garancie nadväzností,
    • dispečerské riadenie vrátane optimalizácie dosahu výluk a obmedzenia dopravy
    • informačné systémy IDS (vo vozidle, na zastávke, informácie on-line),
    • zákaznícke centrá.

Vybavenie železničných staníc, zastávok a označníkov podlieha kategorizácii zastávok podľa  SURM ŽSK na skupiny A až C a ďalej na triedy I. – IV. V projekte riešené zastávky identifikujeme ako zastávky skupiny A (Zákamenné, rázc. Novoť smer Oravská Lesná/centrum dediny; Zákamenné, rázc. Novoť smer Novoť, Zákamenné, Michalice a Zákamenné, Oravice), skupiny B (Zákamenné, Babinec a Zákamenné OcÚ) a zastávky II. triedy (Zákamenné, rázc. Novoť smer Oravská Lesná/centrum dediny; Zákamenné, rázc. Novoť smer Novoť; Zákamenné, Michalica; Zákamenné, Oravica; Zákamenné Babinec) a zastávky III. Triedy (Zákamenné, OcÚ).

Ďalej chce SURM ŽSK:  

  • Zaviesť plne funkčný integrovaný dopravný systém verejnej osobnej dopravy s geografickou pôsobnosťou na celé územie kraja.
  • Zaviesť plne funkčný integrovaný dopravný systém verejnej osobnej dopravy s geografickou pôsobnosťou na celé územie Žilinského kraja a s prepojením na územie Trenčianskeho kraja do roku 2028.
  • Na udržanie súčasnej ponuky spojov najmä do koncových obcí Žilinského kraja je potrebné v niektorých prípadoch zaviesť nasadzovanie malokapacitných autobusov, ktoré umožňuje novela Zákona o cestnej doprave. Autobusy resp. mikrobusy musia plniť technické štandardy IDS ŽSK - autobusy na zavolanie aj na trati Zákamenné - Oravská Lesná, 
  • Zaviesť integrovaný taktový cestovný poriadok a zlepšiť časové a miestne nadväznosti v prestupných bodoch (termináloch).
  • Odstrániť prepady traťových rýchlostí.
  • Modernizovať autobusové stanice Trstená, Tvrdošín, s cieľom zvýšiť využívanie IDS ŽSK a zároveň zvýšiť kvalitu priestorov pre cestujúcich a súvisiace služby na úroveň 21. storočia.
  • DCS (dispečersko-clearingový systém) IDŽK predstavuje nástroj, ktorým koordinátor IDS ŽSK dohliada na kvalitu zabezpečovania verejnej osobnej dopravy v ŽSK a pomocou ktorého bude zabezpečený výpočet a prerozdelenie tržieb medzi všetkých dopravcov zapojených do IDS ŽSK. DCS IDŽK bude plniť predovšetkým kontrolnú a podpornú funkciu.
  • Možnosti zavedenia nekonvenčnej dopravy v ŽSK – autobusov na zavolanie, konkrétny návhr je aj pre trasu 07415 Novoť – Zákamenné – Oravská Lesná, úsek Oravská Lesná – Zákamenné, spoje č. 2 a č. 27 (ďalšie spoje určí dopravca),

Navrhnutý projekt je plne v súlade s aktuálnou Stratégiou udržateľného rozvoja

dopravy a mobility (ďalej len "SURM") Žilinského samosprávneho kraja (ďalej len "ŽSK "), ktorý je vo forme čistopisu zverejnený na https://www.zilinskazupa.sk/sk/aktuality/aktuality/strategia-udrzatelneho-rozvoja-dopravy-mobility-zilinskeho-samospravneho-kraja.html. Návrhová časť SURM ŽSK bola vypracovaná na základe jej Analytickej časti, kde bol posúdený existujúci stav dopravného systému kraja a na základe schválených Vízií, ktoré nastavili parametre pre rozvoj mobility v kraji pre horizonty rokov 2028 a 2048. A čistopis je návrh so zapracovaním odporúčaní vyplývajúcich zo Záverečného stanoviska z procesu posudzovania vplyvov strategického dokumentu na životné prostredie v zmysle zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení. 

Viac
Subjekt
Obec Zákamenné
Miesta realizácie
Zákamenné
Stav
Projekt riadne ukončený (K)
Realizácia
01.05.2023 - 01.08.2023
Celková suma
118,948 €
Vlastné zdroje
5,947 €
Vyčerpané z projektu
0 €
Druh projektu
RIUS
Operačný program
Integrovaný regionálny operačný program
Názov Typ Plánovaný začiatok Skutočný začiatok Plánovaný koniec Skutočný koniec
Názov
Modernizácia zastávok cestnej verejnej …
Typ
B. RIUS_bez UMR_Zle…
Plánovaný začiatok
01.05.2023
Skutočný začiatok
18.08.2023
Plánovaný koniec
01.08.2023
Skutočný koniec
31.08.2023
Názov
Podporné aktivity
Typ
Podporné aktivity
Plánovaný začiatok
01.09.2022
Skutočný začiatok
23.05.2023
Plánovaný koniec
01.11.2023
Skutočný koniec
31.08.2023
Názov Hodnota Cieľ Naposledy aktualizované Riziko
Názov
Počet vybudovaných a modernizovaných integrovaných zastávok
Hodnota
6,0 (počet)
Cieľ
6,0 (počet)
Naposledy aktualizované
11.01.2024
Riziko
-
Názov
Počet prestupných uzlov
Hodnota
-
Cieľ
0,0 (počet)
Naposledy aktualizované
-
Riziko
-
Názov Vlastník dokladu Dodávateľ Žiadaná suma Schválené na preplatenie Realizácia
Názov

Finančný manažér

Sumarizačný hárok

Vlastník dokladu
Obec Zákamenné
Dodávateľ
Obec Zákamenné
Žiadaná suma
2,509 €
Schválené na preplatenie
-
Realizácia
07.12.2023
Názov

Projektový manažér

Sumarizačný hárok

Vlastník dokladu
Obec Zákamenné
Dodávateľ
Obec Zákamenné
Žiadaná suma
735 €
Schválené na preplatenie
-
Realizácia
07.12.2023
Názov

Stavebné práce - DPH

Interný doklad

Vlastník dokladu
Obec Zákamenné
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
18,023 €
Schválené na preplatenie
-
Realizácia
31.10.2023
Názov

Stavebné práce

Faktúra

Vlastník dokladu
Obec Zákamenné
Dodávateľ
-
Žiadaná suma
90,117 €
Schválené na preplatenie
-
Realizácia
26.09.2023
Názov IČO
Názov
Obec Zákamenné
IČO
00315001
Názov
BONA VIA, s. r. o.
IČO
36654043
Táto stránka používa cookies, ktoré nám pomáhajú web ďalej vylepšovať. Zakliknutím políčka „Súhlasím“ prehlasujete, že ste sa zoznámili s našou politikou využívania súborov cookies zverejnenou v dokumente Cookies.