Elektronizácia dávok z nemocenského poistenia
Národné centrum zdravotníckych informácií
Výrazne lepšie využívanie údajov vo verejnej správe predstavuje kľúčový cieľ programového obdobia 2014 až 2020. K údajom chceme pristupovať ako k vzácnemu zdroju. Dátovej vrstve je preto v architektúre e-Governmentu venovaná výrazná pozornosť. Hlavným zámerom je zabezpečenie funkčnej dátovej integrácie medzi jednotlivými systémami verejnej správy vrátane pravidelnej replikácie kvalitných a konsolidovaných transakčných dát do dátových úložísk.
Lepšie dáta znamenajú možnosť získavať kvalitné informácie, z nich vyplývajúce „insights" (pohľady dovnútra problematiky), ktoré zas slúžia ako podklady pre tvorbu znalostí a lepšie rozhodovanie. Ak sa bude vo verejnej správe lepšie rozhodovať, pozitívne sa to prejaví na výsledkoch vládnutia a stave jednotlivých sektorov verejnej správy. Verejná správa musí vybudovať dostatočnú kapacitu na prácu s dátami. Je veľmi dôležité podrobne rozumieť logike (ontológiám) spravovaných dát, vytvárať a udržiavať dátové modely, katalogizovať metadáta a paradáta, chápať prepojenia medzi jednotlivými systémami a podporovať zvyšovanie kvality dát v informačných systémoch verejnej správy.
Kľúčovou otázkou je, ktoré dáta je potrebné zbierať a na základe akých výstupov sa má verejná správa rozhodovať. Téme sa v rámci Národnej koncepcie informatizácie verejnej správy 2016 venovala pracovná skupina K9.4 Lepšie dáta, ktorá navrhla systémové riešenie manažmentu údajov. Koncept predstavený v strategickej priorite Manažment údajov predstavuje aplikáciu myšlienky „Data-driven state" štátu – štátu fungujúcom na základe využívania dát a presnom riadení celého životného cyklu údajov.
Od 1. januára 2018 je v ostrej prevádzke Systém elektronického zdravotníctva, momentálne označovaný ako systém eZdravie.
Avšak často využívaná služba, do ktorej je zapojený lekár, pacient a aj zamestnávateľ - žiadosť o dávku z nemocenského poistenia - je stále papierová a procesne zložitá nielen pre pacienta, ale aj pre úradníkov Sociálnej poisťovne. Dôvodom realizácie tejto štúdie uskutočniteľnosti je elektronizácia tejto funkcionality a teda aj:
- ušetrenia času pre občana ušetrenie času pre lekára ušetrenie času pre zamestnávateľa
- umožnenie zamestnávateľom promptne reagovať na zmenu stavu personálu a sledovať dočasnú práceneschopnosť ich zamestnancov (miesto pobytu a rozsah vychádzok)
- urýchlenie predávania informácií od ošetrujúceho lekára príslušným oddeleniam sociálnej poisťovne, pretože sa vylúči doručovanie papierových PNiek prostredníctvom pošty.
Dotýka sa všetkých nemocenských dávok, ktoré vystavuje lekár a pacient Existujúci dopyt po odbúraní administratívy všetkých zainteresovaných subjektov, nedostatok času venovať sa pacientovi, ktorý potrebuje poskytnutie ZS Odbúranie prepisovania ručne vyplnených údajov na strane všetkých zúčastnených subjektov.
Rozšírenie možností na všetkých atestovaných lekárov, čím sa odbúra značná časť administratívy u všeobecného lekára a zároveň sa eliminuje nadbytočné trasovanie chorého pacienta zamestnávateľa napr. info o mieste.
Cieľom systému, ktorý popisuje štúdia uskutočniteľnosti je:
- odbúranie náročnej a zdĺhavej administratívy pre lekára pri vypisovaní pacienta ako PN
- šetrenie času lekára
- odbúranie časovo náročných procesných úkonov spojených s administratívou tlačív (obstaranie a doručovanie)
- minimalizovanie času revízneho lekára Sociálnej poisťovne v ambulancii lekára a náhrada úkonov prostredníctvom elektronických služieb
- ušetrenie času pre pacienta s odovzdávaním PN a nahlasovaním do zamestnania
- úplná eliminácia návštev lekára na prelome mesiacov a zároveň eliminácia všetkých administratívnych úkonov s tým spojených na strane lekára, pacienta, zamestnávateľa aj Sociálnej poisťovne
- vytvorenie novej služby približujúcej sa k EÚ štandardom v zdravotníctve
- presnejšie vykazovanie
- pripojenie občana prostredníctvom nových platforiem pri zachovaní vysokej bezpečnosti,
- sprístupnenie nových dát pre zamestnávateľa napr. info o mieste pobytu počas PN a rozsah vychádzok
Inak povedané, cieľom projektu je odbúranie administratívy nielen pre občana, ale aj lekára a zamestnávateľa.
Projekt spočíva v dvoch častiach:
- modifikácii zdravotníckych systémov, kde sa budú evidovať elektronické údaje o vzniku práceneschopnosti resp. splnení podmienok pre ostatné dávky NP,
- modifikácii systémov SP, silových rezortov a čiastočne aj zamestnávateľov, kde sa údaje spracovávajú.
Predmetom financovania je prvá časť, t.j. modifikácia zdravotníckych systémov (IS PZS, eHealth), pričom SP začne realizáciu v rámci projektu 8 mesiacov od začiatku realizácie na strane NCZI (po príprave prvých rozhraní). V rámci projektu je naplánovaná aj pilotná prevádzka, do ktorej budú zapojení reprezentanti všetkých aktérov. Nemocenské dávky príslušníkov silových rezortov nespracúva SP, ale samotné silové rezorty. Začiatok ich zapojenia sa predpokladá počas pilotnej prevádzky.
Po realizácii projektu bude lekár miesto tlačiva vypĺňať dátumy v vlastnom informačnom systéme – v obrazovkách, ktoré uvidí pri ošetrovaní pacienta (doplnia sa nové polia, napr. v prípade ePN to sú dátum od a dátum do). Nábeh elektronickej verzie bude postupný, pričom cieľový stav je podobný ako pri e-Receptoch.
Najdôležitejšie pre softvérové firmy a zamestnávateľov je, že elektronizáciou presúvame povinnosť informovať zamestnávateľa o vzniku PN, OČR, materské, vyrovnávacej dávke z občana na SP. A teda nastaviť vyhovujúco komunikáciu pre SP a zamestnávateľa (soft. firmy). Optimálne je v pláne mať ePN v produkcii v 2022-2023.
Názov | Typ | Plánovaný začiatok | Skutočný začiatok | Plánovaný koniec | Skutočný koniec |
---|---|---|---|---|---|
Názov
Nákup HW a krabicového SW
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.04.2022
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.05.2022
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Nasadenie
|
Typ
H. Implementácia ná…
|
Plánovaný začiatok
01.04.2022
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.06.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Testovanie
|
Typ
H. Implementácia ná…
|
Plánovaný začiatok
01.11.2021
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.07.2022
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Implementácia
|
Typ
H. Implementácia ná…
|
Plánovaný začiatok
01.09.2021
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.05.2022
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Analýza a dizajn
|
Typ
H. Implementácia ná…
|
Plánovaný začiatok
01.07.2021
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.04.2022
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Podporné aktivity
|
Typ
Podporné aktivity
|
Plánovaný začiatok
01.07.2021
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.06.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Podporné aktivity
|
Typ
Podporné aktivity
|
Plánovaný začiatok
01.07.2021
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.06.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov | Hodnota | Cieľ | Naposledy aktualizované | Riziko |
---|---|---|---|---|
Názov
Dodatočný počet inštitúcií verejnej správy prepojených s centrálnou platformou pre integráciu údajov a centrálnou platformou pre otvorené dáta
|
Hodnota
-
|
Cieľ
0,0 (počet)
|
Naposledy aktualizované
-
|
Riziko
-
|
Názov
Dodatočný počet úsekov verejnej správy, v ktorých je rozhodovanie podporované analytickými systémami (napríklad pre analýzu rizík)
|
Hodnota
-
|
Cieľ
0,0 (počet)
|
Naposledy aktualizované
-
|
Riziko
-
|
Názov
Počet dodatočných centrálnych podporných systémov vnútornej správy v rámci ISVS (ako služieb v cloude SaaS)
|
Hodnota
-
|
Cieľ
0,0 (počet)
|
Naposledy aktualizované
-
|
Riziko
-
|
Názov
Počet nových datasetov publikovaných vo formáte s vysokým potenciálom na znovupoužitie
|
Hodnota
0,0 (%)
|
Cieľ
0,3333 (%)
|
Naposledy aktualizované
31.12.2021
|
Riziko
-
|
Názov
Počet nových optimalizovaných úsekov verejnej správy
|
Hodnota
0,0 (počet)
|
Cieľ
1,0 (počet)
|
Naposledy aktualizované
31.12.2021
|
Riziko
-
|