Manažment údajov Žilinského samosprávneho kraja
Žilinský samosprávny kraj
Dôvodom realizácie projektu je, aby údaje, ktoré spravuje organizácia boli manažované systematicky, čím sa prispeje ku komplexnej správe údajov celej verejnej správy. Znamená to, že budú aplikované jasné pravidlá a metodiky pre používanie údajov; riadenie údajov a samotnú správu údajov. Účelom projektu je podporiť a usmerniť aktivity, ktoré zabezpečia nastavenie systematického manažmentu údajov Žilinského samosprávneho kraja, ich zdieľanie a publikovanie vo forme referenčných a otvorených údajov, využívanie dát v rámci procesov, ako aj aktivity čistenia údajov pre dosiahnutie požadovanej kvality dát.
Predstavený projekt sa hlási a zapája sa do programu Manažment údajov vo verejnej správe, ktorý bol spustený ako iniciatíva z cieľom naplniť Národnú koncepciu informatizácie verejnej správy, konkrétne výrazne zlepšiť využívanie údajov v rámci inštitúcie.
Základným zámerom projektu je zaviesť systematický Manažment údajov v rámci inštitúcie Žilinského samosprávneho kraja a podporiť tam princípy otvorenosti, zdieľania dát a ochrany osobných údajov. Realizáciou projektu sa vytvoria predpoklady pre transformáciu fungovania inštitúcie na základe dát, zmenu jej biznis procesov a úpravu jej informačného prostredia a integráciou s Centrálnou integračnou platformou.
Projekt Manažment údajov Žilinského samosprávneho kraja je aplikovaním strategickej priority „Manažment údajov“, ale aj strategickej priority “Otvorené údaje” do prostredia Žilinského samosprávneho kraja prostredníctvom zavedenia „Data governance“, čo je celkové riadenie podmienok, obsahu, dostupnosti a kvality dát v organizácii tak, aby všetko bolo v súlade s potrebami procesov a s účelom organizácie. Ďalším dôvodom realizácie projektu je zlepšenie aktuálneho stavu pri správe údajov v rámci realizácie procesov a agend Žilinského samosprávneho krajazavedením nových elektronických registrov a evidencií. Na projekt bola vypracovaná štúdia uskutočniteľnosti a k nej vydané súhlasné stanovisko od ÚPPVII https://metais.vicepremier.gov.sk/studia/detail/9c6ebc28-8e80-e8bd-4409-b1cef6d7e49b?tab=documents. Žilinský samosprávny kraj má zároveň schválenú koncepciu rozvoja informačných technológií: https://metais.vicepremier.gov.sk/kr/detail/64e94d18-090e-41ff-be22-00057dd0fdb2?tab=basicForm
Vo všeobecnosti základnými aktivitami, ktoré projekt manažmentu údajov bude riešiť na úrovni štandardizovaného komplexného riešenia manažmentu údajov sú:
- Projektom bude na Žilinskom samosprávnom kraji zavedená rola Dátový kurátor, ktorý bude zodpovedný za koncept systematického manažmentu údajov a úpravu organizačnej štruktúry. Zároveň sa zavedenie systematický manažment údajov v organizácií vrátane nastavenia príslušných procesov a metodík pre správu celého životného cyklu údajov (údaje a objekty evidencie sú identifikované v rámci relevantnej ŠU – príloha Dátová štruktúra projektu).
- Projektom bude realizovaná kontrola kvality a čistenie aktuálnej bázy údajov a nastavenie procesov riadenia kvality dát v rámci celého životného cyklu údajov. Žilinského samosprávneho kraja bude minimálne raz ročne zverejňovať report o kvalite dát v informačných systémoch aj vyhodnotenie voči požadovanej kvalite dát. V rámci tejto aktivity budú využité vlastné existujúce nástroje pre čistenie údajov (komponenty: Integračnej platformy ŽSK).
- V rámci projektu bude realizovaná dátová integrácia na Modul procesnej integrácie a integrácie údajov - na časť CSRÚ (pričom budú zároveň upravené aj agendové informačné systémy v správe Žilinského samosprávneho kraja)
- V rámci projektu bude zrealizovaný aj process vyhlásenia referenčných údajov, prispeje k princípu 1 krát a dosť. Pôjde o tieto referenčné údaje:
- Register dopravcov
- Regisgter poskytovateľov sociálnej starostlivosti
- Lekárne a výdajne zdravotnívkych pomôcok
- Ambulantné zdravotnícke zariadenia
- Rozhodnutia ŽSK
- Vyjadrenia ŽSK
- Povolenia ŽSK
- Súhlasy ŽSK
- Posudky ŽSK
- Projekt zabezpečí využitie konzumovaných dát pre skutočnú realizáciu princípu „jeden-krát a dosť“ a to z týchto objektov evidencie:
Fyzické osoby
Právnické osoby
Register trestov
List vlastníctva
Adresy
Nedoplatky za zdravotnom poistení
Nedoplatky subjektu na sociálnom poistení
Daňové nedoplatky
- Projekt zabezpečí automatizované publikovanie otvorených údajov – konkrétne to bude 16 datasetov (na úrovni kvality 3*), ktoré sú bližšie definované v štúdií uskutočniteľnosti a v dátovej štruktúre projektu.
- Relevantné dáta dostupné na centrálnej platforme integrácie údajov budú dostupné pre občanov a podnikateľov prostredníctvom služby Moje dáta. Pričom cez platformu integrácie údajov budú mať občania a podnikatelia prístup k nasledujúcim informáciám:
- identifikačné údaje, ktoré a týkajú sa subjektu,
- údaje o objektoch evidencie, ktoré sa týkajú subjektu,
- údaje o osobných preferenciách subjektu (v súvislosti s používaním elektronických služieb a interakciou s verejnou správou) a kontaktné údaje,
- transparentný pohľad na prístup k údajom subjektu (kto pristupoval k údajom, za akým účelom a kedy).
Projektom budú zavedené nové evidencie:
- – evidencia, ktorá umožní viesť evidenciu voľných pracovných miest pre študentov na stredných školách po jednotlivých školských rokoch. Jednotlivé záznamy do evidencie budú napĺňané jednotlivými strednými školami vzdialene prostredníctvom formulárov cez prihlásenie.
- – evidencia, ktorá bude združovať všetky potrebné metadáta, informácie a prsné znenie vo forme elektronického dokumentu. Následne z tejto evidencie budú na verejný portál publikované stanoviska a všeobecne záväzné nariadenia, ktoré bude možné filtrovať podľa vyhľadávacích kritérií.
Interná dátová integrácia a konsolidácia na interný komponent bude zabezpečená prostredníctvom interného komponentu alebo platformy (Integračná platforma ŽSK), ktorá bude rozšírená o interné integrácie zapojených informačných systémov a o zabezpečenie funkcionalít pre Master Data Management, Dátovej kvality, Dátových integrácií a ESB
Uvedené podporí systém účelného využívania údajov vo verejnej správe a mechanizmus riadenia oprávnení. Údaje budú systematicky využívané na zlepšenie rozhodovania vo verejnej správe vďaka ich analytickému spracovaniu. Posilnia sa práva občanov a podnikateľských subjektov v súvislosti s používaním dát, ktoré sa ich týkajú. Implementujú sa vhodné štandardy pre oblasť manažmentu a interoperability údajov.
Projekt sleduje tieto ciele informatizácie verejnej správy vyplývajúce z dokumentu NKIVS:
- Priblíženie verejnej správy k maximálnemu využívaniu údajov:
- Zlepšíme dostupnosť údajov verejnej správy vo forme otvorených údajov;
- Umožnenie modernizácie a racionalizácie verejnej správy IKT prostriedkami (neustále zlepšovanie služieb pri využívaní moderných
- Zlepšíme výkonnosť verejnej správy vďaka nasadeniu moderných informačných technológií;
- Zlepšíme využívanie údajov a znalostí v rozhodovacích procesoch vo verejnej správe;
- Optimalizácia využitia informačných technológií vo verejnej správe vďaka platforme zdieľaných služieb:
- Racionalizujeme prevádzku informačných systémov pomocou vládneho cloudu;
- Zlepšíme „governance“ verejného IT.
Názov | Typ | Plánovaný začiatok | Skutočný začiatok | Plánovaný koniec | Skutočný koniec |
---|---|---|---|---|---|
Názov
Podporné aktivity
|
Typ
Podporné aktivity
|
Plánovaný začiatok
01.11.2020
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.12.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Podporné aktivity
|
Typ
Podporné aktivity
|
Plánovaný začiatok
01.11.2020
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.12.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Nasadenie
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.10.2023
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.11.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Nasadenie
|
Typ
H. Implementácia ná…
|
Plánovaný začiatok
01.10.2023
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.11.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Testovanie
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.07.2023
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.09.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Testovanie
|
Typ
H. Implementácia ná…
|
Plánovaný začiatok
01.07.2023
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.09.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Implementácia
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.03.2023
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.06.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Implementácia
|
Typ
H. Implementácia ná…
|
Plánovaný začiatok
01.03.2023
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.06.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Analýza a dizajn
|
Typ
K. Modernizácia fun…
|
Plánovaný začiatok
01.12.2022
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.02.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov
Analýza a dizajn
|
Typ
H. Implementácia ná…
|
Plánovaný začiatok
01.12.2022
|
Skutočný začiatok
-
|
Plánovaný koniec
01.02.2023
|
Skutočný koniec
-
|
Názov | Hodnota | Cieľ | Naposledy aktualizované | Riziko |
---|---|---|---|---|
Názov
Počet nových datasetov publikovaných vo formáte s vysokým potenciálom na znovupoužitie
|
Hodnota
0,0 (%)
|
Cieľ
0,25 (%)
|
Naposledy aktualizované
31.12.2021
|
Riziko
-
|
Názov
Počet nových optimalizovaných úsekov verejnej správy
|
Hodnota
0,0 (počet)
|
Cieľ
8,0 (počet)
|
Naposledy aktualizované
31.12.2021
|
Riziko
-
|
Názov
Dodatočný počet inštitúcií verejnej správy prepojených s centrálnou platformou pre integráciu údajov a centrálnou platformou pre otvorené dáta
|
Hodnota
-
|
Cieľ
0,0 (počet)
|
Naposledy aktualizované
-
|
Riziko
-
|
Názov
Dodatočný počet úsekov verejnej správy, v ktorých je rozhodovanie podporované analytickými systémami (napríklad pre analýzu rizík)
|
Hodnota
-
|
Cieľ
0,0 (počet)
|
Naposledy aktualizované
-
|
Riziko
-
|
Názov
Počet dodatočných centrálnych podporných systémov vnútornej správy v rámci ISVS (ako služieb v cloude SaaS)
|
Hodnota
-
|
Cieľ
0,0 (počet)
|
Naposledy aktualizované
-
|
Riziko
-
|