DPMK, Obnova vozidlového parku električiek v Košiciach – 2. časť
Dopravný podnik mesta Košice, akciová spoločnosť
Predmetom realizácie projektu je nákup 10 kusov obojsmerných nízkopodlažných električiek mestskej hromadnej dopravy.
Dopravný podnik mesta Košice, akciová spoločnosť (DPMK) zabezpečuje pravidelnú mestskú hromadnú dopravu v meste Košice. To je centrom východného Slovenska a v súčasnosti tam žije 239 tisíc obyvateľov. DPMK svoje služby poskytuje nielen Košičanom, ale aj cestujúcim z prímestských častí. Nosnú kostru dopravného systému MHD tvoria električková a autobusová trakcia, ktoré sa na celkových prepravných výkonoch podieľajú 99 %.
Celkovo bolo DPMK počas pandemického roka 2020 prepravených 59,76 miliónov osôb, čo bol 27,71 % medziročný pokles. Z toho 18,60 miliónov cestujúcich bolo prepravených električkami, 41,14 miliónov autobusmi a 6 tisíc trolejbusmi. Ročný objem dopravných výkonov bol 14 562 tisíc vozových kilometrov, čo je pokles oproti roku 2019 o 5,44 %. Z dlhodobého hľadiska je počet vozových kilometrov stabilizovaný, aj napriek trvalému poklesu počtu prepravených osôb.
Mesto Košice a DPMK sa preto od roku 2014 snažia riešiť súčasnú nedobrú situáciu MHD investíciami do infraštruktúry MHD a do obnovy vozového parku. Iba samotný DPMK zrealizoval projekty v rokoch 2013 – 2015 na zlepšenie MHD zo štrukturálnych fondov EÚ vo výške 52,61 miliónov EUR. V tomto programovom období podnik zrealizoval nákup električiek, autobusov a elektrobusov za 25,69 milióna EUR. V súčasnosti podnik realizuje 4 projekty na modernizáciu depa, tarifného, informačného a dispečerského systému za 26,89 milióna EUR.
Z dôvodu, že podnik začal masívne investovať do koľajových vozidiel a mesto Košice do modernizácie tratí, zostáva už po modernizácií technického zázemia iba nákup obojsmerných električiek, aby bol DPMK schopný zlepšiť stávajúcu pozíciu na trhu. Obojsmerné električky vzhľadom na ich priemerný vek nad 30 rokov je nevyhnutné modernizovať. Z celkového počtu 98 vozidiel je 29 električiek na hranici životnosti 30 rokov a 23 električiek sa dostalo za hranicu životnosti, čo predstavuje 53,06 % vozového parku. Z tohto dôvodu je potrebné ich vyradiť a nahradiť inými vozidlami.
Projekt zásadne inovuje, rozšíri a skvalitní vozidlový park električiek o nový typ obojsmerných vozidiel. Primárne je určený širokej cestujúcej verejnosti. Z moderných vozidiel však budú benefitovať aj vodiči električiek, keďže to zníži počet porúch a vynechaných spojov počas prepravy cestujúcich a tým aj počet konfliktných situácií. Dopravca bude profitovať hlavne zvýšenými tržbami, vyššou spoľahlivosťou, nižšími nákladmi na prevádzku a údržbu nových vozidiel oproti nahradeným starším vozidlám. V synergii s inými aktuálne riešenými projektmi v oblasti dopravy v meste zabezpečí projekt podporu rozvoja moderných dopravných systémov v osobnej doprave. Popritom prinesie zabezpečenie proporcionálneho rozvoja jednotlivých druhov dopravy a zvýšenie bezpečnosti dopravy. Toto všetko pozitívne ovplyvní povedomie o prímestskej doprave ako o modernom a spoľahlivom spôsobe prepravy v meste Košice.
Hlavným cieľom projektu je zvýšenie atraktivity a konkurencieschopnosti verejnej osobnej dopravy prostredníctvom obstarania obojsmerných električiek.
Projekt bude realizovaný za pomoci jednej hlavnej aktivity s názvom „Nákup obojsmerných električiek". Realizáciu hlavnej aktivity zabezpečí dodávateľ vybraný vo verejnom obstarávaní. Verejné obstarávanie na nákup električiek bolo vyhlásené Oznámením o vyhlásení verejného obstarávania vo Vestníku č. 57/2021 – 14415 MST dňa 01.03.2021 a Zverejnením vo vestníku EÚ č. 40 pod číslom: 2021/S 040-097717 dňa 23.02.2021. Začiatok realizácie hlavnej aktivity je stanovený na 09/2021 po podpise rámcovej kúpnej zmluvy a následnom podpise čiastkovej kúpnej zmluvy s dodávateľom električiek. Koniec realizácie hlavnej aktivity projektu je stanovený na termín 12/2023 a to po vykonaní technicko-bezpečnostných skúšok, následnom schválení ich výsledku a po podpise preberacieho protokolu k dodávke poslednej (desiatej) električky. Dĺžka trvania hlavnej aktivity projektu je 28 mesiacov.
Realizáciou projektu sa naplnia 2 merateľné ukazovatele:
P0144 Počet cestujúcich prepravených dráhovou MHD v mestách Bratislava, Košice, Žilina, Prešov a Banská Bystrica – 3 834 370
P0222 Počet nových mobilných prostriedkov dráhovej mestskej hromadnej dopravy (električky, trolejbusy) vhodných tiež pre cestujúcich s obmedzenou mobilitou - 10
Názov | Typ | Plánovaný začiatok | Skutočný začiatok | Plánovaný koniec | Skutočný koniec |
---|---|---|---|---|---|
Názov
Nákup obojsmerných električiek
|
Typ
B. Obstaranie mobil…
|
Plánovaný začiatok
01.09.2021
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.12.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Podporné aktivity
|
Typ
Podporné aktivity
|
Plánovaný začiatok
01.09.2021
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.12.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov | Hodnota | Cieľ | Naposledy aktualizované | Riziko |
---|---|---|---|---|
Názov
Počet cestujúcich prepravených dráhovou MHD v mestách Bratislava, Košice, Žilina, Prešov a Banská Bystrica
|
Hodnota
-
|
Cieľ
3834370,0 (počet)
|
Naposledy aktualizované
-
|
Riziko
Áno
|
Názov
Počet nových mobilných prostriedkov dráhovej mestskej hromadnej dopravy (električky, trolejbusy) vhodných tiež pre cestujúcich s obmedzenou mobilitou
|
Hodnota
-
|
Cieľ
10,0 (počet)
|
Naposledy aktualizované
-
|
Riziko
Áno
|