Manažment údajov Dopravného úradu
Dopravný úrad
Dopravný úrad sa zapojil do výzvy č. OPII-2019/7/6-DOP a vypracoval štúdiu uskutočniteľnosti „Manažment údajov Dopravného úradu“ so súhlasným stanoviskom z ÚPVII zo dňa 17.10.2019.
Schválenú štúdiu uskutočniteľnosti je možné prezerať v Meta IS pod linkom https://metais.vicepremier.gov.sk/studia/detail/fa4d8950-a312-7834-43f5-4cf17dde98ae?tab=basicForm. Dopravný úrad takiež spĺňa podmienku schválenej Koncepcie rozvoja informačných systémov verejnej správy (Kód KRIT v Meta IS: kris_750)
Cieľom projektu je zavedenie komplexného manažmentu údajov v prostredí Dopravného úradu, zabezpečenie kvality a udržateľnosti IT služieb vrátane vytvorenia registrov Dopravného úradu a monitoringu nad dátami, zabezpečenie udržateľnej a kvalitnej výmeny údajov a integrácie s tretími stranami. Systém bude podporovať naplnenie princípu 1 x a dosť, poskytovať údaje občanovi a podnikateľovi prostredníctvom Moje data, umožňovať sprístupnenie dát verejnosti (Open Data), zdieľať referenčné údaje a maximalizovať využitie dát ich analýzou, spracovaním a včasnou výmenou. Kľúčové výkonnostné indikátory sú zamerané na zvýšenie kvality a efektívnosti poskytovaných služieb prostredníctvom skrátenia doby trvania spracovania žiadosti, zjednodušenia povinností poverených/osvedčených subjektov, zlepšenia informovanosti vo vnútri organizácie ako aj na strane žiadateľa Dopravného úradu.
Vo všeobecnosti základnými aktivitami, ktoré projekt manažmentu údajov bude riešiť na úrovni štandardizovaného komplexného riešenia manažmentu údajov sú:
A1: Zavedenie systematického manažmentu údajov a vypracovanie analytických materiálov
- Projektom bude na Dopravnom úrade zavedená rola Dátový kurátor, ktorý bude zodpovedný za koncept systematického manažmentu údajov a úpravu organizačnej štruktúry. Zároveň sa zavedenie systematický manažment údajov v organizácií vrátane nastavenia príslušných procesov a metodík pre správu celého životného cyklu údajov (údaje a objekty evidencie sú identifikované v rámci ŠU (kód: su_446) – príloha Dátová štruktúra projektu).
A2: Čistenie údajov a dosiahnutie požadovanej kvality dát
- Projektom bude realizovaná kontrola kvality a čistenie aktuálnej bázy údajov a nastavenie procesov riadenia kvality dát v rámci celého životného cyklu údajov. Dopravný úrad bude raz ročne zverejňovať report o kvalite dát v informačných systémoch aj vyhodnotenie voči požadovanej kvalite dát. V rámci tejto aktivity budú využité existujúce nástroje pre čistenie údajov (služby pre dátovú integráciu a dátovú kvalitu ako PaaS služby)
A3: Realizácia dátovej integrácie na centrálnu platformu
- V rámci projektu bude realizovaná dátová integrácia na Modul procesnej integrácie a integrácie údajov - na časť CSRÚ
A4: Vyhlásenie referenčných údajov
- V rámci projektu bude zrealizovaný aj process vyhlásenia referenčných údajov, prispeje k princípu 1 krát a dosť. Pôjde o tieto referenčné údaje:
- Letiská, heliporty a letecké pozemné zariadenia
- Pevné subsystémy
- Určené technické zariadenia a ich revízie
- Prístaviská, prekladiská a kotviská
- Ochranné pásma letísk
- Lietajúce zariadenie
- Železničné a dráhové vozidlo
- Plavidlo
- Poverená organizácia v oblasti dráh
- Poverená organizácia v oblasti vnútrozemskej plavby
- Poverená organizácia v oblasti leteckej dopravy
- Prevádzkovatelia a poskytovatelia dopravy na dráhach a organizácie vykonávajúce činnosti v oblasti určených technických zariadení
- Prevádzkovatelia a poskytovatelia služieb vo vnútrozemskej plavbe
- Prevádzkovatelia a poskytovatelia služieb v leteckej doprave
- Odborná spôsobilosť osôb na dráhach
- Odborná spôsobilosť osôb pre vnútrozemskú plavbu
- Odborná spôsobilosť osôb v civilnom letectve
A5: Využitie konzumovaných údajov
- Projekt zabezpečí využitie konzumovaných dát pre skutočnú realizáciu princípu „jeden-krát a dosť“ v rámci týchto agend Dopravného úradu:
- Právnická osoba
- Fyzická osoba
- Výpis z registra trestov
- Register adries
A6: Automatizované publikovanie otvorených údajov
- Projekt zabezpečí automatizované publikovanie otvorených údajov – konkrétne to bude 25 datasetov.
A7: Zavedenie manažmentu osobných údajov a poskytnutie údajov pre službu „Moje dáta“
- Relevantné dáta dostupné na centrálnej platforme integrácie údajov budú dostupné pre občanov a podnikateľov prostredníctvom služby Moje dáta. Pričom cez platformu integrácie údajov budú mať občania a podnikatelia prístup k nasledujúcim informáciám:
- identifikačné údaje, ktoré a týkajú sa subjektu
- údaje o objektoch evidencie, ktoré sa týkajú subjektu
- údaje o osobných preferenciách subjektu (v súvislosti s používaním elektronických služieb a interakciou s verejnou správou) a kontaktné údaje
- transparentný pohľad na prístup k údajom subjektu (kto pristupoval k údajom, za akým účelom a kedy)
A8: Zavedenie nových registrov/evidencií
Vďaka projektu vzniknú a budú prevádzkované nové registre, ako
- Register poverených organizácií v civilnom letectve, na dráhach a vnútrozemskej plavbe (register bude vo forme strojovo spracovateľnej evidencie)
- Register dopravných prostriedkov v civilnom letectve, na dráhach a vnútrozemskej plavbe
- Register infraštruktúry v civilnom letectve, na dráhach a vnútrozemskej plavbe
- Register certifikovaných osôb v civilnom letectve, na dráhach a vnútrozemskej plavbe
- Register udalostí, vyjadrení, podnetov a sťažností v civilnom letectve, na dráhach a vnútrozemskej plavbe (register bude vo forme strojovo spracovateľnej evidencie)
- Register výkonu štátneho odborného dozoru v civilnom letectve, na dráhach a vnútrozemskej plavbe (register bude vo forme strojovo spracovateľnej evidencie)
A9: Interná integrácia a konsolidácia údajov
- Interná dátová integrácia a konsolidácia bude zabezpečená prostredníctvom internej integračnej platformy Dopravného úradu
Uvedené podporí systém účelného využívania údajov vo verejnej správe a mechanizmus riadenia oprávnení. Údaje budú systematicky využívané na zlepšenie rozhodovania vo verejnej správe vďaka ich analytickému spracovaniu. Posilnia sa práva občanov a podnikateľských subjektov v súvislosti s používaním dát, ktoré sa ich týkajú. Implementujú sa vhodné štandardy pre oblasť manažmentu a interoperability údajov.
Projekt sleduje tieto ciele informatizácie verejnej správy vyplývajúce z dokumentu NKIVS:
- Priblíženie verejnej správy k maximálnemu využívaniu údajov:
- Zlepšíme dostupnosť údajov verejnej správy vo forme otvorených údajov
- Umožnenie modernizácie a racionalizácie verejnej správy IKT prostriedkami (neustále zlepšovanie služieb pri využívaní moderných
- Zlepšíme výkonnosť verejnej správy vďaka nasadeniu moderných informačných technológií
- Zlepšíme využívanie údajov a znalostí v rozhodovacích procesoch vo verejnej správe
- Optimalizácia využitia informačných technológií vo verejnej správe vďaka platforme zdieľaných služieb:
- Racionalizujeme prevádzku informačných systémov pomocou vládneho cloudu
- Zlepšíme „governance“ verejného IT
Miesto realizácie projektu je Bratislava - mestská časť Ružinov.
Počet nových datasetov publikovaných vo formáte s vysokým potenciálom na znovupoužitie (cieľová hodnota ukazovateľa = 2) - relevantné pre cieľ 7.5
Počet nových optimalizovaných úsekov verejnej správy (cieľová hodnota ukazovateľa = 3) - relevantné pre cieľ 7.7
Názov | Typ | Plánovaný začiatok | Skutočný začiatok | Plánovaný koniec | Skutočný koniec |
---|---|---|---|---|---|
Názov
Nasadenie
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.08.2023
|
Skutočný začiatok
31.08.2023
|
Plánovaný koniec
01.12.2023
|
Skutočný koniec
20.12.2023
|
Názov
Testovanie
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.06.2023
|
Skutočný začiatok
28.06.2023
|
Plánovaný koniec
01.11.2023
|
Skutočný koniec
30.11.2023
|
Názov
Implementácia
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.02.2023
|
Skutočný začiatok
01.02.2023
|
Plánovaný koniec
01.10.2023
|
Skutočný koniec
29.10.2023
|
Názov
Analýza a dizajn
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.08.2022
|
Skutočný začiatok
16.08.2022
|
Plánovaný koniec
01.03.2023
|
Skutočný koniec
20.03.2023
|
Názov
Nákup HW a krabicového softvéru pre rie…
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.03.2023
|
Skutočný začiatok
20.03.2023
|
Plánovaný koniec
01.07.2023
|
Skutočný koniec
19.05.2023
|
Názov
Nasadenie
|
Typ
H. Implementácia ná…
|
Plánovaný začiatok
01.08.2023
|
Skutočný začiatok
31.08.2023
|
Plánovaný koniec
01.12.2023
|
Skutočný koniec
20.12.2023
|
Názov
Testovanie
|
Typ
H. Implementácia ná…
|
Plánovaný začiatok
01.06.2023
|
Skutočný začiatok
28.06.2023
|
Plánovaný koniec
01.11.2023
|
Skutočný koniec
30.11.2023
|
Názov
Implementácia
|
Typ
H. Implementácia ná…
|
Plánovaný začiatok
01.02.2023
|
Skutočný začiatok
01.02.2023
|
Plánovaný koniec
01.10.2023
|
Skutočný koniec
29.10.2023
|
Názov
Analýza a dizajn
|
Typ
H. Implementácia ná…
|
Plánovaný začiatok
01.08.2022
|
Skutočný začiatok
16.08.2022
|
Plánovaný koniec
01.03.2023
|
Skutočný koniec
20.03.2023
|
Názov
Podporné aktivity
|
Typ
Podporné aktivity
|
Plánovaný začiatok
01.09.2022
|
Skutočný začiatok
01.09.2022
|
Plánovaný koniec
01.12.2023
|
Skutočný koniec
31.12.2023
|
Názov
Podporné aktivity
|
Typ
Podporné aktivity
|
Plánovaný začiatok
01.09.2022
|
Skutočný začiatok
01.09.2022
|
Plánovaný koniec
01.12.2023
|
Skutočný koniec
31.12.2023
|
Názov | Hodnota | Cieľ | Naposledy aktualizované | Riziko |
---|---|---|---|---|
Názov
Dodatočný počet inštitúcií verejnej správy prepojených s centrálnou platformou pre integráciu údajov a centrálnou platformou pre otvorené dáta
|
Hodnota
-
|
Cieľ
0,0 (počet)
|
Naposledy aktualizované
-
|
Riziko
-
|
Názov
Počet nových datasetov publikovaných vo formáte s vysokým potenciálom na znovupoužitie
|
Hodnota
0,0 (%)
|
Cieľ
2,08 (%)
|
Naposledy aktualizované
24.11.2023
|
Riziko
-
|
Názov
Počet nových optimalizovaných úsekov verejnej správy
|
Hodnota
0,0 (počet)
|
Cieľ
3,0 (počet)
|
Naposledy aktualizované
24.11.2023
|
Riziko
-
|
Názov | IČO |
---|---|
Názov
Dopravný úrad
|
IČO
42355826
|
Názov
SOITRON, s.r.o.
|
IČO
35955678
|