Industry 4.0 - prepojenie teórie s praxou
Stredná odborná škola Pruské 294,Pruské
Hlavným cieľom projektu je podpora zvyšovania kvality vzdelávania v oblasti odborného vzdelávania a prípravy v prepojení na praktické vyučovanie.
tvorba, inovácia, realizácia vzdelávacích programov zameraných na zvýšenie prírodovednej, matematickej, environmentálnej, jazykovej, IKT gramotnosti vrátane rozvoja podnikateľských zručností a ekonomického myslenia, bude realizovaný prostredníctvom na ktorú sa neuplatňuje vzdelávací poukaz a nie je zaradená vo výchovnom programe školy.
Projekt sa skladá z jednej hlavnej aktivity:
- z povinnej podaktivity:
Hlavnou cieľovou skupinou hlavnej aktivity sú: žiaci vrátane žiakov so ŠVVP vrátane marginalizovaných komunít ako sú napr. Rómovia, stredných škôl.
Projekt obsahuje aj pedagogické kluby s výstupmi, a to pre cieľovú skupinu pedagogickí a odborní zamestnanci stredných odborných škôl. Hlavným cieľom voliteľnej podaktivity: pedagogické kluby s výstupmi je rozvoj kompetencií pedagogických a odborných zamestnancov ako nástroj rozvíjania kompetencií a gramotností žiakov potrebných pre prispôsobenie vzdelávania požiadavkám trhu práce v súlade s podaktivitou pre povinnú cieľovú skupinu žiakov.
Potreby cieľovej skupiny (hlavná aktivita projektu), ktoré projekt rieši: Strednú odbornú školu Pruské, navštevuje 313 žiakov, z toho 26 žiakov má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby. V rámci identifikácie vzdelávacích potrieb žiakov sme spolupracovali aj so zamestnávateľmi príslušného zamerania v našom regióne (PD Mestečko, PD Vršatec, Agrofarma Červený kameň), ktorí na základe pozorovania žiakov počas praktickej výučby a odborného výcviku zadefinovali najvýraznejšie absentujúce zručnosti a gramotnosti.
Medzi najviac absentujúce kompetencie (spôsobilostí) našich žiakov, ktoré sú však nevyhnutné pre ich úspešné uplatnenie sa na trhu práce patria:
- čitateľská gramotnosť - kritické myslenie pri spracovaní informácií z rôznych zdrojov, čítanie s porozumením, a to hlavne nesúvislých textov (odborné texty s tabuľkou, grafom), porozumenie odbornému textu, hľadanie súvislostí medzi pojmami z rôznych oblastí, praktické využitie teórie.
- matematická gramotnosť - znížená úroveň myslenia v súvislostiach, v identifikácii postupov a vzťahov, interpretácia výsledkov technického charakteru, schopnosť vytvoriť odhad, overiť správnosť, problémy s riešením neštandardných úloh (praktické úlohy) s využitím matematických vzťahov.
- finančná gramotnosť - znížená úroveň povedomia o finančnom plánovaní, tvorbe finančných rozhodnutí, spotrebiteľského práva.
- IKT vedomostí a digitálna gramotnosť - priestor pre zvýšnie úrovene digitálnej gramotnosti a IKT zručností v porcesoch: zhromažďovanie, analyzovanie, kritické vyhodnotenie informácií a ich ďalšie použitie v praktických úlohách, práca s odborným digitalizovaným obsahom, stratégie využitia IKT.
- kompetencie k iniciatíve, kreativite a podnikavosti - nižšia úroveň proaktívneho správania, iniciatívy k tvorbe projektov, k prijatiu zmeny.
- prírodovedná gramotnosť - znížený záujem o STEM predmety, polytechnické vzdelávanie, formalizovaná znalosť prírodných javov.
Individuálne potreby žiakov, ich záujmy a príprava na budúce povolanie sú v predkladanom projekte plne podporené a projekt má prostredníctvom zakomponovania prvkov duálneho systému vzdelávania v podaktivitách mimoškolskej činnosti priamy vplyv na budúcu zamestnateľnosť absolventov a ich úspešné uplatnenia sa v ďalšom živote.
Voliteľna podaktivita, pedagogické kluby s výstupmi - Identifikovaná potreba cieľovej skupiny pedagogickí a odborní zamestnanci školy:
Jedným z faktorov modernej SOŠ v systéme duálneho vzdelávania je zavedenie tímovej spolupráce naprieč vzdelávacím prostredím školy. V modernej SOŠ je jednotkou organizačnej štruktúry tím (pedagogický klub). V súčasnom edukačnom prostredí SOŠ nie je tento faktor zavedený a zastabilizovaný, aj keď potreba stretávania sa učiteľov, výmeny dobrej praxe a spoločného celoživotného učenia sa opakovane odznieva z úst pedagogických a odborných zamestnancov škôl na odborných vzdelávacích podujatiach. Učitelia medzi sebou zväčša nespolupracujú, neexistujú riešiteľské tímy, v rámci ktorých by dochádzalo k zdieľaniu Best practice, k medzigeneračnej výmene skúseností. Ak aj existuje spolupráca, je len krátkodobá a jej forma je založená na náhodnej situácii. Chýba systém stretávania sa, návyk, ktorý je bežný v SOŠ v EÚ (zdroj: EQAVET, QualiVET). Zavedením pedagogických klubov s výstupmi dôjde k zavedeniu faktoru modernej SOŠ - tímová štruktúra školy a tímová spolupráca vedená koordinátormi (tímlídrami) (EQAVET, ŠIOV 2019, http://dualnysystem.sk/dualne-vzdelavanie).
Hlavná aktivita 1 - mimoškolská činnosť sa skladá z 22 podaktivít, ktoré sú zacielené na rozvoj kompetencií žiakov v oblasti:
- čitateľskej gramotnosti,
- matematickej gramotnosti,
- prírodovednej gramotnosti,
- finančnej gramotnosti,
- podnikateľských vedomostí,
- jazykových a IKT zručností.
V projekte sme si naplánovali aj voliteľnú podaktivitu pre voliteľnú cieľovú skupinu: pedagogickí a odborní zamestnanci SOŠ s názvom:
- Pedagogický klub č.1 s výstupom Pedagogický klub čitateľskej gramotnosti a kritického myslenia- prierezové témy
- Pedagogický klub č.2 s výstupom: Pedagogický klub práca 4.0 - digitálna gramotnosť, prierezové témy
- Pedagogický klub č.3 s výstupom: Pedagogický klub rozvoja podnikateľských zručností, prierezové témy
- Pedagogický klub č.4 s výstupom:Finančná a matematická gramotnosť v bežnom živote - prierezové témy.
Uvedené pedagogické kluby s výstupom sa líšia svojou zameranosťou na konrétnu gramotnosť a vhodne dopĺňajú kompetenčný profil pedagogického a odborného zamestnanca. Každý z pedagogických klubov rozvíja iné kompetencie pedagogického zamestnanca, ktoré sú dôležité pre jeho ďalšie odborné, pedagogické pôsobenie na žiaka.
Klub č.1 rozvíja kompetencie, napr.: efektívnej komunikácie, práca so zdrojmi informácií (schopnosť spracovať, vyhodnotiť a vytvoriť vlastný záver), schopnosť aplikovať metodologické postupy v rozvoji čitateľskej gramotnosti žiakov. Zaoberá sa metódami kritického myslenia, čitateľskou gramotnosťou v oblasti vzdelávanie 4.0
Klub č.2 rozvíja kompetencie, napr.: schopnosť pracovať so zmenou v IT priestore, schopnosť stať sa súčasťou informačnej spoločnosti, chápať súčasné požiadavky priemyslu 4.0., práca 4.0.
Klub č. 3 rozvíja kompetencie, napr.: schopnosť pre podnikavosť, kreativitu, zmysel pre inovácie, schopnosť aplikovať metodologické princípy ekonomického myslenia.
Klub č.4 rozvíja kompetencie, napr.: schopnosť aplikovať témy finančnej gramotnosti v OV, v praktickej príprave a v súvislostiach bežného života,schopnosť aplikovať metodologický základ pre implementáciu tejto témy, schopnosť kooperácie pri zavádzaní tém finančnej gramotnosti v teoretickej a praktickej príprave na život.
Iba pedagogický /odborný zamestnanec, ktorý má sám dostatočnú úroveň týchto kompetencií, dokáže ich potom "poslať ďalej" žiakom (rozvíjať uvedené kompetencie u žiaka).
Jedným z faktorov modelu modernej SOŠ je rozšírený kompetenčný profil pedagogického zamestnanca o nevyhnutné znalosti vyplývajúce z reálnych potrieb súčasnej spoločnosti. Zavedenie pedagogických klubov do školy je významným naplnením implementácie jedného z prvkov Systému duálneho vzdelávania.
Povinnou podaktivitou projektu je Riadenie a koordinácia projektu.
Uvedená podaktivita bude zabezpečená pozíciami:
- projektový manažér,
- finančný manažér,
- manažér monitorovania
- administratívny pracovník.
Pre realizáciu popísanej mimoškolskej činnosti je nevyhnutné aj zabezpečenie materiálnych prostriedkov (zariadenie/vybavenie), ktoré zvýšia motiváciu žiakov k rozvoju gramotností, k pochopeniu prírodných javov a princípov z rôznych oblastí spoločenského života, tieto prostriedky si budú požičiavať aj učitelia v rámci voliteľnej podaktivity Pedagogické kluby s výstupmi, s cieľom zvyšovania úrovne - rozvoja kompetenčného profilu. Nákupy zariadenia/vybavenia nevyhnutného k naplneniu cieľov projektu budú realizované prostredníctvom VO.
Názov | Typ | Plánovaný začiatok | Skutočný začiatok | Plánovaný koniec | Skutočný koniec |
---|---|---|---|---|---|
Názov
Podporné aktivity
|
Typ
Podporné aktivity
|
Plánovaný začiatok
01.02.2021
|
Skutočný začiatok
01.02.2021
|
Plánovaný koniec
01.07.2023
|
Skutočný koniec
31.07.2023
|
Názov
Mimoškolská činnosť
|
Typ
Tvorba, inovácia, r…
|
Plánovaný začiatok
01.02.2021
|
Skutočný začiatok
01.02.2021
|
Plánovaný koniec
01.07.2023
|
Skutočný koniec
31.07.2023
|
Názov | Hodnota | Cieľ | Naposledy aktualizované | Riziko |
---|---|---|---|---|
Názov
Počet účastníkov, ktorí absolvovali aktivity zamerané na podporu praktického vyučovania vrátane aktivít zameraných na zavádzanie prvkov systému duálneho vzdelávania
|
Hodnota
247,0 (počet)
|
Cieľ
180,0 (počet)
|
Naposledy aktualizované
04.09.2023
|
Riziko
-
|
Názov
Počet účastníkov zapojených do aktivít zameraných na podporu praktického vyučovania vrátane aktivít zameraných na podporu zavádzania prvkov systému duálneho vzdelávania
|
Hodnota
247,0 (počet)
|
Cieľ
200,0 (počet)
|
Naposledy aktualizované
04.09.2023
|
Riziko
-
|
Názov | IČO |
---|---|
Názov
Stredná odborná škola Pruské 294,Pruské
|
IČO
00159298
|
Názov
Dávid Vorčák
|
IČO
41964012
|
Názov
TurTel s.r.o.
|
IČO
36428817
|
Názov
mediatip.sk, s. r. o.
|
IČO
36013978
|
Názov
T.M.D, s.r.o.
|
IČO
52445399
|
Názov
VIPERA, s.r.o.
|
IČO
45916641
|
Názov
PARTNER Retail s.r.o.
|
IČO
48127124
|