Popis projektu

Mesto postupne prechádza k poskytovaniu služieb občanom digitálnou formou v súlade s informatizáciou verejnej správy. Týka sa to najmä prenesených kompetencií zo štátnej správy. Mesto a prislúchajúca samospráva má v kompetencii viacero služieb pre občanov, ktoré pre nich riešia otázku bezpečnosti, dopravy, životného prostredia, kultúry, vzdelávania a iných. Väčšina týchto služieb je zastaralého charakteru a nenesú v sebe žiadne prvky informatizácie, typickej pre 21. storočie. Informovanosť občanov je realizovaná v rámci modernej informatizácie prostredníctvom webovej stránky mesta. Aj preto mesto potrebuje začať v niektorej oblasti pre postupnú kompletnú transformáciu na charakter mesta typu SMART city. Pokým vo svete je premena miest na inteligentné samosprávy už dlhšiu dobu bežnou témou, na Slovensku sa realizuje iba priebežne a pomaly. Mesto Tvrdošín sa preto snaží dobehnúť tieto trendy zo zahraničia. Na základe internej analýzy procesov informatizácie, zavádzania inteligentných riešení a budovania SMART city boli identifikované nasledovné riešiteľné oblasti:

- Kamerový systém

- Verejné osvetlenie

- Priechody pre chodcov

- Infopanely

- Meteostanice

V bezpečnostnom kamerovom systéme mesta Tvrdošín je v súčasnosti pripojených 31 ks kamier. Z tohto počtu je stále funkčných a technologicky vyhovujúcich len 9 kamier. Ostatné kamery sú úplne nefunkčné alebo technologicky, fyzicky a morálne zastarané. Podobné je to aj s technológiou prenosu a nahrávania záznamov (kabeláže, rekordéry, monitory, atď.). Kamerový systém mesta bol budovaný vo viacerých etapách v rámci rôznych projektov. V roku 2010 bol dokončený projekt spolufinancovaný v rámci Regionálneho operačného programu (programovacie obdobie 2007-2013) pod názvom „Revitalizácia centra mesta Tvrdošín“, ktorého súčasťou bolo aj vybudovanie kamerového systému v centre mesta v rozsahu 6 kamier (dnes sú už morálne nevyhovujúce a funkčnosť kamier je na úrovni 33,33%). V roku 2011 bol zrealizovaný projekt pod názvom „Zabezpečenie ochrany národnej kultúrnej pamiatky Kostola všetkých svätých v Tvrdošíne zapísanej do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO - Zavedenie kamerového bezpečnostného systému a osvetlenia v Kostole všetkých svätých v Tvrdošíne“ z dotácie z rozpočtovej kapitoly Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, v rámci ktorého boli nainštalované 4 kamery v exteriéri kostola (v súčasnosti taktiež mimo prevádzky). V roku 2013 pokračoval projekt II. etapou pod názvom „Zabezpečenie ochrany národnej kultúrnej pamiatky Kostola všetkých svätých v Tvrdošíne zapísanej do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO kamerovým a bezpečnostným systémom“ z dotácie z rozpočtovej kapitoly Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, v rámci ktorej boli nainštalované 4 kamery v interiéri kostola (v súčasnosti je harddisk v rekordéri mimo prevádzku, systém je preto nefunkčný, nedokončené pripojenie optického pripojenia). V roku 2015 bol z dotácie Rady vlády Slovenskej republiky zrealizovaný projekt pod názvom „Kamerový systém – rozšírenie“ v rámci ktorého bolo nainštalovaných 10 kamier (v súčasnom období je funkčnosť kamier 3/10). Ďalšie časti kamerového systému boli budované z rozpočtu mesta, a to 4ks kamier na objekte MSC Farská, z nich jeden kus mimo prevádzky; 4ks na MŠ Medvedzie – mimo prevádzky; 5ks objekt MsÚ, z toho 3 plne v prevádzke, jeden kus morálne zastaralý a jeden kus mimo prevádzky. Nedostatkom sú nefunkčné kamery na Michalskom námestí. Nevyhnutnosťou je obnova kamerového systému pri Kostole všetkých svätých a vybudovanie nového bezpečnostného kamerového systému na mestských cintorínoch, pri detských ihriskách v celom katastrálnom území mesta a v exteriéri Domu služieb v mestskej časti Medvedzie. Vymenované miesta sú miestami stretávania sa občanov, najmä mladšej vekovej skupiny, ktorí svojou činnosťou poškodzujú a znehodnocujú majetok mesta.

Verejné osvetlenie je v centre mesta riešené káblovým rozvodom, v okrajových častiach sídla je rozvod prevedený na sekundárnej sieti vzdušnej. Verejné osvetlenie nefunguje v 24 hodinovej prevádzke, ktorá je nutná na napojenie ostatných IoT zariadení. V súčasnosti nie je možná 24/7 prevádzka, preto je nevyhnutná výmena starších výbojkových svietidiel za nové LED svietidlá. V súčasnosti prebieha budovanie optickej dátovej siete, vykonávané spoločnosťou Slovak Telecom, a.s.

Dobudovaná dopravná a technická infraštruktúra predstavuje významný rozvojový faktor, ktorý vo veľkej miere ovplyvňuje kvalitu života jej obyvateľov, ako aj rozvoj subjektov na území samosprávy. Geografická poloha mesta Tvrdošín (blízkosť hranice s Poľskom, cez mesto prechádza európska cesta E77) vyvoláva potrebu prepojenia dopravnej infraštruktúry na celoslovenskú sieť a postupne na európsku sieť v plnom rozsahu a kvalite. Administratívne okresné mesto Tvrdošín, spáduje do okresného mesta Dolný Kubín, ale cesty za prácou vo výrobnej sfére a službami boli v minulosti aj v súčasnosti výrazne ovplyvňovaný mestami Ružomberok a Martin, lokálne aj Nižná a Námestovo. Sídelná sústava severného Slovenska spolu s rekreačnou oblasťou Vodnej nádrže Orava, zimnými strediskami športu a tranzitná cestná trasa E77 do Poľska sú zdrojmi a cieľmi dopravy. V rámci budovania diaľnic a rýchlostných ciest je naplánovaný obchvat mesta „Rýchlostná cesta R3 Tvrdošín - Nižná“ v rámci stavby rýchlostnej cesty R3 Trstená-Šahy. Naliehavosť situácie: mesto nemá vybudovaný obchvat, čiže všetka doprava prechádza centrom mesta, čo spôsobuje nielen znečistenie životného prostredia škodlivinami ale aj znižuje bezpečnosť peších účastníkov cestnej premávky. Chodci sú ohrozovaní na frekventovanej cestne nielen osobnou ale aj nákladnou dopravou. Priechody budú osadené na št. ceste I.triedy I./59 v počte 6 ks a na št.cesty II./520 2ks. V týchto úsekoch v minulosti už bolo niekoľko desiatok dopravných nehôd vzhľadom na to, že cesta I. triedy je veľmi frekventovaná je to vlastne prepája Sever-Juh Slovenska. Len 6km je od nás vzdialený hraničný prechod do Poľska. Zvolené lokality boli z dôvodu, že na týchto úsekoch došlo aj k niekoľkým smrteľným nehodám.

Potreba IoT zariadenia tohoto typu vyplýva najmä z vekovej štruktúry obyvateľstva, nakoľko približne 1/3 občanov mesta je starších ako 50 rokov. Starší občania vo väčšine nedisponujú osobným počítačom alebo inteligentným telefónom, kde by mohli sledovať webové sídlo mesta. Info panely budú umiestnené na Trojičnom námestí a v mestskej časti Oravice. Tieto miesta sme zvolili na základe hustoty zdržiavania sa osôb. Trojičné námestie je centrom mesta Tvrdošín a zdržiava sa tu pomerne veľa osôb, ktoré budú mať prístup k informáciám z infopanelov. V mestskej časti Oravice bude umiestnený infopanel kvôli informovaniu turistov, nakoľko táto oblasť je turistickým centrom. Mesto Tvrdošín je súčasťou významného cestného turistického okruhu Tvrdošín – Podbiel– Habovka – Oravice – Tvrdošín a medzinárodného, tzv. Malého tatranského okruhu, s nástupom z Tvrdošína cez Suchú horu do Zakopaného a ďalej okolo Vysokých Tatier, s návratom cez Liptov do Zuberca, ďalej do Podbiela a späť do mesta Tvrdošín. Na základe analýzy doterajšieho vývoja možno očakávať, že kultúrny a spoločenský život sa bude orientovať na pokračovanie v organizovaní tradičných celomestských podujatí. Infopanel bude zobrazovať informácie z webového sídla mesta, ako sú napríklad údaje z IoT zariadení, ktoré sa chystajú inštalovať v rámci projektu (napr. hodnota NO2).

Mestom prechádza cesta prvej triedy, kde je vo veľkej miere vykonávaná nákladná cestná doprava, kedže zatiaľ nie je vybudovaný obchvat. Cestná doprava znečisťuje ovzdušie v centre mesta ale mesto zatiaľ nie je schopné nijakým spôsobom monitorovať škodliviny. V rámci projektu chce mesto nainštalovať 2 meteostanice, ktoré by merali škodliviny v ovzduší, a to na ulici Vojtašáková a Oravice. Ďalším dôvodom pre inštaláciu meteostaníc je potreba monitorovanie škodlivým spôsobených spaľovaním nepovolených látok v obydliach. 60% domov a bytov je vykurovaných plynov, avšak v zvyšných 40% je zabezpečenie kúrenie pevným materiálom. Mesto sa nachádza v blízkosti kameňolomu, kde prebieha aktívna tažba, čo taktiež zaťažuje ovzdušie v meste.


Kamerový systém - cieľom je najmä zvýšenie bezpečnosti občanov ale i návštevníkov mesta a takisto sledovanie dopravnej situácie. Uvedené náležitosti sa dosiahnu skvalitnením už existujúceho kamerového systému a jeho doplnenia o nové smart prvky.


Verejné osvetlenie - cieľom je zmeniť režim prevádzky verejného osvetlenia tak, aby rozvody VO boli pod napätím pre fungovanie IoT zariadení, a to inštaláciou IoT svietidiel diaľkovou komunikáciou, pomocou ktorej budú svietidlá stmievané a regulované adresne a dynamicky podľa potreby.


Priechody pre chodcov - cieľom je modernizácia a inštalácia IoT prvkov, zabezpečujúcich zvýšenú bezpečnosť chodcov prechádzaním priechodom pre chodcov (zvýšenie intenzity osvetlenia, signalizačné znamenie).


Meteostanice - cieľom je inštalácia IoT prvkov, ktoré zabezpečia zber dát, ktoré mesto už v dlhodobom horizonte sleduje, avšak zatiaľ nepresne. Dosahovaný cieľ je znížiť výskyt škodlivín v ovzduší.


Infopanely - cieľom je zlepšiť kvalitu života občanov v meste.

Projekt je predkladaný v rámci aktivity , (špecifický cieľ 7.4)
Cieľom projektu je zavedenie moderných technológií do procesu vykonávania činností mesta, procesu rozhodovania, ako aj služieb, informácií a kontaktu mesta s verejnosťou.
Projekt prispeje k:
- optimalizácii a zefektívneniu vykonávania podporných činností samosprávy a procesu rozhodovania pri správe vecí verejných,
- zvýšeniu otvorenosti mesta voči svojim občanom,
- zvýšeniu spokojnosti občanov s fungovaním verejnej správy a poskytovaním služieb samosprávy,
- zvýšeniu úrovne bezpečnosti občanov a návštevníkov mesta,
- zlepšeniu energetickej efektívnosti.


-  - prvky upokojenia dopravy, smerovanie dopravy, pohyb osôb a dopravných prostriedkov - inteligentné priechody pre chodcov (8),
-  (hlučnosť, prašnosť, emisie znečisťujúcich látok a prvkov, teplota, vibrácie a pod.) – 2,
-  – 726,
-  (inteligentné kamerové systémy s analýzou obrazu, zvukov a pod.) - inteligentné kamery 70
-

Celkový počet zavedených prvkov internetu vecí na podporu prioritných oblastí v mestách a verejnej správe je 806.

Projekt sa zameriava na nasledujúce cieľové skupiny, ktoré budú využívať výsledky projektu:

  • vedenie mesta, zamestnanci mestského úradu a podriadených organizácií - 250
  • občania s trvalým pobytom na území mesta - 9 252
  • podnikatelia so sídlom prevádzky na území mesta - všetky právne formy - 250
  • návštevníci mesta - 90 000.

Viac
Subjekt
Mesto Tvrdošín
Miesta realizácie
Tvrdošín
Stav
Projekt mimoriadne ukončený - neprispel k cieľom OP (K)
Realizácia
01.04.2022 - 01.09.2023
Celková suma
980,934 €
Vlastné zdroje
49,047 €
Vyčerpané z projektu
0 €
Druh projektu
Dopytovo-orientovaný projekt
Operačný program
Operačný program Integrovaná infraštruktúra
Názov Typ Plánovaný začiatok Skutočný začiatok Plánovaný koniec Skutočný koniec
Názov
Nasadenie
Typ
E. Podpora budovani…
Plánovaný začiatok
01.09.2023
Skutočný začiatok
-
Plánovaný koniec
01.09.2023
Skutočný koniec
-
Názov
Testovanie
Typ
E. Podpora budovani…
Plánovaný začiatok
01.06.2023
Skutočný začiatok
-
Plánovaný koniec
01.08.2023
Skutočný koniec
-
Názov
Implementácia
Typ
E. Podpora budovani…
Plánovaný začiatok
01.10.2022
Skutočný začiatok
-
Plánovaný koniec
01.07.2023
Skutočný koniec
-
Názov
Nákup HW a krabicového softvéru
Typ
E. Podpora budovani…
Plánovaný začiatok
01.04.2022
Skutočný začiatok
-
Plánovaný koniec
01.03.2023
Skutočný koniec
-
Názov
Analýza a dizajn
Typ
E. Podpora budovani…
Plánovaný začiatok
01.04.2022
Skutočný začiatok
-
Plánovaný koniec
01.08.2022
Skutočný koniec
-
Názov
Podporné aktivity
Typ
Podporné aktivity
Plánovaný začiatok
01.07.2020
Skutočný začiatok
01.12.2021
Plánovaný koniec
01.09.2023
Skutočný koniec
-
Názov Hodnota Cieľ Naposledy aktualizované Riziko
Názov
Počet zavedených prvkov internetu vecí na podporu prioritných oblastí v mestách a verejnej správe
Hodnota
0,0 (počet)
Cieľ
806,0 (počet)
Naposledy aktualizované
31.12.2022
Riziko
-
Táto stránka používa cookies, ktoré nám pomáhajú web ďalej vylepšovať. Zakliknutím políčka „Súhlasím“ prehlasujete, že ste sa zoznámili s našou politikou využívania súborov cookies zverejnenou v dokumente Cookies.