Zavádzanie inteligentných technológií v meste Vráble
Mesto Vráble
Mesto postupne prechádza k poskytovaniu služieb občanom digitálnou formou v súlade s informatizáciou verejnej správy. Týka sa to najmä prenesených kompetencií zo štátnej správy. Mesto a prislúchajúca samospráva má v kompetencii viacero služieb pre občanov, ktoré pre nich riešia otázku bezpečnosti, dopravy, životného prostredia, kultúry, vzdelávania a iných. Väčšina týchto služieb je zastaralého charakteru a nenesú v sebe žiadne prvky informatizácie, typickej pre 21. storočie. Informovanosť občanov je realizovaná v rámci modernej informatizácie prostredníctvom webovej stránky mesta. Aj preto mesto potrebuje začať v niektorej oblasti pre postupnú kompletnú transformáciu na charakter mesta typu SMART city. Pokým vo svete je premena miest na inteligentné samosprávy už dlhšiu dobu bežnou témou, na Slovensku sa realizuje iba priebežne a pomaly. Mesto Vráble sa preto snaží dobehnúť tieto trendy zo zahraničia. Na základe internej analýzy procesov informatizácie, zavádzania inteligentných riešení a budovania SMART city boli identifikované nasledovné riešiteľné oblasti:
- Kamerový systém
- Verejné osvetlenie a Priechody pre chodcov
- Parkovací systém
- Meteostanice
- Inteligentný rozhlas
Mestská polícia Vráble má v súčasnej dobe inštalovaných 20 kamier v rôznych častiach mesta. Zamestnaných je spolu 10 príslušníkov MsP. Naliehavosť situácie predloženia tohto projektu vychádza z vyhodnotenia činnosti Mestskej polície v rámci dokumentu Správa o činnosti Mestskej polície Vráble za obdobie od 01.07.2018 do 31.12.2018. V nej je okrem iného uvedený aj graf vývoja počtu priestupkov v meste Vráble od roku 2015 do roku 2018 (uvedený v štúdii uskutočniteľnosti). Na základe grafu, počet priestupkov od roku 2015 nemá klesajúcu tendenciu, naopak, v roku 2018 bol zaznamenaný zatiaľ najvyšší počet priestupkov doposiaľ. Zavedenie nového kamerového systému by pre mesto znamenalo zvýšenie pravdepodobnosti vyriešenia viacerých priestupkov a zároveň by sa zvýšila možnosť aj ich odhalenia.
Predmetným miestom inštalácie systému inteligentného osvetlenia je Hlavná ulica I/51 - Nitra/Levice, Štúrova ulica smer Nové Zámky, Staničná ulica smer Zlaté Moravce. Dôvodom riešenia systému inteligentného osvetlenia pre Hlavnú ulicu I/61 Nitra/Levice je rekonštrukcia cestnej komunikácie, ktorá skvalitnila povrch vozovky, ktorý v porovnaní s predošlým stavom vozovky vytvára efekt zvýšenia rýchlosti, ktorou vodiči jazdia. Dochádza tým pádom k častému prekračovaniu povolenej rýchlosti, čo automaticky zvyšuje mieru ohrozenia chodcov. Pre zníženie tohto rizika vidí mesto ako priame, systematické, rýchle a efektívne riešenie kombináciu nového inteligentného osvetlenia a inteligentných priechodov pre chodcov. V prípade Štúrovej ulice v smere na Nové Zámky je hlavným problémom intenzita osvetlenia, ktorá vzhľadom na vek svietidiel nezodpovedá technickým ani bezpečnostným kritériám v súčasnosti, najmä vzhľadom na vysokú intenzitu dopravy na tejto ulici (hlavný ťah na Nové Zámky). Staničná ulica v smere na Zlaté Moravce je využívaná najmä nákladnou dopravou, ktorá sa tvorí predovšetkým činnosťou spoločností v priemyselnom parku. Zvýšená intenzita dopravy je najmä ovplyvnená smenovou prevádzkou v priemyselnom parku ako aj iných spoločností. Problematika verejného osvetlenia a na to nadväzujúce riešenie je identické s popisom dôvodu pre cestu I/51 Nitra/Levice (vysoká intenzita dopravy, potenciálne riziko pre chodcov). Naliehavosť situácie predloženia tohto projektu vychádza zo súčasného stavu verejného osvetlenia mesta, ktoré má niekoľko závažných nedostatkov. Hlavným nedostatkom je technická a morálna zastaralosť systému osvetlenia. Sodíkové výbojky sú technológia stará minimálne 50 rokov, ktorá je v súčasnosti nevhodná najmä z pohľadu environmentálnej záťaže (obsahujú nebezpečné látky) a majú veľmi nízku účinnosť. Ďalším nedostatkom je dostupnosť náhradných dielov, keďže výroba sodíkových výbojok je utlmovaná a prevažná väčšina výrobcov prechádza na výrobu už iba LED svietidiel. Z pohľadu farby svetla je žlté svetlo nevhodné pre účastníkov cestnej premávky, najmä vodičov, pre včasné rozpoznanie prekážky alebo chodcov na priechode pre chodcov. V súčasnej dobe pri existencii plnohodnotných náhrad (LED svietidlá), ktoré sú ekonomicky aj ekologicky prijateľnejšie (bez obsahu ortuti, dlhá životnosť, nízke prevádzkové náklady) neexistuje dôvod pre kontinuálnu prevádzku stávajúceho zastaralého, neekonomického a neekologického svetelného systému mesta. V rámci uvedených lokalít sa nachádza 14 priechodov pre chodcov, ktorých intenzita je v ranných a poobedňajších hodinách výrazná najmä z titulu existencie priemyselného parku, tranzitom nákladnej a osobnej automobilovej dopravy. Neustále narastajúca intenzita dopravy z titulu blízkosti priemyselného parku a v rámci fungovania firiem v tomto parku na zmeny vytvára potenciálne riziko náhleho zvýšenia intenzity dopravy na úroveň, kedy chodci nemusia vedieť vôbec prejsť cez cestu, alebo iba riskantne donútiť vodičov umožniť im bezpečný prechod. Zároveň, v jesenných a zimných obdobiach je obzvlášť pri nízkej viditeľnosti často problematické rozlišenie chodca na priechode, keďže tí častokrát nemajú na sebe žiadne reflexné prvky. V rámci transformácie mesta na SMART city a už vzhľadom na vybudovanú infraštruktúru IoT prostredníctvom verejného osvetlenia, sa naskýta možnosť ekonomicky výhodne jednorázovo výrazne zvýšiť bezpečnosť chodcov.
Mesto Vráble si nechalo v roku 2020 vypracovať dopravnú štúdiu s názvom "Regulácia parkovania - Návrh koncepčných zásad". Mesto Vráble v súčasnosti nereguluje parkovanie na území mesta, a preto sa v centrálnej časti mesta opakovane prejavuje nedostatok parkovacích príležitostí. Pracovníci mestského úradu v roku 2019 vykonali a analyzovali prieskum obsadenosti na najzaťaženejšej ulici v meste - Hlavná ulica. Z uvedeného prieskumu vyplýva, že najväčšiu pozornosť bude potrebné orientovať na Hlavnú ulicu, na ktorej je dosahovaná trvalá obsadenosť disponibilných parkovacích miest viac ako 85%, čo znamená jej trvalé obsadenie. V sledovanej oblasti sú umiestnené parkoviská, ktoré sú vo väčšine priľahlé k uličnému priestoru a nie je možné ich priamo regulovať rampou. Väčšina disponibilných parkovacích miest je priľahlých priamo k uličnému priestoru a bude možné ich regulovať inými prístupnými prostriedkami a teda parkovacími senzormi.
Mesto v súčasnosti nevlastní žiadne meteostanice. Naliehavosť situácie vyplýva z dôvodu neustále rastúcej priemyselnej výrobnej činnosti v intraviláne mesta Vráble, najmä v lokalite priemyselného parku (Staničná ulica) ale i poľnohospodárska činnosť Poľnohospodárskeho družstva Vráble (Levická ulica) a zároveň chce mesto monitorovať kvalitu ovzdušia aj v centre mesta. Namerané výstupy z meteostaníc mesto využije v súvislosti s budúcim rozhodovaním v rámci politiky životného prostredia.
Stále významná časť občanov mesta Vráble využíva z dnešného pohľadu archaické spôsoby získavania informácií o dianí v meste. Títo občania, či už z dôvodu vyššieho veku alebo slabej počítačovej gramotnosti nepoužívajú moderné formy, akými sú internet pre sledovanie aktualít vydávaných mestským úradom. Jediný spôsob získavania informácií je pre nich mestský rozhlas. O nutnosti pokračovania v informovaní niektorých občanov mesta prostredníctvom rozhlasu svedčí aj množstvo sťažností a pripomienok zo strany občanov, ktorí neboli informovaní o udalostiach, ktoré boli pre nich dôležité (oznámenie o kosení na cintoríne, náhle zrušenie kultúrnej udalosti, plánovaná odstávka elektriny alebo vody). Mesto si nechalo už niekoľkokrát vypracovať cenovú ponuku na zavedenie nových rozhlasov, avšak vzhľadom na iné priority mesto nie je schopné projekt nového mestského rozhlasu zafinancovať. Inteligencia riešenia spočíva v možnosti osobitného nastavenia jedného, alebo viacerých rozhlasových reproduktorov. Umožní to predstaviteľom mesta informovať selektívne iba tie oblasti / ulice / domy, ktoré sú daným oznamom dotknuté. Zároveň si administrátor VO dokáže nastaviť hlasitosť a ďalšie parametre rozhlasu podľa požiadaviek občanov.
Parkovací systém - cieľom je zefektívnenie systému parkovania v centre a v širšom centre mesta. Smart technológie v tomto prípade urobia parkovanie v meste transparentnejším pre rezidentov, návštevníkov. Transparentnosť bude spočívať najmä v dodržiavaní vyhradených miest pre rezidentov, oprávnenosti parkovania na vyhradených miestach a všeobecné dodržiavanie pravidiel parkovania na platených miestach.
Meteostanice - cieľom je inštalácia IoT prvkov, ktoré zabezpečia zber dát v súvislosti s tvorbou budúcej politiky v oblasti životného prostredia. Dosahovaný cieľ je znížiť výskyt škodlivín v ovzduší.
Kamerový systém - cieľom je najmä zvýšenie bezpečnosti občanov ale i návštevníkov mesta a takisto sledovanie dopravnej situácie. Uvedené sa dosiahne skvalitnením už existujúceho kamerového systému a jeho doplnenia o nové smart prvky.
Verejné osvetlenie a Priechody pre chodcov - cieľom je vymeniť a inštalovať nové LED osvetlenie, ktoré nahradí súčasné osvetlenie skladajúce sa zo sodíkových výbojok, čím sa zabezpečí lepšia intenzita osvetlenia ale i zníženie nákladov mesta na prevádzku súčasného osvetlenia; cieľom je modernizácia a inštalácia IoT prvkov, zabezpečujúcich zvýšenú bezpečnosť chodcov prechádzaním priechodom pre chodcov (zvýšenie intenzity osvetlenia, signalizačné znamenie).
Inteligentný rozhlas - cieľom je inštalácia inteligentného moderného mestského rozhlasu v súvislosti s informovaním občanov mesta o dianí v meste.
Projekt je predkladaný v rámci aktivity , (špecifický cieľ 7.4)
Cieľom projektu je zavedenie moderných technológií do procesu vykonávania činností mesta, procesu rozhodovania, ako aj služieb, informácií a kontaktu mesta sverejnosťou.
Projekt prispeje k:
- optimalizácii a zefektívneniu vykonávania podporných činností samosprávy a procesu rozhodovania pri správe vecí verejných,
- zvýšeniu otvorenosti mesta voči svojim občanom,
- zvýšeniu spokojnosti občanov s fungovaním verejnej správy a poskytovaním služieb samosprávy,
- zvýšeniu úrovne bezpečnosti občanov a návštevníkov mesta,
- zlepšeniu energetickej efektívnosti.
- – parkovacie senzory – 250ks, priechod pre chodcov – 28ks,
– meteostanice – 3ks,
- – svetelné body 201ks, RVO 14ks, rozhlas 56ks, modulárny IoT systém - 32ks
- – 14 ks inteligentné kamery,
-
Celkový počet zavedených prvkov internetu vecí na podporu prioritných oblastí v mestách a verejnej správe je 598.
Projekt sa zameriava na nasledujúce cieľové skupiny, ktoré budú využívať výsledky projektu:
• vedenie mesta, zamestnanci mestského úradu a podriadených organizácií - 114,
• občania s trvalým pobytom na území mesta - 8 551,
• podnikatelia so sídlom prevádzky na území mesta - všetky právne formy - 460,
• návštevníci mesta.
Názov | Typ | Plánovaný začiatok | Skutočný začiatok | Plánovaný koniec | Skutočný koniec |
---|---|---|---|---|---|
Názov
Nasadenie
|
Typ
E. Podpora budovani…
|
Plánovaný začiatok
01.02.2023
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.03.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Testovania
|
Typ
E. Podpora budovani…
|
Plánovaný začiatok
01.12.2022
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.01.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Implementácia
|
Typ
E. Podpora budovani…
|
Plánovaný začiatok
01.08.2022
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.11.2022
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Nákup HW a krabicového softvéru
|
Typ
E. Podpora budovani…
|
Plánovaný začiatok
01.04.2022
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.11.2022
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Analýza a dizajn
|
Typ
E. Podpora budovani…
|
Plánovaný začiatok
01.04.2022
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.07.2022
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Podporné aktivity
|
Typ
Podporné aktivity
|
Plánovaný začiatok
01.06.2020
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.03.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov | Hodnota | Cieľ | Naposledy aktualizované | Riziko |
---|---|---|---|---|
Názov
Počet zavedených prvkov internetu vecí na podporu prioritných oblastí v mestách a verejnej správe
|
Hodnota
-
|
Cieľ
598,0 (počet)
|
Naposledy aktualizované
-
|
Riziko
-
|