Popis projektu

Hlavným cieľom projektu je podpora zvyšovania kvality vzdelávania v oblasti odborného vzdelávania a prípravy v prepojení na praktické vyučovanie.

tvorba, inovácia, realizácia vzdelávacích programov zameraných na zvýšenie prírodovednej, matematickej, environmentálnej, jazykovej, IKT gramotnosti vrátane rozvoja podnikateľských zručností a ekonomického myslenia, bude realizovaný prostredníctvom na ktorú sa neuplatňuje vzdelávací poukaz a nie je zaradená vo výchovnom programe školy.

Projekt sa skladá z jednej hlavnej aktivity:

  • z povinnej podaktivity:

Hlavnou cieľovou skupinou hlavnej aktivity sú: žiaci vrátane žiakov so ŠVVP vrátane marginalizovaných komunít ako sú napr. Rómovia, stredných škôl.

Projekt obsahuje aj  pedagogické kluby s výstupmi, a to pre cieľovú skupinu pedagogickí a odborní zamestnanci stredných odborných škôl. Hlavným cieľom voliteľnej podaktivity: pedagogické kluby s výstupmi je rozvoj kompetencií pedagogických a odborných zamestnancov ako nástroj rozvíjania kompetencií a gramotností žiakov potrebných pre prispôsobenie vzdelávania požiadavkám trhu práce v súlade s podaktivitou pre povinnú cieľovú skupinu žiakov.

Potreby cieľovej skupiny (hlavná aktivita projektu), ktoré projekt rieši: Strednú odbornú školu strojnícku v Kysuckom Novom Meste  navštevuje  506   žiakov.  V rámci identifikácie vzdelávacích potrieb žiakov sme spolupracovali aj so zamestnávateľmi príslušného zamerania v našom regióne, ktorí na základe pozorovania žiakov počas praktickej výučby a odborného výcviku zadefinovali najvýraznejšie absentujúce zručnosti a gramotnosti.

Medzi najviac absentujúce kompetencie (spôsobilostí) našich žiakov, ktoré sú však nevyhnutné pre ich úspešné uplatnenie sa na trhu práce patria:

  1. v oblasti čitateľskej  gramotnosti - kritické myslenie pri spracovaní informácií z rôznych zdrojov, čítanie s porozumením, a to hlavne nesúvislých textov (odborné texty s tabuľkou, grafom).
  2. v oblasti matematickej  gramotnosti - znížená úroveň myslenia v súvislostiach, v identifikácii postupov a vzťahov, interpretácia výsledkov technického charakteru, schopnosť vytvoriť odhad, overiť správnosť, problémy s riešením neštandardných úloh (praktické úlohy) s využitím matematických vzťahov.
  3. v oblasti finančnej gramotnosti - znížená úroveň povedomia o finančnom plánovaní, tvorbe finančných rozhodnutí, spotrebiteľského práva.
  4. IKT vedomostí a digitálna gramotnosť - priestor pre zvýšnie úrovene digitálnej gramotnosti a iKT zručností v porcesoch: zhromažďovanie, analyzovanie, kritické vyhodnotenie informácií  a ich ďalšie použitie v praktických úlohách, práca s odborným digitalizovaným obsahom, stratégie využitia IKT.
  5. kompetencie k iniciatíve, kreativite a podnikavosti - nižšia úroveň proaktívneho správania, iniciatívy k tvorbe projektov, k prijatiu zmeny.
  6. prírodovedná gramotnosť - znížený záujem o STEM predmety, polytechnické vzdelávanie, formalizovaná znalosť prírodných javov.

Individuálne potreby žiakov, ich záujmy a príprava na budúce povolanie sú v predkladanom projekte plne podporené a projekt má prostredníctvom zakomponovania prvkov duálneho systému vzdelávania v podaktivitách mimoškolskej činnosti priamy vplyv na budúcu zamestnateľnosť absolventov a ich úspešné uplatnenia sa v ďalšom živote.

Voliteľna podaktivita, pedagogické kluby s výstupmi - Identifikovaná potreba cieľovej skupiny pedagogickí a odborní zamestnanci  školy:

Jedným z faktorov modernej SOŠ v systéme duálneho vzdelávania je zavedenie tímovej spolupráce naprieč vzdelávacím prostredím školy. V modernej SOŠ je jednotkou organizačnej štruktúry tím (pedagogický klub). V súčasnom edukačnom prostredí SOŠ nie je  tento faktor zavedený a zastabilizovaný, aj keď potreba stretávania sa učiteľov, výmeny dobrej praxe a spoločného celoživotného učenia sa opakovane odznieva z úst pedagogických a odborných zamestnancov škôl na odborných vzdelávacích podujatiach. Učitelia medzi sebou zväčša nespolupracujú, neexistujú riešiteľské tímy, v rámci ktorých by dochádzalo k zdieľaniu Best practice, k medzigeneračnej výmene skúseností. Ak aj existuje spolupráca, je len krátkodobá a jej forma je založená na náhodnej situácii. Chýba systém stretávania sa, návyk, ktorý je bežný v SOŠ v EÚ (zdroj: EQAVET, QualiVET). Zavedením pedagogických klubov s výstupmi dôjde k zavedeniu faktoru modernej SOŠ - tímová štruktúra školy a tímová spolupráca vedená koordinátormi (tímlídrami) (EQAVET, ŠIOV 2019, http://dualnysystem.sk/dualne-vzdelavanie).

Hlavná aktivita 1 - mimoškolská činnosť sa skladá z 22 podaktivít, ktoré sú zacielené na rozvoj kompetencií žiakov v oblasti: 

  • čitateľskej gramotnosti,
  • matematickej gramotnosti,
  • prírodovednej gramotnosti,
  • finančnej gramotnosti,
  • podnikateľských vedomostí, 
  • jazykových a IKT zručností.

V projekte sme si naplánovali aj voliteľnú podaktivitu pre voliteľnú cieľovú skupinu: pedagogickí a odborní zamestnanci SOŠ s názvom:

  • Pedagogický klub  s výstupom: Pedagogický klub čitateľskej gramotnosti  a kritického myslenia- prierezové témy 
  • Pedagogický klub  s výstupom: Pedagogický klub priemysel 4.0 a práca 4.0 - prierezové témy
  • Pedagogický klub  s výstupom: Pedagogický klub "Podnikavý človek"- aktívny občan, prierezové témy
  • Pedagogický klub s výstupom: Pedagogický klub finančnej   gramotnosti v  bežnom živote - prierezové témy.
  • Pedagogický klub s výstupom: Pedagogický klub rozvoja funkčnej gramotnosti s dôrazom na prírodovednú gramotnosť, prierezové témy.

Uvedené pedagogické kluby s výstupom sa líšia svojou zameranosťou na konrétnu gramotnosť a vhodne dopĺňajú kompetenčný profil pedagogického a odborného zamestnanca. Každý z pedagogických klubov rozvíja iné kompetencie pedagogického zamestnanca, ktoré sú dôležité pre jeho ďalšie odborné, pedagogické pôsobenie na žiaka.

Klub čitateľskej gramotnosti a kritického myslenia rozvíja  kompetencie, napr.: efektívnej komunikácie, práca so zdrojmi informácií (schopnosť spracovať, vyhodnotiť a vytvoriť vlastný záver), schopnosť aplikovať metodologické postupy v rozvoji čitateľskej gramotnosti žiakov. Zaoberá sa metódami kritického myslenia, čitateľskou gramotnosťou v oblasti vzdelávanie 4.0

Klub priemysel 4.0 a práca 4.0 - rozvíja kompetencie, napr.: schopnosť pracovať so zmenou v IT priestore, schopnosť stať sa súčasťou informačnej spoločnosti, chápať súčasné požiadavky priemyslu 4.0., práca 4.0.

Klub "podnikavý človek" - aktívny občan, rozvíja kompetencie, napr.: schopnosť pre podnikavosť, kreativitu, zmysel pre inovácie, schopnosť aplikovať metodologické princípy ekonomického myslenia.

Klub finančnej gramotnosti v bežnom živote rozvíja kompetencie, napr.: schopnosť aplikovať témy finančnej gramotnosti v OV a v praktickej príprave, schopnosť aplikovať metodologický základ pre implementáciu tejto témy, schopnosť kooperácie pri zavádzaní tém finančnej gramotnosti v teoretickej a praktickej príprave na život.

Klub rozvoja  funkčnej gramotnosti s dôrazom na prírodovednú gramotnosť rozvíja schopnosti bádateľstva v oblasti prírodných javov v čo najširších súvislostiach reálneho sveta.

Iba pedagogický /odborný zamestnanec, ktorý má sám dostatočnú úroveň týchto kompetencií, dokáže ich potom "poslať ďalej" žiakom (rozvíjať uvedené kompetencie u žiaka).

Jedným z faktorov modelu modernej SOŠ je rozšírený kompetenčný profil pedagogického zamestnanca o nevyhnutné znalosti vyplývajúce z reálnych potrieb súčasnej spoločnosti. Zavedenie pedagogických klubov do školy je významným naplnením implementácie jedného z prvkov Systému duálneho vzdelávania.

Povinnou podaktivitou projektu je Riadenie a koordinácia projektu.

Uvedená podaktivita bude zabezpečená pozíciami:

  • projektový manažér,
  • finančný manažér, 
  • manažér monitorovania 
  • administratívny pracovník.

Pre realizáciu popísanej mimoškolskej činnosti je nevyhnutné aj zabezpečenie materiálnych  prostriedkov (zariadenie/vybavenie), ktoré zvýšia motiváciu žiakov  k rozvoju gramotností, k pochopeniu prírodných javov a princípov z rôznych oblastí spoločenského života, tieto prostriedky si budú požičiavať aj učitelia v rámci voliteľnej podaktivity Pedagogické kluby s výstupmi, s cieľom zvyšovania úrovne - rozvoja kompetenčného profilu. Nákupy zariadenia/vybavenia nevyhnutného k naplneniu cieľov projektu budú realizované prostredníctvom VO

Viac
Subjekt
Stredná odborná škola strojnícka
Miesta realizácie
Kysucké Nové Mesto
Stav
Projekt riadne ukončený (K)
Realizácia
01.09.2020 - 01.08.2023
Celková suma
206,491 €
Vlastné zdroje
10,325 €
Vyčerpané z projektu
0 €
Druh projektu
Dopytovo-orientovaný projekt
Operačný program
Operačný program Ľudské zdroje
Názov Typ Plánovaný začiatok Skutočný začiatok Plánovaný koniec Skutočný koniec
Názov
Podporné aktivity
Typ
Podporné aktivity
Plánovaný začiatok
01.09.2020
Skutočný začiatok
10.09.2020
Plánovaný koniec
01.08.2023
Skutočný koniec
31.08.2023
Názov
Mimoškolská činnosť
Typ
Tvorba, inovácia, r…
Plánovaný začiatok
01.09.2020
Skutočný začiatok
10.09.2020
Plánovaný koniec
01.08.2023
Skutočný koniec
31.08.2023
Názov Hodnota Cieľ Naposledy aktualizované Riziko
Názov
Počet účastníkov, ktorí absolvovali aktivity zamerané na podporu praktického vyučovania vrátane aktivít zameraných na zavádzanie prvkov systému duálneho vzdelávania
Hodnota
284,0 (počet)
Cieľ
180,0 (počet)
Naposledy aktualizované
26.09.2023
Riziko
-
Názov
Počet účastníkov zapojených do aktivít zameraných na podporu praktického vyučovania vrátane aktivít zameraných na podporu zavádzania prvkov systému duálneho vzdelávania
Hodnota
284,0 (počet)
Cieľ
240,0 (počet)
Naposledy aktualizované
26.09.2023
Riziko
-
Názov IČO
Názov
Stredná odborná škola strojnícka
IČO
17053722
Názov
Sk - technik, s.r.o.
IČO
36408972
Názov
Mgr. Jozef Pjentek
IČO
43972284
Táto stránka používa cookies, ktoré nám pomáhajú web ďalej vylepšovať. Zakliknutím políčka „Súhlasím“ prehlasujete, že ste sa zoznámili s našou politikou využívania súborov cookies zverejnenou v dokumente Cookies.