Popis projektu

Mesto postupne prechádza k poskytovaniu služieb občanom digitálnou formou v súlade s informatizáciou verejnej správy. Týka sa to najmä prenesených kompetencií zo štátnej správy. Mesto a prislúchajúca samospráva má v kompetencii viacero služieb pre občanov, ktoré pre nich riešia otázku bezpečnosti, dopravy, životného prostredia, kultúry, vzdelávania a iných. Väčšina týchto služieb je zastaralého charakteru a nenesú v sebe žiadne prvky informatizácie, typickej pre 21. storočie. Informovanosť občanov je realizovaná v rámci modernej informatizácie prostredníctvom webovej stránky mesta. Aj preto mesto potrebuje začať v niektorej oblasti pre postupnú kompletnú transformáciu na charakter mesta typu SMART city. Pokým vo svete je premena miest na inteligentné samosprávy už dlhšiu dobu bežnou témou, na Slovensku sa realizuje iba priebežne a pomaly. Mesto Bojnice sa preto snaží dobehnúť tieto trendy zo zahraničia. Na základe internej analýzy procesov informatizácie, zavádzania inteligentných riešení a budovania SMART city boli identifikované nasledovné riešiteľné oblasti:

- Kamerový systém

- Verejné osvetlenie

- Priechody pre chodcov

- Parkovací systém

Mesto Bojnice je jednou z najnavštevovanejších turistických destinácii na Slovensku s bohatým kultúrnym programom, na ktorého území sa nachádzajú také atrakcie ako napríklad ZOO Bojnice, Bojnický zámok či Kúpele Bojnice s termálnym kúpaliskom Čajka. Návštevníkom mesta Bojnice je k dispozícii bohatý výber ubytovacích služieb v hoteloch, ubytovniach, privátoch, chatách či kempingu. Možnosť ubytovania majú návštevníci jednak v centre – v historickom, mestskom prostredí, ale aj v okrajových častiach a v príjemnom tichom lesnom prostredí. Okrem toho sú návštevníkom k dispozícii aj bohaté reštauračné služby: reštaurácie, salaš, kaviarne, bary, cukrárne, zmrzlinárne, stánky rýchleho občerstvenia i tradičných výrobkov. K ochrane týchto majetkových a nemajetkových hodnôt by vo výraznej miere pomohol moderný kamerový systém. Základným cieľom modernizácie kamerového systému je súbor opatrení na prevenciu kriminality a to najmä elimináciu vzniku protiprávneho konania, zvýšenie ochrany majetkových a nemajetkových hodnôt na miestnej úrovni v meste Bojnice ako u návštevníkov tak u domácich obyvateľov a podnikateľov. Rozšírením kamerového systému z 14 na 32 kamier zabezpečíme snímanie miest s najväčším pohybom osôb a motorových vozidiel a s najfrekventovanejšími verejnými priestranstvami v meste za účelom prevencie vzniku kriminality na týchto miestach a efektívnejšieho riešenia vzniknutého protispoločenského konania. V týchto lokalitách zabezpečíme v rámci prevencie kriminality najmä tieto ciele, ktoré dosiahneme modernizáciou kamerového systému:

  • zníženie kriminality a jej vzniku prevenciou,
  • zvýšenia bezpečnosti občanov, podnikateľov a návštevníkov,
  • zvýšenia možnosti preukázania páchania priestupkov a trestných činov aich páchateľov (nasnímané priestupky budú riešené pracovníkmi Obvodného oddelenia Policajného zboru v Prievidzi, závažnejšie snímky budú postupované ako dôkazový materiál štátnej polícii – OR PZ Prievidza),
  • preventívneho pôsobenia aj na psychiku potencionálnych páchateľov priestupkov a kriminálnych činov z radov tak občanov, ako aj návštevníkov aľudí prechádzajúcich cez mesto. Občania budú o monitorovaní daných častí mesta informovaní v mestských médiách a rozmiestnenými upozorneniami.
  • potlačenie vandalizmu vmeste realizovaného na verejných budovách i ostatných objektoch v meste.

Operátori v súčasnosti pracujú so zastaralou technikou, ktorá im neumožňuje kvalitné rozlíšenie prenášaného obrazu nielen napr. dopravných značiek, tvárí, predmetov, ale ani napr. priblíženie a zaostrenie a natočenie kamery na protiprávnu činnosť, ktorá sa pred očami operátorov odohráva. Nové kamery budú zaznamenávať kvalitnejší obraz, ktorý bude prenášaný optickým káblom a záznamy budú ukladané vo vyššej kvalite, napríklad aj pre dokumentovanie trestnej činnosti. V Bojniciach dochádza ku vykrádaniu osobných automobilov, okrádaniu osôb vreckármi, po opustení pohostinských zariadení sú páchané výtržnosti, dokonca aj mladistvými osobami. V súčasnosti prevádzkovaný systém je v prevádzke od roku 2006, s minimálnou nevyhnutnou údržbou a modernizáciou, nielen kamery ale aj vybavenie „velína" je technicky a morálne zastaralé, ťažko sa obstaráva servis. Súčasný mestský kamerový systém tvorí iba 14 kamier pričom nie je možné nahrávať a uchovávať jeho záznamy pre potreby trestného konania alebo konania opriestupkoch. Mesto si spravuje kamerový systém vlastnými zamestnancami, ktorí sú súčasťou pracoviska mestskej polície.

Existujúcu sústavu verejného osvetlenia v meste Bojnice tvoria prevažne svietidlá s vysokotlakovými sodíkovými výbojkami (SHC) a vysokotlakovými sodíkovými výbojkami s penningovou náplňou ( SHLP ) ktoré sa používajú ako priama náhrada ortuťových výbojok. Niektoré svietidlá sú v prevádzke aj viac ako 40 rokov. Tieto svietidlá však nevyhovujú súčasným požiadavkám na svetelno technické parametre sústavy verejného osvetlenia. Sústavu verejného osvetlenia môžeme klasifikovať ako neunifikovanú, to znamená, že sa v nej nachádza veľké množstvo rôznych typov svietidiel. Na jednej ulici je použitých často krát viac druhov svietidiel bez zmeny účelu komunikácie a stupňa osvetlenia. Takáto sústava verejného osvetlenia je vysoko náročná na údržbu a správu z dôvodu nutnosti rozsiahlych zásob údržbového materiálu a náhradných dielov na rôzne typy svietidiel, z ktorých sa dnes už väčšina nevyrába. Pri poruche je prvoradé identifikovať typ svietidla a svetelného zdroja. Následne je možné zabezpečenie náhradných dielov a vykonanie opravy. Taktiež je finančne a časovo náročné zabezpečovať rozsiahly sortiment náhradných dielov ako sú napríklad plexisklá, kryty, objímky, svetelné zdroje a predradené prístroje. Použité svietidlá sú vo väčšine prípadov morálne aj fyzicky opotrebované. Ich reflexné paraboly vyrobené z lešteného a eloxovaného hliníka, ktoré majú odrážať svetelný tok zo svetelného zdroja do priestoru sú vo väčšine prípadov matné, zničené a chýbajúce. K nízkemu svetelnému výkonu svietidiel prispievajú i matné a pôsobením času znehodnotené kryty svetelnočinných častí, ktoré zabraňujú prechodu svetelného toku zo svetelného zdroja osadeného vo svietidle do osvetľovaného priestoru. Svietidlá často nespĺňajú požiadavku na krytie IP či už optickej alebo elektrickej časti. Vo všeobecnosti je možné konštatovať, že svietidlá vo viacerých častiach mesta sú prevádzkované po ekonomickej aj technickej životnosti a taktiež sú v mnohých prípadoch použité aj nevhodné typy svietidiel. Použité sú aj svietidlá s vyžarovaním svetla do horného polpriestoru ktoré spôsobujú svetelný smog. V niektorých častiach mesta je verejné osvetlenie zrekonštruované, svietidlá v týchto častiach je možné aj naďalej prevádzkovať pretože sú v dobrom technickom stave. Jedná sa hlavne o ulice Štúrová , Nemocničná, Sadová, Prievidzká , Jánošíková, časť ulice Rekreačná, Hurbanovo námestie, parkovisko vedľa Mestského úradu a časť sídliska Lúčky.

Zvýšená koncentrácia a pohyb turistov nie sú rozložené rovnomerne na celý rok, ale sa sústreďujú na obdobie 4 letných mesiacov, čo zvyšuje potrebu zvýšiť bezpečnosť pohybu osôb po miestnych komunikáciách. Veľké množstvo turistov zvyšuje riziko kolíznych situácii s motorovými vozidlami a táto situácia sa stáva neúnosnou. Počas turistickej sezóny dochádza aj k zvýšenému pohybu domácich obyvateľov (dôvodom sú napríklad rôzne kultúrno-spoločenské akcie na Hurbanovom námestí), ktorí sa presúvajú peši cez celé mesto.

Celoročne sú vyťažené križovatky s priechodmi pre chodcov:

  • Sládkovičova, Školská, Prievidzská, Rekreačná
  • Prievidzská, Okrajová, Nemocničná
  • Hurbanovo námestie, Sládkovičova
  • Nemocničná - Školská
  • časti mesta - Velvárska, Dubnická, Školská, Moyzesova

Počas turistickej sezóny:

  • Lámanica- parkovisko pod Régiou
  • Hurbanovo námestie -Pálfiho ulička
  • priechod na Prievidzskej pri autobusových zastávkach

Plochy určené na parkovanie vozidiel odrážajú kúpeľný a rekreačný charakter mesta Bojnice a každoročne musia absorbovať značné sezónne výkyvy. Parkovanie a odstavovanie motorových vozidiel pre obyvateľov a zamestnancov má celoročný charakter. Mnohí turisti neparkujú na záchytných parkoviskách, ale na uliciach. Problém na sídlisku Lúčky spôsobuje parkovanie návštevníkov nemocnice. Dochádza k opotrebovaniu infraštruktúry, mesto prichádza o príjmy z parkovného turistov, pričom nemá dostatok prostriedkov na ich pravidelnú obnovu. Mnohokrát dochádza k zablokovaniu vjazdov do nehnuteľností. Vyplýva takisto aj nutnosť zosúladiť dopravné značenie na uliciach s platnou legislatívou tak, aby bol zabezpečený prejazd záchranných zložiek v prípade krízovej situácie a aby došlo k zvýšeniu bezpečnosti obyvateľov.

Nutnosť vyriešiť ďalšie problémové miesta v rámci mesta:

  • Parkovanie pri cintoríne,
  • Parkovanie pred kostolom,
  • Križovatka Prievidzskej ulice s Rekreačnou ulicou,
  • Krátka ulica,
  • Ulica Janka Kráľa,
  • Ulica Podzámocká.

Mesto Bojnice má vypracovaný projekt riešenia statickej dopravy. Jedná sa o dlhodobo neriešenú problematiku, ktorá v posledných rokoch začala znepríjemňovať život rezidentov mesta, či už je to v dôsledku rastúceho počtu automobilov, zvyšujúceho sa počtu turistov, alebo spoplatnenia parkovania pri nemocnici. Projekt zatiaľ nebol realizovaný, prebehla analýza súčasného stavu statickej dopravy mesta Bojnice, identifikácia problémov a návrh riešenia.

Kamerový systém- cieľom je najmä zvýšenie bezpečnosti občanov ale i návštevníkov mesta a takisto sledovanie dopravnej situácie. Uvedené sa dosiahne skvalitnením už existujúceho kamerového systému a jeho doplnenia o nové smart prvky.

Verejné osvetlenie- cieľom je vymeniť a inštalovať nové LED osvetlenie, ktoré nahradí súčasné osvetlenie skladajúce sa zo sodíkových výbojok, čím sa zabezpečí lepšia intenzita osvetlenia ale i zníženie nákladov mesta na prevádzku súčasného osvetlenia.

Priechody pre chodcov- cieľom je modernizácia a inštalácia IoT prvkov, zabezpečujúcich zvýšenú bezpečnosť chodcov prechádzaním priechodom pre chodcov (zvýšenie intenzity osvetlenia, signalizačné znamenie).

Parkovací systém- cieľom je zavedenie efektívnej parkovacej politiky do mesta, zamedziť nepovolenému parkovaniu turistov na miestach, ktoré nie sú určené na státie.

Projekt je predkladaný v rámci aktivity , (špecifický cieľ 7.4).
Cieľom projektu je zavedenie moderných technológií do procesu vykonávania činností mesta, procesu rozhodovania, ako aj služieb, informácií a kontaktu mesta s verejnosťou.
Projekt prispeje k:
- optimalizácii a zefektívneniu vykonávania podporných činností samosprávy a procesu rozhodovania pri správe vecí verejných,
- zvýšeniu otvorenosti mesta voči svojim občanom,
- zvýšeniu spokojnosti občanov s fungovaním verejnej správy a poskytovaním služieb samosprávy,
- zvýšeniu úrovne bezpečnosti občanov a návštevníkov mesta,
- zlepšeniu energetickej efektívnosti.

- – 200ks - parkovacie senzory,
- – 723 – počet inteligentných LED svietidiel,
-  (inteligentné kamerové systémy s analýzou obrazu + inteligentný priechod pre chodcov)  32 (inteligentné kamery) +10 (priechod pre chodcov)= 42
-

Celkový počet zavedených prvkov internetu vecí na podporu prioritných oblastí v mestách a verejnej správe je 965.

Projekt sa zameriava na nasledujúce cieľové skupiny, ktoré budú využívať výsledky projektu:

  • občania s trvalým pobytom na území mesta - 4 926
  • podnikatelia so sídlom prevádzky na území mesta - všetky právne formy - 188
  • návštevníci mesta - 500 000 ročne

Viac
Subjekt
Mesto Bojnice
Miesta realizácie
Bojnice
Stav
Zmluva uzavretá
Realizácia
01.04.2022 - 01.09.2023
Celková suma
952,264 €
Vlastné zdroje
47,613 €
Vyčerpané z projektu
0 €
Druh projektu
Dopytovo-orientovaný projekt
Operačný program
Operačný program Integrovaná infraštruktúra
Názov Typ Plánovaný začiatok Skutočný začiatok Plánovaný koniec Skutočný koniec
Názov
Nasadenie
Typ
E. Podpora budovani…
Plánovaný začiatok
01.09.2023
Skutočný začiatok
-
Plánovaný koniec
01.09.2023
Skutočný koniec
-
Názov
Testovanie
Typ
E. Podpora budovani…
Plánovaný začiatok
01.06.2023
Skutočný začiatok
-
Plánovaný koniec
01.08.2023
Skutočný koniec
-
Názov
Nákup HW a krabicového softvéru
Typ
E. Podpora budovani…
Plánovaný začiatok
01.07.2022
Skutočný začiatok
-
Plánovaný koniec
01.03.2023
Skutočný koniec
-
Názov
Analýza a dizajn
Typ
E. Podpora budovani…
Plánovaný začiatok
01.04.2022
Skutočný začiatok
-
Plánovaný koniec
01.06.2022
Skutočný koniec
-
Názov
Podporné aktivity
Typ
Podporné aktivity
Plánovaný začiatok
01.06.2020
Skutočný začiatok
-
Plánovaný koniec
01.09.2023
Skutočný koniec
-
Názov
Implementácia
Typ
E. Podpora budovani…
Plánovaný začiatok
01.10.2022
Skutočný začiatok
01.10.2021
Plánovaný koniec
01.06.2023
Skutočný koniec
-
Názov Hodnota Cieľ Naposledy aktualizované Riziko
Názov
Počet zavedených prvkov internetu vecí na podporu prioritných oblastí v mestách a verejnej správe
Hodnota
-
Cieľ
965,0 (počet)
Naposledy aktualizované
-
Riziko
-
Táto stránka používa cookies, ktoré nám pomáhajú web ďalej vylepšovať. Zakliknutím políčka „Súhlasím“ prehlasujete, že ste sa zoznámili s našou politikou využívania súborov cookies zverejnenou v dokumente Cookies.